• Pretty in scarlet

Hur illa är det att bråka inför barnen?

Det händer att jag och pappan till mina barn bråkar och att vi hinner brusa upp ordentligt och höja rösten till varandra nnan vi tar vårt förnuft till fånga för barnens skull. Hur skadligt är det? Det kan oxå vara så att det på vårat kroppsspråk syns att vi är sura på varandra även fast vi inte bråkar och barnen märker det även fast de är små. Jag är noga med att alltid tala om för barnen att det inte är deras fel och att det ibland är så att vuxna blir arga på varandra men att det inte är ngt farligt. Jag hatar när det blivit ett bråk inför dem och mitt motto är att det ska råda nolltolerans vad gäller bråk inför barnen men det är så himla svårt att dölja sina känslor när man är riktigt förbannad eller ledsen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-02 15:39
    Vill lägga till att ibland verkligen skriker åt varandra och det har hänt att jag gråtit så att de ser. Usch, skäms...

• Svar på tråden Hur illa är det att bråka inför barnen?
  • mamma0301

Visst kan man brusa upp, och sen tänka sig för, för barnen är ju i närheten.
    Men jag brukar svälja, och säga: Vi tar detta senare.

Jag är själv uppvuxen med ständigt bråkande & sura föräldrar, och det har gjort mig till att dra mig undan konflikter. Men det är ju jag det :)

• Queen81

Jag har vuxit upp med föräldrar som bråkat relativt ofta och det framför mig och mina syskon.
    Jag har dock blivit väldigt lugn och brukar ofta föra diskussioner istället för att höja min röst.
    Jag minns att jag blev ledsen när mina föräldrar bråkade med varandra, kände mig kluven på något sätt eftersom jag tyckte om dem bägge.

• Teskedsmamman

Vi bråkar ordentligt kanske 2 ggr om året, och då händer det att ungarna ser och hör. De får lära sig att man kan bråka med den man älskar och bli vänner efteråt. Vi pratar alltid med dem efteråt när vi vuxna har rett ut saken och de hänger med på att man behöver inte alltid vara vänner men man kan älska varandra ändå.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Cicci1984

MIN åsikt är den att det är inte "skadligt" för barnen att se att man bråkar, bara de ser att man blir sams...

Själv uppvuxen med föräldrar som bråkade när vi ungar hade gått o lagt oss, o det kändes ju inte så roligt att ligga ensam i sin säng o höra deras bråk nedanför, o inte veta om båda två är hemma när man vaknar osv..

Jag och min sambo kan bråka osv framför vår dotter, men vi är välsigt noga med att berätta för henne att vuxna gör så ibland o att de inte e hennes fel osv...

Tycker inte har lidit n¨ån nöd....

Så länge barnet ser att man blir sams osv, så tror ja inte att det är skadligt.
    en annan femma om man bråkar varje dag, men här hemma kanske det händer 2-3 ggr per år som de är ORDENTLIGT bråk, småthafs kan man ju ha varo varannan dag.. :)

• Leo1977

Jag tror man ska försöka att ta det då inte barnen hör. I varje fall om det är "pajkastning"...

• ÄlskadeUnge

Jag tror att det är viktigt för barn att se att man kan bråka och sen säga förlåt och bli vänner igen..

• Väntar första barnet

Jag har inga barn än, och vet inte hur det kommer se ut då vi har det. Kan vi dölja de där starka känslorna som dyker upp? MEN jag tycker verkligen att man som föräldrar bör tänka sej för. Typ "välja" sina situationer...stora kraftiga bråk skall deffinitift inte tas inför barnen, men det är väl ofta dem som bara kommer av rena farten och är svårare att hindra, men jag hoppas att det är en övnings sak som man kan öva bort.
    Sen tycker jag som många skriver, att barn bör lära sej att föräldrarna kan tycka och tänka olika och att det är okej att göra det och att man BLIR SAMS INFÖR BARNEN!
    Vi får inte glömma att vi föräldrar är det viktigaste barnen har, och i tidig ålder lär de sej att bråka är något kraftfullt och kan leda till tråkiga saker och dåliga känslor inom oss, därför bör de får veta att vi bli sams igen. För det känns inte heller rätt att "lura" dem o får dem att tro att vi aldrig är osams och livet är en enda fet fest lixom...

• Birgitta L

Svar till Pretty in scarlet:

Det är absolut inte bra att bråka inför barnen. Det som några skriver här i sina inlägg att det skulle vara bra för barnen att höra sin föräldrar bråka är helt fel. Det spelar ingen roll om de ser att föräldrarna sen blir sams igen. Barn tar alltid på sig skulden för föräldrarnas bråk och tror att det är deras fel och hamnar i lojalitetskonflikt (som Queen81 beskriver det i sitt inlägg här) mellan sina föräldrar och det är inte bra. Skadligt är kanske ett stark ord men barnen blir ledsna och kan i värsta fall som vuxna plågas av starka skuldkänslor inom sig.

• Miamaria77

Inte bra tror jag. Ger oroskänslor och barnet lär sig att lösa konflikter genom att skriak och bråka. Försök ta hjälp och lös era konflikter på annat sätt, det går.

Svar på tråden Hur illa är det att bråka inför barnen?