• Åsa 82

Pergotime + depression

Hej!

Äter pergotime för att få barn. Problemet är att jag mår så dåligt av tabletterna. Humörsvängningar, illamående, huvudvärk, ångest, exrem trötthet och depression. Jag arbetar heltid och känner nu att jag inte har så mycket kraft kvar. Tror jag skulle behöva går ner i arbetstid eller bli deltidssjukskriven.

Men vad ska jag säga till chefen? Ska jag säga som det är och erkänna att jag mår så här dåligt p.g.a. pergotime? eller ska jag bara säga att jag mår dåligt (?)

Tacksam för råd.

• Svar på tråden Pergotime + depression
  • kattm

Om du ska bli deltidssjukskriven så måste du träffa en läkare. Prata med din gynekolog om biverkningarna och kolla med henne/honom om det finns möjlighet att bli sjukskriven, innan du pratar med din chef. Du kanske också kan kolla om det finns andra alternativ än pergo, t ex puregon eller så. Du kanske får färre biverkningar då.

• millis01
    Åsa 82 skrev 2010-01-02 19:50:13 följande:
    Hej!Äter pergotime för att få barn. Problemet är att jag mår så dåligt av tabletterna. Humörsvängningar, illamående, huvudvärk, ångest, exrem trötthet och depression. Jag arbetar heltid och känner nu att jag inte har så mycket kraft kvar. Tror jag skulle behöva går ner i arbetstid eller bli deltidssjukskriven. Men vad ska jag säga till chefen? Ska jag säga som det är och erkänna att jag mår så här dåligt p.g.a. pergotime? eller ska jag bara säga att jag mår dåligt (?)Tacksam för råd.
    Hej!
    Tråkigt att du mår så. Är själv inne på min andre kur och är jätte deppig. Gråter för ingenting. Jag har haft en depression tidigare i mitt liv och är livrädd för att trilla dit igen, så det är skönt att höra att andra också mår dåligt så jag vet orsaken. Så ta det inte fel, vill absolut inte att någon ska må dåligt men det är lättare att klara av biverkningarna när jag vet vad det beror på.
  • Åsa 82

Blev sjukskriven 1 vecka igår. Har även berättat för en del att jag äter pergotime. Så det känns lite lättare nu när kan förklara för dem varför jag är nere. Känns alltid lättare när man kan prata med någon om hur man mår så...

"Millis 01" tråkigt att höra att du också mår dåligt av pergo, men samtidigt lite skönt för mig att höra att jag inte är ensam om att känna så.
    Har ni barn sedan tidigare? Försökt bli gravid länge?

• kattm

Vad skönt att du fick bli sjukskriven! Jag har fått humörsvängningar av pergon, men inte så farligt jämfört med dig och millis01 som tur är. Sedan har jag blodvallningar också, så det känns nästan som att jag är i klimakteriet.

Det måste kännas skönt att ha berättat för några också om varför du är nere. Jag har nyligen berättat för min pappa och min svärmor om att vi har svårt att få barn, och några närmare jobbkompisar (som också försöker få barn) vet också om det. Det underlättar verkligen att ha någon på jobbet som förstår varför man mår sämre än vanligt runt mensen...

Hoppas att biverkningarna ger med sig fort och att pergon ger resultat!

Svar på tråden Pergotime + depression