• kicki08

Min 7 månaders vägrar äta mat! Tips?

Håller på att få smått panik här. Vår 7 månaders son totalvägrar att äta vanlig mat. Jag har hållt på med smakisar sen han var 4 månader gammal. Har fått slutat och börjat om från början ett par ggr pga det inte funkat.

När han var runt 6 månader började det funka rätt bra tyckte jag. Men det var fortfarande bara kanske en halv sån liten burk mat han åt och så lite fruktpuré. Mer ville han inte ha. Gröt däremot funkade jättebra att äta.

Men för drygt nån vecka sen fick vi vinterkräkssjukan allihopa i familjen. och sen dess är det totalstopp med alla mat. även gröt verkar vara stopp.
    Han nästan kväljer när han får mat i munnen. Fruktpuré går bra men inget annat.
    Eftersom vi ännu inte kunnat byta ut nått mål och han är 7 månader så börjar jag verkligen få panik nu när han inte äter mat alls!
    Han kan väl inte leva på välling?

Finns det nån som har några bra tips på hur man kan få honom att äta. Vad som helst. Alla tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Min 7 månaders vägrar äta mat! Tips?
  • kicki08

Jag har slutat amma för ett tag sedan pga min mjölk inte räcker till. Det har strulat ända från början men jag lyckades kämpa med det nästan 6 månader iallafall.
    Men till slut räckte det inte längre så nu äter han bara ersättning. Även välling går i, det tycker han om.

Känns hopplöst, Jag vill inte att han ska gå ner i vikt. Han är otroligt aktiv av sig och kröp redan när han var 5½ månade gammal. Nu ställer han sig upp mot saker och rör sig dagarna i ända. Frågan är om han kommer gå upp i vikt på bara ersättning och välling......

• kicki08

Så dom klarar sig alltså på bara välling ett bra tag till?
    Men en fråga till. Ska jag fortsätta ge ersättning lr bara välling? HUr mycket välling kan dom äta?
    Han står sig ju fortfarande på ersättning 2-3 timmar på dagarna. Så det funkar ju. Men det känns som att det är mer näring i välling åt honom.
    Och små smörgåsbitar med leverpastej kan jag få i honom och även fruktpuré. Ska jag ge honom det lr strunta i det med under tiden jag håller uppe med maten?

• kicki08

Nixxi: Jag tror vi ska prova att ta en liten matpaus helt nån vecka. Och sen prova igen. Det har ju aldrig riktigt fungerat med mat..... Så vi får  väl göra så då. Det sägs ju kunna ge motsatt verkan om man försöker truga i barnen mat.

Jag tänker göra så att jag avstår helt med maten nån vecka här. Provar lite gröt på kvällarna för det brukar kunna fungera några skedar. Sen kör jag på med mellis i form av frukt och lite smörgåsbitar. Sen kör vi som vanligt med ersättning på dagarna och välling till nattning och frukost.
    Sen är det väl bara att hoppas att något ändras......

Tack för alla tips allihopa Ni har lugnat mig lite. Kändes som man var ensamt med att ha ett barn som inte äter. Men jag ser att det finns andra i samma sits Skönt att prata med andra

Svar på tråden Min 7 månaders vägrar äta mat! Tips?