Inlägg från: R Franklin |Visa alla inlägg
  • R Franklin

Ewa Olsson

Tummelisa06 skrev 2010-01-04 17:07:10 följande:
    nån som kan se försvunna saker????
    Nej inte hittills när det sker under kontrollerade former.
  • R Franklin
    Tummelisa06 skrev 2010-01-16 12:06:42 följande:
    man behöver som sagt va inte uppge namn och nummer för att ett medium ska kunna ge dig svar på frågor,, och kanske tala om saker son ibgen annan än du vet om..
    Hur kommer det sig tror du att ingen än har lyckats visa på dessa förmågor när det sker under kontrollerade former? En hel del tester har gjorts med folk som tror sig vara mediala men alla misslyckas de så fort man ordnar kontrollerade möjligheter där man tagit bort möjligheten till medvetet (Eller omedvetet) fusk och uteslutit forer effekten osv...
  • R Franklin
    Lilly80 skrev 2010-01-16 20:45:29 följande:
    Var kan man se eller läsa dom testerna? och har dom testat alla medier?
    Självklart har de inte testat alla det vore så klart omöjligt. Däremot är det fritt fram för vem som helst att inte bara testa sig utan dessutom plocka ut en miljon dollar (!) om de lyckas påvisa sin förmåga. Trots detta så låter de flesta bli att försöka, de tycks hellre försörja sig på att spå via risiga betalnummer och annonser i blandade damtidningar, varför tror du?

Och de som faktiskt försöker har alla hittills misslyckats.

http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge/challenge-faq.html

"1.3 How many people have applied for the Challenge?

Between 1964 and 1982, Randi declared that over 650 people had applied. Between 1997 and February 15, 2005, there had been a total of 360 official, notarized applications. Applications continue to pour in!"

Intressant läsning om de som faktiskt vill eller har testat sig: http://forums.randi.org/forumdisplay.php?f=43

• R Franklin
    Lilly80 skrev 2010-01-16 21:00:11 följande:
    Och helst inte han Jörgen från okända som ett exempel från det testet. För han se jag inte som en seriös person.
    Varför är han mindre seriös än någon annan som påstår sig ha mediala förmågor?
  • R Franklin
    Lilly80 skrev 2010-01-16 22:49:26 följande:
    För att det jag har sett av Jörgen känns inte så trovärdigt, har dock inte varit på en privat sittning eller sians med han, kan hända att jag då skulle få en annan bild av han.Sen skulle jag aldrig ringa en siare eller en medium via reklam som man hittar i tidningen.
    Hur skall man då veta vilka som är seriösa och vilka som inte är seriösa? Borde det inte ligga i allas intresse att någon medial verkligen tar sig tid och en gång för alla gör ett test för att påvisa sin förmåga?
  • R Franklin
    Lilly80 skrev 2010-01-17 09:02:09 följande:
    Jaddu en bra fråga! Jag har gått på rätt många storsianser av dem kanske jag har känt att 2 av dom inte kändes trovärdiga eller att dom inte var så bra. Vill man inte tror på det så tror jag inte att ett test för att bevisa deras förmåga skulle övertyga dem som tvivla.
    Känns det rätt att behöva prova olika medium och sedan själv försöka avgöra om de är seriösa eller inte? Det kostar trots allt en slant att gå på en seans. Några andra brancher där du kan tänka dig att prova dig fram på samma sätt? För det handlar ju inte om de är bra eller inte, det handlar om de överhuvudtaget kan utföra tjänsten de påstår sig kunna eller inte (Ungefär som att gå till en friöst som sedan visar sig saknar bägge armarna men tittar intensivt på ditt hår i 30 minuter och tar fullbetalning).

Har någon bestämt sig för att inte tro så är det säkert svårt att omvända dem (Precis som de som bestämt sig för att tro). Däremot vet jag inga skeptiker som bestämt sig för något och de skulle mer än gärna se att det kom bevis för någon påstådd förmåga eftersom det skulle öppna massor av nya spännande forskningsområden att fördjupa sig i.
  • R Franklin
    Lilly80 skrev 2010-01-17 10:06:40 följande:
    Jag har testat flera olika frisörer eftersom jag inte har varit nöjd.
    Men du har blivit klipp hos allihop eller hur? Alltså missade du helt poängen.
  • R Franklin
    Lilly80 skrev 2010-01-17 12:12:35 följande:
    Jag svarade på detta : Känns det rätt att behöva prova olika medium och sedan själv försöka avgöra om de är seriösa eller inte? Det kostar trots allt en slant att gå på en seans. Några andra brancher där du kan tänka dig att prova dig fram på samma sätt?
    Varför valde du att inte läsa hela stycket innan du svarade?
  • R Franklin
    Lilly80 skrev 2010-01-17 13:32:53 följande:
    Jag ber om ursäkt , jag läste men känns som att jag upprepa mig igen..Jag har så himla svårt och se hur man skulle kunna bevisa att en medium verkligen kan sin sak.  Utan att man som skeptiker själv bli bevisad.  För hur man än gör testerna så kan ju den som bli testad bluffa eller hur?
    Inte om testet är riktigt utformat. Det är inte ens speciellt svårt att göra sådana tester. Dock tycks det just vara den typen av tester som medium ständigt misslyckas på, märkligt sammanträffande?
  • R Franklin
    Tummelisa06 skrev 2010-01-17 14:23:31 följande:
    Nått som är en favorit bland de övernaturliga är trollbord.. jag har fått många svar på mina frågor där...
    Lite av min favorit också. Sällan det finns så väldokumenterade och väl genomförda experiment som är så pass gamla. Faraday förklarade hur just trollbord fungerade redan på början av 1800-talet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ideomotor_effect
  • R Franklin
    Lilly80 skrev 2010-01-17 19:05:09 följande:
    Varför inte själv kontakta en bra medium som många rekomendera och bedöm själv.Jag kan inte riktigt förstår hur en sån  studier skulle kunna  gå till.
    Vad är det som du inte förstår med hur ett sådant test skulle genomföras? Och varför är generellt troende så dåligt insatta i problematiken på att testa ockulta förmågor? Ni om några borde väl vara intresserade av att hitta rötäggen som bluffar!).

Vad människor upplever kan man inte lita på, inte heller sina egna upplevelser. Alltså är det meningslöst att själv uppsöka ett medium för att bli övertygad. Istället måste testet utformas så att alla former av bedömmningar och tolkningar är eliminerade (T.ex genom att använda ja och nej frågor) på konkreta saker.

Ett annat exempel

">

Svar på tråden Ewa Olsson