• Angel eyes

Örebro- singelföräldrar

Finns det fler singelföräldrar i Örebro som är sugna på att lära känna nya vänner?

Jag är 34 år och har en son som är 4½ som jag har på halvtid. "Riktig" singel sedan i somras, efter att ha försökt på nytt med sonens pappa (vi separerade 2008).

Vill jättegärna lära känna fler i samma situation för fika, pyssel, promenader, utgång (när man har barnvakt, hehe) etc.

Hör av er! {#lang_emotions_laughing}

• Svar på tråden Örebro- singelföräldrar
  • eler 73

Är också singelmamma från örebrotrakten (kumla) men med rötter i Örebro.
    Har två killar på halvtid 5 och 9 år.

Har försökt att hitta sidor på nätet för att träffa nya vänner i samma situation, men det har inte vart lätt.Det man hittar är datingsidor.
    Skulle vilja träffa nya vänner som är i samma sits som jag. Nån att ta en fika el. gå ut med en kväll. Eller nån att bara chatta med på nätet en stund.

Jag är ny här och har inte riktigt fått snits på det här med att svara. försöker ändå.

Ha det gott!

• Angel eyes

Vad roligt med en till! :)

Håller med om dina tankar. Jag har också varit inne på dejtingsidor, men det är ju just för att träffa partners känns det som. Även om det också vore trevligt, så känner jag mig mest nyfiken på att lära känna fler vänner, utöka bekantskapskretsen lite. Var inne på nån sida som heter shake my world, och det verkar som de ordnar med singelträffar, singelcaféer etc. Tyvärr verkar de vara mest aktiva i större städer.

Har du varit singelmamma länge?

• Ylvis

Håller med er! Verkar svårt att hitta annat än dejtingsidor....  Nu bor jag ju i Stockholm så det är en bit emellan... {#lang_emotions_smile}

• eler 73

Har varit singel i ganska exakt ett år nu. Har också upptäckt att det finns många forum evenemang där man kan träffa andra singlar i de större städerna. Lite lustigt dock att inte örebro finns med. Så liten är ju inte sta´n.
    Visst vore det kul att träffa nån, men trevligt att umgås med nya vänner. Är lite allergisk mot att "leta" partner. Tror att när tillfälle ges så dyker nog den rätte upp till slut ha, ha. Hade levt tillsammans med min partner i nästan 17 år, så jag har inte bråttom in i tvåsamhet igen. Jag fyller 36 i år och vi träffades när jag var 18.
    Jag umgås med arbetskamrater och "gamla" vänner, men ingen av dem är singel. Det kan kännas lite ensamt ibland.

• Angel eyes

nä jag tycker också att det är konstigt att det inte finns liknande evenemang i örebro. Har engagerat mig i Makalösa föräldrar och blev glad när det skulle starta upp ett nätverk i Örebro... men träffen blev inställd pga bristande intresse... suck.

För det är ju egentligen det som jag känner saknas i mitt liv- lite nya vänner, gärna i samma situation. Har många vänner, men de flesta lever i förhållanden och har precis börjat skaffa barn. jag brukar skoja om att jag var först i min bekantskapskrets att bli sambo, gifta mig, skaffa barn... och sedan skilja mig... När det gäller det sista så är de andra inte riktigt "i kapp" än... Och det är ju inte heller något man önskar dem... :P

Nå, men en sån här tråd är ju en god början! Och nästnästa helg ska jag faktiskt ut o svinga mina lurviga! Några bra ställen som rekommenderas? (frågar den hopplöst oftast-hemmasittande-morsan...) ;)

• cupcake77

Hej ! jag är en tjej på 32 år med en dotter på 3 år, som snart står med båda benen i singellivet och som ensamförälder. ( håller på att flytta ifrån min sambo och vårat hus...)
    Och jag vill jättegärna hitta nya vänner som är i samma situation. Det blir ju en annan livsstil, där parmiddagar och beskärning av rosenbuskar inte är så intressanta längre...och har man vänner som är mer inne i det kan det bli lite trist. jag har inte hunnit gjort någon profil ännu...men det kommer. Gillar annars det mesta, och tjejsnack över en liten fika kommer man ganska långt med.

• eler 73

Hi, hi känner igen det där med parmiddagar och trädgårdsbestyr. Är precis likadant för mig. Jag är också "den första" i min bekantskapskrets som separerat. Brukar känna att den veckan jag har barnen är det mer än fullt ös, fniss. Barnens aktiviteter, kompisar och träffar med vänner som har barn. Den veckan när man är själv är man verkligen det. Saknar det man hade när man var ung och alla var singel. Då kunde man träffas och ha tjejmiddagar el. gå ut och fika. Nu har alla fullt upp med sitt. Tycker det är lustigt det som beskrivs om bristande intresse för singelträffar i Örebro, för det finns säkert fler i samma sits. Jag anmälde mig till cirkel som anordnades av landstinget när jag nyss sparerat. Där skulle man kunna träffa andra i samma situation och kunna prata av sig. Det blev bara en grupp, fel vecka och en tid när jag jobbade sent, så det blev inget för mig.
    Kul i alla fall att det verkar gå att hitta fler i samma situation här

kramiz {#lang_emotions_smile}

• eler 73

Måste ju tipsa om ett trevligt uteställe om man vill dansa...RITZ... bra musik och vår ålder 30-45 år. Där är kanonkul, annars är Olearys bra på fredagar tycker jag om man hellre sitter och snackar på nån pub.

• Angel eyes

välkommen cupcake! Ja då är vi ju i alla fall tre örebroare (med omnejd) och en stockholmare... den här tråden har god potential att bli nåt bra! :)

Den där cirkeln du pratade om, eler, vad var det för någon? Har aldrig hört talas om en sådan, låter ju jättebra!

Det är en märklig känsla det här att bli singel igen, och helt plötsligt stå "utanför" de här traditionella parmiddagarna etc... och man upptäcker som sagt att alla roliga singelpolare och tjeträffar man hade när man var yngre inte längre "bara finns där". Tjejgänget har stadgat sig och har fullt upp med partner, barn och hus... Och det är verkligen inget man missunnar dem, och man förstår dem absolut. Men det blir lite ensamt. Och helt klart en splittrad känsla, för när man har sitt barn så är man verkligen 110% förälder... när man är "barnfri" så är det lätt att hemmet känns lite tomt... :S

Hur har ni det uppdelat med barnen/umgänge? Själv har jag min son varje mån-tis samt varannan fredag-sön. Alltså inget varannan vecka, utan en annan uppdelning (men det blir 50-50 i slutänden). Jämna helger är jag mamma, ojämna är jag sorglös (?) singel. ;)

Ha det gott!

PS- håller med om Ritz! Party! :)

• eler 73

Intressant Angel eyes att höra att det faktiskt finns andra upplägg än "det vanliga" varannan vecka som är det vi kör. Hur tycker du att det funkar? Vi har provat olika "bytardagar". Hade först fredag, vilket inte var så lyckat. Trötta och uppvarvade barn och jätteförväntansfull förälder gick inge vidare. Nu byter vi söndagar, vilket funkar bättre. Barnen kan i lugn och ro förbereda sig och packa saker och bestämma vad de vill göra på em. kvällen och även vi föräldrar får en vecka på oss att "vänja" sig innan ensamhelgen kommer ( som är värst). En förutsättning är nog att man kan komma bra överrens med sitt ex. Vi har inga problem med det och kan ställa upp för varandra och barnen när det behövs. Har träffat så många hemska exempel på när det inte funkar exen emellan genom mitt jobb. Det är inte kul. Jag biter ihop många gånger för att inte gå i konflikt, för då är det kört. Det kan vara klurigt med kommunikation ibland. Hur har ni andra det när det gäller kontakten med era ex.?
    Cirkeln jag berättade om hittade jag av en tillfällighet på annons i Allehanda. Det är Landstingets familjerådgivning tror jag som höll i dem och de kör tydligen varje halvår. Tror att det var grupper om 8 pers. Det tokiga var att de hade två grupper samma vecka och jag har inte så lätt med barnvakt så då backade jag. Tyckte också att det lät väldigt intressant.
    Jag har barnvecka jämn vecka och helg och singelvecka ojämn.

Nu sover mina småtroll och jag ska slappa lite i soffan.

Svar på tråden Örebro- singelföräldrar