-
precis så har vi det med! hon äter ju så lite av det hon kanske inte tål så om det blir en prick för att hon typ har slickat på fisken, vad betyder då det???Blå Flygare skrev 2010-02-24 22:31:32 följande:med en trotsålders, matvägrande-ålders bestämd tjej som reagerar med matvägran och utbrott ... Vi ger inget som vi märker ger reaktion, men hur vet man om det är en reaktion eller inte när det bara är lite? -
verkar supersvårt att balansera, tror jag nöjer mig med det vi är säkra på än så länge...Snutten skrev 2010-02-25 12:33:51 följande:Precis som blå myran säger så kan man ge av sådant de inte tål så länge de inte reagerar men som sagt är det grymt svårt att balansera det.Siri har haft en del eksem i asiktet under vintern. Som små små blåsor runt munne och ögonen. Nu är de försvunna. Det enda jag kan komma som hon inte har ätit det senaste som hon brukar äta är vindruvor. Undrar just om det beror på det. Får väl testa och ge henne det igen. Suck! I så fall återstår det i princip "bara" bananer.Förresten: vad jag förstår brukar man klara välkokta morötter men Siri fick en liten bit väldigt välkokt morot häromdagen och blev ganska snabbt prickig i ansiktet. Hur funkar det för er?
Ebba klarar banan, vindruvor, blåbär, päron i fruktväg
vad gäller morot så har hon tidigare kräkts, men det var så längesen hon fick det så hur det är nu vet jag inte. Förut kunde hon inte äta päron, inte heller kyckling eller tomat, men de går bra nu allihop ( av tomat kan hon IBLAND bli röd runt munnen, men inte så mycket, så jag kan tycka att det är okej, verkar ffa vara färsk tomat och ketchup som hon blir röd av, men inte tomatpure/krossade tomater? )okej, det med 70 grader visste jag inte, vad bra att få reda på! tack! men det med mjölken verkar ju vara direkt felaktigt. hur kan hon bara med att säga nåt sånt?? blir helt vansinnig när jag tänker på det! tänk såna som inte har internet och läser här tex????JPL skrev 2010-02-25 16:34:02 följande:Vet inte om du redan fått svar för min dator är för seg idag så jag bara skummar. Bakat är bäst tex om du kan ha i ytte pytte mjölk (eller annat) i tex muffins. Näst bäst är upphettat till över 70 grader enligt mina barns läkare. Ju hetare och längre desto bättre, men minst 70 grader iaf. Vi ska tex testa en tsk mjölk i barnens tevatten när de blir friska, men de är inte jättekänsliga heller. Läkaren nämnde inte på något sätt att mjölk skulle vara värre än annat. -
..... hjälp säger jag bara. hade själv liknande frågor nu när jag gick min utbildning, är bara så glad att skoltiden är över..Miralicia skrev 2010-02-25 16:54:42 följande:Nja, själva farmakologin är väl inte så jättesvår. Det svåra är att vara tankeläsare och gissa rätt på vad hon som gjort tentan vill att man ska svara och utveckla i varenda fråga - utöver det som det frågas efter.Ex. från tidigare tenta:Tentafråga: "vad är ett läkemedel?"Inte ens om du citerar läkemedelslagens definition av vad ett lm är ordagrant så får du inte full poäng på frågan, för då har du inte talat om att det utöver vanliga lm även finns naturläkemedel och definierat vad det är och även att det är skillnad mellan naturläkemedel, växtbaserade läkemedel och traditionella växtbaserade läkemedel och definierat vad det är för skillnad på de olika. Och sen har du en maxpoäng på 2 p på den frågan, så skulle du ha citerat läkemedelslagen ordagrant så får du med lite tur 0,5 p på frågan.Är ju jättelätt att förstå att man ska utveckla och definiera de sakerna också utifrån den frågeställningen som står på själva tentan. Och typ så är det med alla frågorna. Det är det som är det svåraste - tankeläsarmomentet. Och sen är det typ 15 frågor och maxpoäng på 30p och sen har du 2 timmar på dig att hinna skriva allt som du får gissa dig till att de vill ha till svar utöver det som de frågar efter.
LYCKA TILL!!! -
vad är CF???Kavat skrev 2010-03-01 14:35:19 följande:Förstod er koppling till CF, men ville även påpeka att man trots en massa allergier kan vara rund och go. -
okej! vad innebär det egentligen?
-
hu det låter verkligen hemskt!! Men vad är det för symptom som gör att man börjar fundera på den diagnosen? Och vad gör man för prover?EL I skrev 2010-03-02 21:10:12 följande:en sjukdom man absolut inte vill att ens barn ska ha stor slemproduktion som gör att man lätt får infektioner och man får problem att upprätthålla andning o sånt själv så småningom. man har även fel på bukspottskörteln som gör att man har svårt att tillgodogöra sig näringsämnena...de som har diagnosen cf blir ofta inte så jättegamla men det kan skilja en hel del. när jag jobbade på lungmedicin så lärde jag mig att de sällan blev äldre än 30-35 år... -
Åh tack för svaret! Känns skönt! Tyckte det var så många som nämnde CF här helt plötsligt och blev genast orolig, men de symptomen har hon inte alls, så då kan jag slappna av :)Frisören skrev 2010-03-03 22:47:19 följande:Ang. CF så frågade någon. Min H har blivit testad för det vid 2 tilsällen. Det är ett enkelt test där man stimulerar fram svett hos barnet och mäter salthalten. Hon hade ett konstant rossel, lät som en kaffebryggare och högt! Våldiga problem med andningen och låg på sjukhus ofta. Till symptomen hör också kraftiga diareér. Det är en väldigt ovanlig och genetisk sjukdom och inget man ska oroa sig för i onödan om man säger så -
AARGH!!!!
Maken var hos läkaren med dottern idag i ett annat ärende, så började de diskutera allergier:
Enligt henne (allergiläkare var hon tydligen) kan man inte vara allergisk mot sojalecitin
Man ska ge livsmedel som de reagerar på , men inte dagligen, för "alla" barn reagerar på saker.
sen tyckte hon epipen var helt onödigt när vi ska åka till usa (jag tänker på tex planet, instängd flera timmar, dottern kanske hittar en jordnöt o stoppar i sig, och vi vet inte om hon tål, men kanske inte gör det och svullnar igen, tex) Men hon menade på det att eftersom pricktest/blodprov inte ger utslag (har bara testat de vanligaste livsmedlen, och inte nötter vad jag kan komma ihåg) så kan man inte få en typ 1-reaktion. Stämmer detta?
Oavsett vilket så har vi inte testat varenda livsmedel i hela världen, så vi kan ju inte veta om det är nåt mer hon inte tål som hon kanske reagerar så på.
Tycker ni jag överdriver när jag vill ha med en EpiPen? Hon har flera sidor med grejer hon inte tål!
blir så himla förbannad p åmaken också, står på läkarens sida och tycker hon är "gud" typ. och att vi ska lyssna på dessa idiotråd. han har med egna ögon sett att hon reagerar på sojalecitin, vilket han själv sa nu, men försöker ändå övertyga mig om att det var nåt annat i som hon reagerade på. Och det vet jag att det inte var, men eftersom det var ett tag sen kommer han inte ihåg turerna kring det hela, vilket jag definitivt gör!!!
sen är jag väldigt nyfiken på detta med att om man inte visar på proverna att man då inte kan få en anafylaktisk reaktion? allstå på de livsmedel man testat. -
Frisören skrev 2010-03-08 22:12:19 följande:Prince or Princess: Min dotter reagerade på sojalecitin de två ggr hon fått det och den senaste rekationen var ganska duktig. Jag träffade en mamma idag vars dotter nu är 21 och hon är fortfarande allergisk mot mjölk, ägg och soja dessutom hör och häpna- sojalecitin!! Jag blev lite paff eftersom vår allergolog gett mig samma info som din, att det är så extremt ovanligt osv. osv. Ang. anafylaxi så kan man väl inte få det första gången man utsätts för ett allergen. Det är väl andra gången (kan också vara 10:de) som man riskerar att i vissa få fall få det. Alltså så borde det inte gå eftersom inga antikroppar hunnit bildas mot allergenet- är du med? Lite läs värd info:www.astmainfo.nu/allergi klicka på de olika länkarna till vänster.Där ska jag absolut gå in och läsa! Tack!Mama Law skrev 2010-03-08 22:22:08 följande:Min son tål inte heller sojalecitin det är nog inte så ovanligt som dom säger!Det verkar ju absolut inte vara helt omöjligt att inte tåla sojalecitin, med andra ord ska jag helt klart stå på mig!Mama Law skrev 2010-03-08 22:37:12 följande:Min wiking tål inte jordnötter och jag har som tur är aldrig introducerat det för honom heller. Och tur är då det. För när vi tog test på jordnötter sist så tog dom även ett test för att se hur allvarlig reaktion det skulle bli. Och det visade att han skulle få en kraftig allergisk reagktion alltså en anafylaktisk chock. Han hade anapen sen tidigare just som säkerhet för att han är så känslig mot allt och för att vi inte vet hur kraftigt han skulle reagera mot saker. Mjölk behöver han inte få mycket i sig innan han hostar och får ont i tungan osv. Men nu har vi svart på vitt att han behöver sin spruta för sin jordnöts allergi. Och visst kan du få en allergisk chock första gången du utsätts för en jordnöt. Vet inte vem ni träffat men denna människa verkar inte ha så stor koll direkt!Hon har aldrig reagerat med annat än utslag, men nu efter jag läst om mama laws erfarenhet med jordnötter så vill jag faktiskt inte chansa, har ringt vår vanliga läkare för att be henne skriva ut en. Då känner jag mig helt trygg! Ska faktiskt bära med mig den sen överallt, precis som du säger att det är ingen vits annars, har inte tänkt så innan! Kanske att jag överdriver med det, men då kan jag slappna av till 100% iallafall. Vi äter jordnötter vid samma bord som vår dotter, och pussar henne efteråt, har aldrig blivit minsta reaktion, så då kanske det inte är nån fara om hon skulle äta en? men det kanske kan finnas andra livsmedel som ger en reaktion tänker jag. Hon har aldrig någonsin reagerat på något luftburet tror vi, ev ägg förra påsken, men det har gått bra sen dess, så det är väl mer om hon stoppar något i munnen tänker jag, och vi inte hinner märka det/stoppa henne.Snutten skrev 2010-03-08 23:21:34 följande:Teoretiskt kan man inte få anafylaktisk chock om man inte visar en IgE medierad allergi. MEN min dotter har vid ett tillfälle fått andnöd/astmaanfall, inte anafylaxi, av fisklukt. Hon visar inte på tester så vi ska få provocera på sjukhuset. Vi har i samråd med läkaren, som jag litar på till 100 %, valt att avstå fran att ha Epipen tills vi vet helt säkert att hon reagerar med anafylaxi. Om hon "bara" får andnöd är det bättre att behandla med tex luftrörsvidgande astma mediciner och ta ut henne i frisk luft.Om jag var du, men det är jag ju inte, så hade jag inte valt att ta med Epipen. Har ni nötter hemma ibland? Har hon känt lukt av nötter tidigare? HUr reagerar hon i sina allergier? Har hon astma? Tror du inte att de i någon medicinlåda ombord på planet har epipen eller dylikt? Jag må vara konstig men så länge vi kan undvika epipen så gör vi det. Jag tycker att om man ska ha det ska man ha med den överalt ALLTID, annars finns det ingen vits. Vad gör du om ni sitter på pizzerian och någon serverar en pizza med nötter? Har ni med en Epipen då? Jag vill inte provocera dig eller så bara vinkla saken lite. Ni kanske kan få Betapred, kortison, utskrivet, det räcker ganska långt.Sojalectin är det en del som inte tål, men det är ovanligt (!), vi kan nog inte räkna på oss som finns här inne med våra/våra barns svåra allergier.
Ang betapred så kunde det ju tydligen dröja innan de började verka, och då är det kanske ändå försent! det har vi hemma med.ja, precis, min mamma försöker alltid få det till att "hon är nog bara överkänslig" ja kanske, men vad spelar det för roll när hon inte mår bra då???????Kavat skrev 2010-03-09 09:25:59 följande:Även Miralicias dotter reagerar på sojalectin. Så helt ovanligt är det inte i denna tråden i alla fall. Sen allergi eller överkänslig...? Får man en allergisk reaktion och mår dåligt mot något så är det väl skit samma vad läkaren kallas det, bara man får på papper att de inte ska äta det. Men blir arg och ledsen när inte läkaren verkar lita på patienten/föräldrarna...
denna läkaren hade två mjölkallergiska barn själv och försökte få min man att tycka jag överreagerade!! vilket han ju oxå gjorde. SUCK. visar honom allt ni skriver här (för själv skulle han ju inte få för sig att sätta sig o läsa annars), och då blir han lite mer medgörlig, tack o lov!!
Är så glad att ni finns och vill hjälpa till!
TACK!!!! -
nån krydda? kan ju va nån som inte är uppräknad där, som han inte tål? iom att det står BLA och inte alla uppräknade?EL I skrev 2010-03-09 14:12:47 följande:vatten, fullkornsmjöl av råg, vetemjöl, fett frän nöt, blodpulver av nöt o gris, socker, koksalt, bindväv från nöt, kryddor (bl a lök, kanel, koriander) animaliskt protein från gris, potatisfiber, arom, konserveringsmedel E250 -
Jag förstår din tankegång men man brukar inte skriva ut Epipen till någon som inte redan har reagerat med en anafylaktisk chock. Om ni kan sitta brevid er dotter och äta nötter och sedan tom pussa på henne så är nog risken rätt liten att hon reagerar med anafylaxi. HUr gammal är hon? Går hon på dagis? Ska de ha Epipen där med? Är det något annat du är orolig för att hon ska reagera på mer än nötter?(Varför blir det ljusgrått??)Läkaren har tidigare frågat om vi vill ha det utskrivet, så det är inga problem att få det vet jag iaf.Hon är ett och ett halvt, så det är ju så svårt att veta hur det känns i henne liksom, eftersom hon inte kan berätta!Hon går på dagis, och ja vi har pratat om att de skall ha den även där. HOn har betapred där.Är orolig för alla livsmedel? Kan man inte få anafylaktisk reaktion på allt? -
nu så...svart igenSnutten skrev 2010-03-09 21:00:05 följande:Vet faktiskt inte varför det blir ljusgrått, jag lyckades inte kopiera utan att få det.Vi resonerar nog olika. Tycker ni att det känns bättre med en Epipen är det väl bra. Vi vill helst inte ha det om vi inte absolut måste det. Vi får väl se hur fisk provoaktionen på sjukhuset går, det kanske slutar med att vi måste ha Epipen.
nä det är väl olika hur man är också kanske. vår ordinarie läkare sa tex att en del blir väldigt stressade av att ha en massa mediciner hemma, för mig är det precis tvärtemot. då vågar jag tex provocera utan att känna mig det minsta orolig, blir alldeles lugn av att ha det hemma!
Hon märker ju såklart också om jag är superstressad över att hon kanske svullnar igen osv, då vill hon väl verkligen inte äta det jag ställer fram... -
håller tummarna för att provokationen går bra och att ni slipper ha den om ni nu inte vill ha!!
-
hur har det gått för er??Miralicia skrev 2010-03-18 17:50:52 följande:Idag är det väldigt bra att ha en allergisk dotter som inte har snabba reaktioner och risk för anafylaxi, utan mer långsamma när man har en sambo som får totalt hjärnsläpp.Jag började tidigt i morse så sambon skulle lämna på dagis, men dotter och far kom ihop sig lite om vad som skulle göras och när och hur osv, så till slut gav han upp ringde till mig och sa att hon fick vara hemma idag istället (han skulle suttit hemma och läst egentligen).Ett tag senare så blir sambon sötsugen och inventerar skåpen lite och hittar glass i frysen, så han och dottern delar på de sista två glassarna som fanns i förpackningen. Synd bara att det inte var dotterns glasspinnar, utan päronsplitt. Så ingen försiktig provokation här inte utan här tar vi skummjölkspulver, vasslepulver, fruktkärnmjöl och guarkärnmjöl i en och samma kombo. (och alla saker är provade en i taget förutom mjölk som vanlig mjölk för inte speciellt länge sen och utan att funka då). Räknar väl inte med att få sova så supermycket under natten som kommer och det lär bli en hel del smörja, så det är tur att jag får pengar i morgon så jag kan hämta ut nytt smörja på apoteket eftersom det börjar vara rätt dåligt här hemma. -
Oj vad längesen någon skrev här! Är det en ny tråd gjord? (fast det skulle väl inte behövas om jag fattade det hela rätt?)
Har en fundering här: Om man tål en sojasläkting ex fruktkärnmjöl, tål man då per automatik alla sojasläktingar? Eller måste vi prova oss fram en och en?
Dottern är verkligen EXTREMT känslig mot soja! Var nyss i USA (varför måste de ha sojaolja i allt bröd/kex/kakor för???)
I alla fall så fick hon en hamburgare (hade tydligt sagt till dem att vi INTE ville ha brödet, eftersom det innehåller sojaolja, de höll på att tjata emot, typ men vill ni inte ha med brödet ändå?? Nej nej och åter nej.)
Fick all mat i en påse, då vi tog med oss därifrån, när vi sen öppnar påsen så ligger den jäkla hamburgaren iallafall i ett bröd, dock utan övriga ingredienser, som senap, gurka, lök o ketchup som jag kontrollerat att hon tål!!!??? vilka puckon alltså.
I vilket fall så reagerade hon efter hon ätit BARA hamburgaren! röda utslag i ansiktet och sen vrålkass i magen. Kanske kan ha varit nåt annat på hamburgaren vad vet jag, men hon är inte SÅ känslig mot nåt annat som vi testat iaf. -
oj tack!