• Baby

Allergitråden

Här kommer några frågor...
    Har en son på 6 månader som är allergisk mot komjölksprotein. Han är fin i huden och så men fick kolik när han (eller jag) fått i sig mjölkprodukter.

Kan man/är det okej att ge havremjölk, t.ex Ica's solhavre? Tänkte typ på när man kokar gröt osv.

Hur provocera/testa för att se om det gått över? Vad ska man ge och vilken mängd? När jag ammade så provocerade jag genom att äta fil. (Självklart efter att ha diskuterat med BVC)

Tack för hjälpen!

• Baby
    Kavat skrev 2010-03-11 19:08:05 följande:
    Göra gröt på t.ex solhavre när de är 6 månader är ok. Det är bara ren att dricka man inte bör ge.Provocering, ja, det är lite olika hur man reagerar tidigare, men Blå Myran skrev typ häromdagen i mjölktråden:Första dan en droppeAndra dan: ett kryddmåttTredje dan: en teskedMen minns inte exakt, men visst var det väl något liknande???
    Okej, tack. Varför ska dom inte dricka det rent men det är ok att ha i gröt?
  • Baby
    Kavat skrev 2010-03-11 19:52:01 följande:
    Det är för att de inte ska bli mätta av för näringsfattig mat/dryck. De äter/dricker ju inga mängder och då är det viktigt att det som de får i sig är näringsmässigt ok. Det är precis av samma anledning man inte ska ge barn under 1 år ren mjölk.
    Jaha, då är jag med på noterna=)
  • Baby
    Kavat skrev 2010-03-11 19:57:31 följande:
    Mindes inte helt rätt, så här skrev Blå Myran:"Först en droppe, sen 1 krm, sen ½ tsk sen 1 tsk är ett bra schema för de minsta/känsligaste.
    Okej, tack.
  • Baby

Vanliga sånna smörgåsrån, är dom helt mjölkfria?

• Baby
    Miralicia skrev 2010-03-25 17:26:20 följande:
    De sorter som jag har sett är utan mjölk, däremot så innehåller ett flertal sorter soja.
    Okej, vet du hur det är med just GöteborgsKex's smörgåsrån? Tror det är dom som finns här i "vår" butik.
Svar på tråden Allergitråden