• sn2

Alkoholintag innan vetskap om graviditet

Idag fick vi mycket oväntat veta att vi skall få ytterligare ett barn. Vi har inte planerat detta barn men det är lika välkommet ändå.

Jag blev bara så orolig. Den senaste månaden så har vi varit på många 30-årsfester och då har det blivit en del alkohol. Några glas rödvin eller nån cider eller drink. Tror det är 3 tillfällen som jag druckit på. Nu känns det inte bra. Tänk om fostret tagit skada, jag mår jättedåligt. Hade vi planerat att skaffa barn så hade jag självfallet inte druckit men nu var så inte fallet.

Vad tror ni, hur farligt kan det vara?

• Svar på tråden Alkoholintag innan vetskap om graviditet
  • ElinÖland

Ingen fara skulle jag säga... De flesta råkar nog dricka innan de vet att de är gravida.. Själv var jag gravid på midsommarafton och drack en hel del, blev orolig när jag fick veta att jag var gravid, men vår dotter är frisk som en nötkärna :)

• sn2

Fler som har erfarenhet av detta?

• Kompis

Tror det beror på hur långt gången man är oxå. När embryonet bara är en gulkropp tror det e ganska tidigt mån 1-2 eller nåt så är det inte lika sammankopplat med mamman som det blir senar med moderkakan osv.

Jag kände mig oxå lite orolig för det blev lite snapsar i julas men enligt min BM så var det ingen fara.

• sn2

Känns skönt att veta att man inte är ensam om detta. Tack för de lugnande orden.

• Alfonz

Hej där!

Så vitt jag förstår är det ingen fara alls. Fostret får ju sin näring från gulesäcken och inte från mamman de första månaderna.

/Kramiz A (24+1)

• Rebekka

Enligt systembolagets information så är det ingen fara för embryot de första 3 levnadsveckorna, så du ska nog inte oroa dig för mycket. Det krävs nog rätt mycket till innan det verkligen är någon fara. Själv har jag lyckats både äta rökt lax och camembert... det är inte så bra det heller... men det viktigaste är att när man får reda på att man väntar barn att man ser upp för dessa saker då.
    Lycka till

• Lilla Fi

sn2: Jag har precis samma erfarenhet, och det är ju inte utan att man blir lite nervös, men jag är säker på att det går bra för oss och våra bebisar! Lycka till!

• Lillstrumpa

Ingen fara... Ni är inte sammankopplade så tidigt, kommer inte ihåg när det är som bebisen börjar få näring från dig, men det är i alla fall efter att mensen uteblivit!

Jag drakc också lite grann just den månaden jag blev gravid, precis när jag hade blivit gravid faktiskt, fast jag visste så klart inte om det då! Jag hade låtit bli alkohol så länge eftersom vi försökte bli med barn, så den helgen vill jag äntligen unna mig några glas vin... *hehe* Lagen om allting djävlighet eller?

• Jejja

Jag fyllde år 25 januari och jag drack. Då visste jag ingenting om att jag var gravid.

Svar på tråden Alkoholintag innan vetskap om graviditet