• Anonym

Avmagnitiserat kort??

Jag undrar om ni vet om det går att betala med ett kort i kassan om den inte fungerar i bankomaten? Jag har pengar på kortet och har provat i bankomaten men får upp att uttaget medges ej. Men kan den funka i butikskassan? Jag behöver handla och dum som man är så bär man inte med sig kontanter mer..

Undrar om någon har erfarenhet av detta. Har beställt ett extra kort men den lär nog dröja till efter alla helger..

• Svar på tråden Avmagnitiserat kort??
  • Anonym

Det borde gå om du har leg med dig

• Polly S

jag tror att de kan slå in siffrorna manuellt.

• Lindreas

De allra flesta butiker kan ju knappa in kort-numret manuellt om remsan är avmagnetiserad. Men om så är fallet så brukar bankomaten säga att kortet inte är godkänt eller just säga till att det är något fel på kortet. Om uttag ej medges brukar det tyvärr vara så att det inte finns pengar på kortet...

• eec82

om de är avmagnitiserat kan du handla får man knappa in kortnummret i kassan eller kassören får göra de. Om du inte har chipp på kortet de brukar ju fungera iaf, men inte alla kassor som har chippläsare iof.

• UmmAlina

Det går endast att använda kortet manuellt om det är ett visakort.
    Det går inte med t.ex. maestro kort.

• UmmAlina

jag ser att många skrivit att det fungerar men observera att det måste i så fall vara ett visa kort för att kunna registrera det manuellt.

• Polly S
    UmmAlina skrev 2010-01-02 16:31:08 följande:
    jag ser att många skrivit att det fungerar men observera att det måste i så fall vara ett visa kort för att kunna registrera det manuellt.
    har visa, tänkte aldrig ens tanken på att det inte funkade så på alla!
    tack för upplysningen!
  • Anonym
    UmmAlina skrev 2010-01-02 16:31:08 följande:
    gäller de inte bara om det är ett så kallat offlineköp?
  • Cremo

Det beror på vad det är för kort. Det finns kort som bara fungerar i onlinemiljö (t.ex. Electron, Maestro) och då krävs magnetremsan för att butiken ska kunna kolla kontot.

Visa, Mastercard, American Express och Diners funkar även in offlinemiljö och går att slå manuellt.

• UmmAlina
    Anonym skrev 2010-01-02 16:33:05 följande:
    gäller de inte bara om det är ett så kallat offlineköp?
    Det gäller om man t.ex. har avmagnitiserat kort, eller om kortet på något sätt är sönder så att man inte kan dra kortet i läsaren.

När kassörskan då ska knappa in siffrorna så fungerar det bara om man har ett visakort.
Svar på tråden Avmagnitiserat kort??