• Anonym (Kicki)

Ska vi betala skulder eller spara? Hjälp oss med råd!

Hej! Vår ekonomiska skuldsituation är följande:

Skulder:
    20 000 kreditkort maken
    15 000 kreditkort jag
    7 000 IKEA
    290 000 SEB
    150 000 Citibank
    10 000 kredit personkonto Nordea

Nu kommer vi inom kort få 70 000 kr. Frågan är hur vi ska använda pengarna. Till saken hör också att maken har 2 månadslöner kvar innan han är arbetslös. Jag är föräldraledig med vårt första barn.

Just nu är vi kluvna hur vi bäst ska använda pengarna. Krediterna vore ju förstås mycket bra att få bort, samtidigt som man kanske kunde sätta in pengarna till Citibank och höja SEB för att lösa lånet helt på Citibank. Vi betalar idag nästan 4 000 till SEB respektive 2 000 till citibank varje månad vilket är i högsta laget för vår dagliga ekonomi, speciellt just nu. Frågan är om vi får höja SEB-lånet då maken blir arbetslös snart.

Samtidigt har vi inget sparande att tala om, vi har ett fondsparande på totalt 500 kr i månaden, inte mycket men på några år blir det ändå något. Vore ju bra att ha ett konto med lite buffert så vi slapp använda kredit någonsin igen så kanske skulle vi betala av lite krediter och spara resten?

Är det någon smart som har lite råd att ge oss, lite nytt tänk kanske?!

Bespara mej gärna kommentarer om att vi är dumma som skaffat oss så mycket skulder, det är inget vi är storlta över, dock försöker vi ordna till vår situation.

• Svar på tråden Ska vi betala skulder eller spara? Hjälp oss med råd!
  • Anonym

Jag hade sparat dem, men satt dem i en fond eller liknande som är lite svårt att komma åt så det inte är så lätt att bara föra över. Blir han arbetslös kan ni ju mycket väl komma att behöva pengarna.

• Anonym

Jag skulle ha betalat bort dom mindre krediterna så bara dom två största finns kvar. Blir ju lite över så dom pengarna går ju att spara

• Burberry

Betala bort småskulderna med dyra räntor först!

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • Anonym

Antar att räntorna på krediterna är betydligt högre än vad du kan få på något sparande? Räkna på hur mycket du skulle spara/mån genom att betala bort de krediterna med högst ränta. Det är nog vad jag skulle satsa på. Sen kan ni ju spara undan det ni sparar på att inte ha krediterna i stället varje månad.

• Anonym (Avbetalad)

Betala av det som kostar er mest, dvs krediter!!!! Räknar ni sedan bort vad ni "tjänar" på att inte betala dessa per månad så har ni säkert råd att börja månadsspara/betala av mer på andra krediter/lån allt eftersom. Visst att ltie sparande är bra att ha men att vara skuldfri är ju ännu bättre!!!

• Anonym

Jag skulle absolut betala av småkrediterna på era kort.. (personkorten + ikea) då har ni 52000 .. det som blir kvar är bra till utfyllnad när din make är arbetslös..sen är det bara att snåla

Ju fler olika lån ni löser av desto mindre slipper ni betala, det är ju hutlösa räntor man betalar också!

• Örnie

Nu vet jag ju inte hur mycket ni betalar i procent på de (mindre) lånen (kreditkort osv), men spontant skulle jag säga att ni borde göra er av med dem och sedan verkligen försöka avstå från kreditköp. Sen är ju frågan hur ni ska göra med den summan som är kvar och de större lånen. Det kan ju vara bra att bli av med en del skulder, samtidigt som det förstås kan vara bra att ha en del att röra sig med om ni nu kommer ha en sämre ekonomi under en kort tid. Å andra sidan, om er ekonomi försämras drastiskt, så ni behöver bidrag, så är det nog ingen fördel att ha pengar på kontot, för dessa måste ni använda först innan ni får stöd och då har ni ändå alla era skulder kvar. Det här är bara några tankar, för egentligen är det inte tillräckligt med info i TS för att man ska kunna svara särskilt bra. Vad har ni skulderna för? Är det något som går att sälja t ex? Har du ett jobb att gå tillbaka till? Sånt skulle vara bra att veta. Hoppas du får en del bra svar och kommer på en bra lösning.

• Anonym

Jag skulle betalat krediterna och satt in resterande 18000kr på ett sparkonto att ha som buffert. Dessa skulle jag enbart röra om bilen/vitvaror/annat viktigt i huset gick sönder. Inte använda till vanliga utgifter eller inköp.

• krompa

Betala av så mycket som möjligt, sätt er ner och kolla vilka räntor som är högst. Det bör vara de era småkrediter, men man vet inte säkert förrens man kollat...

Alla pengar ni inte behöver lägga ut på räntor varje månad är ett stort plus, även om det inte syns lika tydligt på banken...

Svar på tråden Ska vi betala skulder eller spara? Hjälp oss med råd!