• Tibell

Allergitråden

Hej hej! Brukar egentligen hålla till i mjölkallergi tråden men tänkte jag skulle ställa frågan här också!
    Ni som har gjort patchtest på era barn .. eller känner någon som gjort det! Har ni varit med om att få positivt svar men som sedan visade sig vara falskt?! Alltså enligt patchtestet varit allergiskt mot tex vete men i verkligegheten tål det?!

Vi gjorde nämligen ett eget på dottern i förr förra veckan. Tyvärr satt de bara på drygt 16h..sedan ramlade ett bort. Eftersom hon fick så fula utslag av plåstret valde vi att ta bort de andra också. Där vetet suttit var det efter drygt 9 h en jätte stor svullen röd fläck. Dagen efter var fläcken rosa/röd med massa knottror/plitor i ( har bilder i galleriet ). Efter drygt 7 dagar fanns fortfarande detta märke kvar ( trots att jag smörjt med mildison ) Nu efter 1½ vecka börjar prickarna mattas ut något!
    Har någon varit med om liknande ?! Hur har era sett ut efter positivt patchtest jämfört med min dotter. Ska vi räkna detta som en positiv reaktion eller kan det ha varit falskt svar?!
    Förstår att det är jätte svårt att svara på men tänkte att någon kanske varit med om liknande!!

Anledningen till att jag vill veta hur det står till är för att vi mer och mer börjar med "riktig mat" Och snart är det dags att börja med lite välling och sådant! dessutom har hon lite ont utav tänderna. Och då är smörgåsrån rätt bra att tugga på..dock inte om hon är känslig mot vete såklart!

• Tibell
    Kavat skrev 2010-03-18 20:12:44 följande:
    Jag har bara hört när det inte visar på patchtest heller även om de är allergiska. Alltså inte tvärtom, att det visar på allergi men inte är det.Dock har jag hört att havre kan ge falskt positivt för det är så starkt i sig, men inget allergologen kommenterade och har inte läst om någon här i trådarna som fått falskt positivt som sagt.Men oavsett så bör ni ju "provocera" med vete när hon mår bra i övrigt och inte har eksem eller är förkyld/sjuk. Dock är det kanske bättre att ta rent vetemjöl i mat eller liknande så att ni är säkra på att det är just vetet hon reagerar på, om hon får reaktion. Kexen innehåller ju lite fler saker än bara vete.Att tugga på finns mycket annat. Majskrokar är bara majs. Oldana har riskex som bara är ris och lite salt. Fette Crochanti är majskex (kan finnas spår av soja, men mina sojaallergiska barn klarar dem).Friggs naturella riskakor äter mina barn. Det finns mjölk i fabriken, men inte i samma maskin som de naturella riskakorna, när jag kontaktade dem för något år sedan. Dock kan ju mjölkpulver yra, men i så fall så är det ju minimalt. Man testar ju alltid med lite första gången ändå.
    Hmm..okej! Får väl hoppas min dotter blir första som fått positivt på patch men sedan visat sig inte vara allergisk =) Men sen är ju frågan om man kan räkna det som positivt med.
    Men som du säger måste vi ju snart provocera!
    Hon fick ju smaka rån förra veckan och var hutlöst ledsen på kvällen. Skrek när vi försökte mata henne och läggningen tog dubbelt så lång tid..dessutom vaknade hon flera gånger den kvällen..brukar hon ALDRIG göra. Samma sak hände dagen efter!! 
    Men som sagt..kan ju ha varit något annat som stört henne med! Hon fick aldrig några utslag nämligen!

Men hur menar du med vetemjöl i mat?! typ dutta i lite vete i ersättningen?!
    Tack för alla tipsen om tuggvänliga kx =)
    Majskrokar fick hon lite ont i magen av. Så de väntar vi lite med!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-03-18 22:00:36 följande:
    Hon reagerade ju på plåstret överallt och sen var det bara prickarna under vete som var kvar så länge. Resten försvann snabbare.Men oavsett så måste man ju ge vete igen för att veta.
    Ja precis. de runt om är reaktion av plåstret! De försvann efter några dagar menads jag fick smörja bort vetemärket med mildison ( syns dock fortfarande kvar lite..11 dagar efter testet gjordes)!

K Kavat: Okej..Hur mycket ska man ha i då?! Brukar göra 180 vatten och 6 skoper!
    Tack för att du håller tummarna..behövs nog!!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-03-19 22:31:02 följande:
    Börja försiktigt. Alltså det räcker säker med ett kryddmått första dagen och se? Eller vad tror ni andra är lämplig mängd?
    Okej! Hur snabbt kommer oftast reaktionerna..OM det nu kommer några?!
  • Tibell

K Kavat: Nu har dottern fått ytterst lite vete i två dagar. Hon fick smaka lite rån i förrgår..inte meningen som provocering dock.
    Symptom än så länge: Hennes eksem på armarna är rödare och torrare idag ( dock inte smörjt idag ..kanske därför?), Man ser en antydan till eksem på kinderna..de är alltså rödare och lite torrare! Sen har hon ätit väldigt dåligt..skjutit ifrån sig flaskan när jag försökt ge henne mat och gråtit istället, även lämnat massa mat..sen har hon haft väldigt svårt att somna/sova ( brukar bara kunna lägga ner henne i sängen och hon somnar ) Sen bajsade hon för en stund sedan men kom bara ut en liten hård plupp. Hon har ju varit väldigt bra i magen i flera veckor nu. Men sen tycker jag att förstoppningen kom för "fort", om du förstår vad jag menar
    Men såhär brukar hon vara när hon är inne i en utvecklingsfas också. Så det är ju svårt att veta vilket som är vilket. Hur ska jag gå vidare?! Ska jag ge henne en liten mängd vete i dag också?! Ååhhh  vad svårt detta var!

• Tibell

Uj Uj Uj vilken dag. Lillhönan har sovit max tre timmar mellan klockan 6-21 idag! snacka om övertrött och gnällig liten tjej ! dessutom har hon inte bajsat idag =/ veten eller vanlig utvecklingsfas..det är frågan?!

• Tibell
    EL I skrev 2010-03-20 21:45:47 följande:
    hur gammal är hon? 4 månader?Alltså rekommendationerna nu är ju att inte börja med smakisar förrän vid 6 månader om de inte visar jättestort intresse. Om jag var du så skulle jag fakiskt vänta med nåt annat än ersättning tills hon är 6 månader  MINST eftersom hon verkar så känslig...men det är bara jag det.
    Hon är 5 månader nästa vecka!
    Saken är ju den att hon verkligen behöver komma igång med maten eftersom hon är rätt så tunn fortfarande! Och intresserad är hon absolut =) Man känner sig rätt iaktagen när man äter ;) Såg att Enagos gröt kunde användas i ersättning från 5 månader, dels för att mätta mer men också för att förhoppningsvis vara lite fetare!? Och eftersom den innehåller vete vill jag veta om hon klarar av den!
    Hmm.. ja vi får väl se hur vi gör!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-03-20 22:25:03 följande:
    men då tycker jag isf att ni ska provocera ordentligt med vete. Som det är nu så känns det som "ups hon råkade få lite i sig" o sen blir hon gnällig en dag och sen slutar ni... då vet ni ju i alla fall inte om det är slumpen eller inte. Så skulle JAG gjort i alla fall även om jag inte är någon hejare på allergier Om jag verkligen vill vara säker om hon nu behöver komma igång med maten så skulle jag absolut testa några dagar, sen hålla upp någon vecka tills ev symtom är borta och sen provocera igen. Får hon då symtom igen så får ni verkligen TRO på att hon ÄR allergisk mot vete och köra utan.
    Ja du har nog rätt! Nu har hon ju varit gnällig i några dagar ( fått i sig små mängder med vete dessa 3 dagar ) så nu ska vi hålla upp ett tag. Hon har nämligen ätit jätte dåligt nu dessa dar och det vill vi ju inte! Så nu får hon vara utan en vecka och sen testar vi igen!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-03-21 08:09:07 följande:
    ville inte låta elak men tycker synd om henne (för att hon behöver må dåligt) OCH om er (för att ni känner er så osäkra). OM hon nu blir bättre när ni INTE ger vete och sen blir sämre när ni provocera så måste ni tro på det, det är ju synd om henne att behöva må dåligt samt att ni ska behöva uppleva att hon mår dåligt.Jag har haft svårt att sätta fingret på vad sonens "fel" är. Eftersom ingen läkare trott oss och han inte haft jättetydliga symtom (enligt oss i alla fall, eftersom han "bara" varit missnöjd till och från) så har jag inte riktigt velat tro på det heller så jag förstår dig! MEN nu har vi ju redocerat vetet sedan en vecka nästan och från o i går fick han inget alls. I natt sov han 18.30-07!!!!!! Glad som en lärka och låg till och med kvar i sängen till 07:30 och bara mös utan att skrika och vilja upp!! Helt sanslöst! Han har t o m bajsat nu på morgonen, normalt, utan att ha fått laktulos sen i går morse och då bara 5 ml!!Nu kör vi på med detta och jag ska prata med dem i morgon på dagis och säga att vi vill testa helt utan vete i ca 1 månad i alla fall. Så OM hon reagerar nästa gång som sagt, TRO på det och ta bort vetet några månader i alla fall innan ni provocerar igen. Det är en fröjd att se en glad kille som bara springer runt och skrattar och busar och SOVER!! Han är NÖJD! Och det är bara efter några dagar. Tänk vad bra det kan bli när han varit utan ett tag!
    Vad skönt att sonen din mår bättre nu !! Riktigt rolig läsning =)

Idag har hon ätit betydligt bättre ( fick ingen vete igår). Hon har inte puttat ifrån flaskan och skrikigt utan nöjt och glatt smaskat i sig hela flaskans innehåll! Så nu ska vi vänta i en vecka och sedan ska vi försöka med vete igen! Vore ju himla smidigt om hon tålde det. Då ska vi börja med lite enago gröt i ersättningen! Våran lilla donna behöver ALL extra näring hon kan få! Fast nu börjar hon faktiskt få rätt så goa lår. Tänk vad mjölkallergin kunde ställa till det =(
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-03-21 19:39:38 följande:
    Låter ju onekligen som ett samband. Om jag var du och ni vill att hon ska gå upp i vikt så hade jag låtit bli vete MINST en månad, kanske längre och istället satsat på att hon ska få må bra och lägga på sig lite.Vill ni ge mer mat så ge mat som ni tror hon tål istället så att hon äter. Ni vet att ni bör ha 1 tsk-1 msk olja/fett i välling, gröt, mat, ja allt de äter.Sen kan ni koka den tjockare på majsmjöl eller rismjöl t.ex.Och om ni gör välling med Nutramigen så kan ni även förtjocka den med t.ex Sempers risgrötpulver (om banan funkar?) och nu hade de ju även släppt en ny mjölkfri välling som väl var utan allt (risbaserad?)? (Hittar den fortfarande inte på Sempers hemsida...)Man brukar inte få eksem eller bli dålig i magen av utvecklingsfaser. Men sen skulle det ju kunna vara så att det är för tidigt med "mat" för hennes känsliga mage! Mår hon inte bra att det och äter sämre så ger det ju helt motsatt effekt mot vad ni vill och då är det bättre att vänta.Dock låter det ju som att vete ställer till det för henne nu.
    Jo när man läser det jag skrivit nu i efterhand ser ju till och med jag sambandet. Nu har hon ju inte fått någon vete sen i förrgår och idag har hon varit betydligt lugnare och kunnat äta igen!
    Så visst finns det ett samband. Och att patchtestet gav positivt resultat gör ju inte misstankarna mindre direkt!

Då ska jag testa att blanda i lite semper risgröt från apoteket! Den har hon ju kunnat äta rätt mycket utav och vi har inte märkt några biverkningar! Nu var det ju nästan 5 dagar sedan hon fick gröt i ofs. Men när vi var uppe i 5-6 teskedar märkte vi inte av något i allafall!!

Eksemen såg bättre ut nu i kväll. Och de liknade inte hennes mjölkprickar. För när hon får mjölk i sig blir hon prickig. Nu är hela armbågarna röda och fnasiga!
    Sen upptäckte vi en annan sak idag. När hon legat på mage på golvet (hade body på sig ) i drygt 10 min var hon helt eksemig på magen! Vad kom det ifrån tro ?! Nu ikväll var det borta i allafall...märkligt
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-03-22 18:38:14 följande:
    Läste i mjölktråden också, men svarar här. Jo, det låter ju som hon är lika känslig för kontakt med vete som hon är för mjölk? Dock låter det konstigt att hon reagerar genom bodyn. Om min kille är naken hemma och är i köket och sätter sig på golvet så får han eksem på rumpan. Vi har inte haft ägg hemma på flera år så det är vete och havre. Dottern äter ju men det städas undan, dock inte alltid det våttorkas, som jag borde. Man ska ju hinna också. Men han reagerar alltså om han är på golvet eller om han sitter vid ett bord som inte är avtorkat och har kortärmat osv.Vet inte om det kan vara orsaken hos din dotter också? Men lurigt att/om? det går igenom bodyn. Har ni testat om hon blir likadan på ett annat golv i ett rum där ni inte har mat eller om ni lägger henne på en filt?Har man känslig hud så kanske man kan reagera av bara "skav", alltså att hon ligger på magen, men då bör hon ju reagera överallt och jämt?
    Ja just nu förstår vi ingenting =(
    Vi har henne oftast på filt och då mycket längre stunder..men då syns det alltså inget! Sen var det lite kallt på golvet den morgonen..kanske därför ?!
    Men som sagt blev hennes armbågar röda och fnasiga till och från under dagen idag! Ibland kunde de vara jätte fina för att stunden senare vara röda igen! Trodde först att hon kanske låg och skavde på dem men hon ligger ju knappast på armbågarna. Sen trodde jag kanske att jag smörjt dåligt men då borde det ju inte försvinna/blossa upp så utan att jag smörjt!
    Förstår verkligen ingenting!
    Men just nu pekat allt även på veteallergi. Hon har varit sååå nöjd och glad hela dagen idag! Ätit dubbelt så mycket mot vad hon gjorde de dagar vi provocerade. Och nu bajsar hon igen ( bajsade hårdare och mer sällan förra veckan )
    Dessutom säger ju patchtestet sitt!
    Men hur länge hade ni väntat med att provocera igen..för att verkligen vara på den säkra sidan? Och borde jag fråga om de kan pricktesta när vi ändå ska pricktesta för mjölk om 2 månader?!
    Känns verkligen hopplöst till och från =( Vet inte hur jag ska kunna hjälpa henne!
  • Tibell
    K Kavat: När du har tid och ork får du gärna läsa mitt inlägg som försvann en sida bak i tråden! Hade behövt din kunskap lite..du är ju så duktig på det här. Ja alla ni andra med förstås! Vettikatten om man hade rett ut det här med allergi om det inte vore för er!!
  • Tibell
    K Kavat: Tack för att du tog dig tid att svara!!!

Det märkliga är att hon ALLTID har långärmat på sig! Sen kanske de hasar upp då och då..men inte alls ofta! Isåfall är det på den korta tiden hon råkar få bar hud hon kommer i kontakt med mjölk ( tror nog inte hon är kontaktkänslig mot vete)! Eller så är det reaktionen efter vete som fortfarande sitter i?! Vet ju att det tog 1-2 veckor för hennes eksem att försvinna efter mjölken! Annars kan jag inte komma på vad det kan bero på..kanske torr ?! Men vi smörjer ju med locobase varje dag! Det märkliga är ju att de kommer och går under dagen! Sen var det ju värre igår när vi var hos folk/öppna förskolan som äter mycket mjölkprodukter. Mycket möjligt hon kommit i kontakt med det då!
    Men hur har ni gjort med eran pojk?! Har han alltid långärmat på sig? Även på somrarna! Just nu kan hon inte ens ligga nakenfis för då får hon eksem som tar några dagar att smörja bort =(

Ja allt talar ju för att det är veteallergi hon har ( trots att jag fortfarande tvekar)..eller vad tror du ?! Eftersom patchtetstet såg ut som det gjorde också! Den dagen hon fick 1 kryddmått vetemjöl i sin fulla flaska mer ersättning var hon mega gnällig, eksemen på armarna var rödare, hon var gasig, ville inte äta utan tryckte bara ifrån sig flaskan och skrek och sen sov hon ruggigt dåligt! Så tja..allt pekar ju åt det!
    Vad har era veteallergiker fått som välling..och som gröt?! Ska jag ta upp detta med dietisten när vi träffar henne angående mjölkallergin?!
    Bör vi räkna mer fler allergier nu eller kan vi pusta ut ?!
    Vi kommer självfallet hålla allt vete borta från henne tills vidare. Kanske testa att provocera igen om drygt 2-3 månader. Innan dess måste hon faktiskt inte äta tex rån eller smörgås med vete i!
    Suck...vilken djungel detta är =(
  • Tibell

Är det någon som har mailadressen till en läkare eller klinik som utför patchtest?!
    Tänkte jag skulle maila bilderna från vårat hemmagjorda och se vad han/hon kan säga om det. Vore bra att ha om vi skulle behöva kivas med läkaren om Bellas eventuella veteallergi!

Svar på tråden Allergitråden