• Justitia

extrakoll.se - olagligt? Hur anmäla?

Jag stör mig något så otroligt på att det går att googla fram sig själv med namn, adress och personnr på extrakoll.se. Är det inte olagligt med sådana tjänster? Fick inte ratsit kritik för att använda denna tjänsten på ett olagligt sätt då även här på extrakoll.se ska man kunna med hjälp av ett sms få reda på inkomst av tjänst för ett visst taxeringsår? Min fråga är framför allt hur och var kan jag anmäla dessa som använder denna tjänsten (dvs dom som skapat tjänsten)???Jag vill inte kunna bli hittad/sökt med en enkel knappintryckning på internet, får det gå till så här???

• Svar på tråden extrakoll.se - olagligt? Hur anmäla?
  • Emerun

Personuppgifter och inkomstuppgifter är offentliga uppgifter, man kan ringa till skatteverket och få samma uppgifter, har jag fått för mig iallafall

• Missimo84
    Emerun skrev 2010-01-03 11:36:10 följande:
    Personuppgifter och inkomstuppgifter är offentliga uppgifter, man kan ringa till skatteverket och få samma uppgifter, har jag fått för mig iallafall
    Jo nästan... Extrakoll har kommit runt detta med att personen ifråga måste upplysas om vilken privatperson som önskar veta om din inkomst e.t.c. det står på deras hemsida varför men kommer faktiskt inte ihåg nu.
    Men om TS av ngn anledning vill skydda sig extra kan man ansöka om en sekretessmarkering så skall dessa sidor nog bli tvugna att plocka bort dig,
    Dock är det en krånglig och allmännt klumpig sak att ha så tänk dig för innan.
  • Justitia
    Missimo84 skrev 2010-01-03 11:40:39 följande:
    Jo nästan... Extrakoll har kommit runt detta med att personen ifråga måste upplysas om vilken privatperson som önskar veta om din inkomst e.t.c. det står på deras hemsida varför men kommer faktiskt inte ihåg nu. Men om TS av ngn anledning vill skydda sig extra kan man ansöka om en sekretessmarkering så skall dessa sidor nog bli tvugna att plocka bort dig, Dock är det en krånglig och allmännt klumpig sak att ha så tänk dig för innan.
    Jag har hört talas om en tjänst där man fick betala en årsavgift på 200 kr för att hållas hemlig, men ärligt talat, förstår inte varför man tillåter sådana tjänster som extrakoll.se att existera överhuvudtaget. Varför ska jag behöva skydda mig genom att betala en massa extraavgifter för andra tjänster för att de inte ska få lägga ut mig på internet hur som helst? Sjukt minst sagt. Jag är iaf inte villig att skaffa en sådan tjänst heller, men hade velat sätta dit dessa jävlar som skapat denna tjänsten, för det finns faktiskt inte hur många sådana tjänster som helst i bruk, så det måste ändå vara några regler kring hur det få gå till!

Är det inte så att jag måste få veta om någon har kollat upp mig även om man ansöker via skatteverket?
  • Justitia
    Missimo84 skrev 2010-01-03 11:40:39 följande:
    Jo nästan... Extrakoll har kommit runt detta med att personen ifråga måste upplysas om vilken privatperson som önskar veta om din inkomst e.t.c. det står på deras hemsida varför men kommer faktiskt inte ihåg nu. Men om TS av ngn anledning vill skydda sig extra kan man ansöka om en sekretessmarkering så skall dessa sidor nog bli tvugna att plocka bort dig, Dock är det en krånglig och allmännt klumpig sak att ha så tänk dig för innan.

Men om någon kollar upp mig via extrakoll.se så får jag en bekräftelse på vem det är så har velat kolla upp mig, som det är på ratsit?

Det som stör mig mest allt är inte alltid om folk får veta hur mkt jag taxerar varje år, utan snarare var jag bor osv.
  • Missimo84
    Justitia skrev 2010-01-03 11:55:49 följande:
    Jag har hört talas om en tjänst där man fick betala en årsavgift på 200 kr för att hållas hemlig, men ärligt talat, förstår inte varför man tillåter sådana tjänster som extrakoll.se att existera överhuvudtaget. Varför ska jag behöva skydda mig genom att betala en massa extraavgifter för andra tjänster för att de inte ska få lägga ut mig på internet hur som helst? Sjukt minst sagt. Jag är iaf inte villig att skaffa en sådan tjänst heller, men hade velat sätta dit dessa jävlar som skapat denna tjänsten, för det finns faktiskt inte hur många sådana tjänster som helst i bruk, så det måste ändå vara några regler kring hur det få gå till!Är det inte så att jag måste få veta om någon har kollat upp mig även om man ansöker via skatteverket?
    Sekretess markering är gratis och ges till dem som behöver det.
    Men jag tvivlar på att det ges ut till någon som har principskäl att ange.
    Uppgifter som personnummer och adress, samt inkomst är något som är fria i sverige.
    Vilket inte jag tycker är så dumt ändå, då man av olika orsaker också har möjligheten att dölja just sådana uppgifter.  
  • Justitia
    Missimo84 skrev 2010-01-03 11:58:05 följande:
    Sekretess markering är gratis och ges till dem som behöver det. Men jag tvivlar på att det ges ut till någon som har principskäl att ange. Uppgifter som personnummer och adress, samt inkomst är något som är fria i sverige. Vilket inte jag tycker är så dumt ändå, då man av olika orsaker också har möjligheten att dölja just sådana uppgifter.  
    Det räcker egentligen att myndigheterna har koll på sådant. Men om sekretessmarkeringen är gratis kan inte vem som helst skaffa den då? Jag känner mig helt enkelt otrygg av att folk skall kunna söka upp mig så enkelt bara genom att söka på mitt namn. Jag har inget att dölja eller frukta, men tycker bara att det känns fruktansvärt otryggt att det ska vara så enkelt att söka upp någon om man vill veta var de bor och sedan vill förfölja en av någon anledning! Menar, vem som helst kan ju bara kolla upp sådana uppgifter utan att man någonsin får veta att de kollat en. Om man ber om uppgifterna via skatteverket så kommer det väl till min kännerdom att dom kollat mig iaf, eller? Även om det inte vore så, så skulle denna personen behöva göra sig besvär att ta sig till skatteverket för att kolla upp denna "enkla" uppgiften, vilket man antagligen sällan orkar göra. Men den som vill en illa skulle väl orka så klart. Men jag känner ändå att det känns otryggt att vem som helst kan få för sig att kolla upp en om de bara har en ens namn och är lite nyfikna på var man bor eller var man befinner sig i landet.
  • Missimo84
    Justitia skrev 2010-01-03 12:04:43 följande:
    Det räcker egentligen att myndigheterna har koll på sådant. Men om sekretessmarkeringen är gratis kan inte vem som helst skaffa den då? Jag känner mig helt enkelt otrygg av att folk skall kunna söka upp mig så enkelt bara genom att söka på mitt namn. Jag har inget att dölja eller frukta, men tycker bara att det känns fruktansvärt otryggt att det ska vara så enkelt att söka upp någon om man vill veta var de bor och sedan vill förfölja en av någon anledning! Menar, vem som helst kan ju bara kolla upp sådana uppgifter utan att man någonsin får veta att de kollat en. Om man ber om uppgifterna via skatteverket så kommer det väl till min kännerdom att dom kollat mig iaf, eller? Även om det inte vore så, så skulle denna personen behöva göra sig besvär att ta sig till skatteverket för att kolla upp denna "enkla" uppgiften, vilket man antagligen sällan orkar göra. Men den som vill en illa skulle väl orka så klart. Men jag känner ändå att det känns otryggt att vem som helst kan få för sig att kolla upp en om de bara har en ens namn och är lite nyfikna på var man bor eller var man befinner sig i landet.
    Sekretess markering kan du få gratis om det finns risk för din personliga hälsa genom att dina uppgifter är fria.
    T.ex. du har en person med våldsamt beteende som av ngn anledning hakat upp sig på dig och stalkat dig i fyra år...

Att bara känna en oro för att "någon" kan kolla upp dig genom att söka på ditt namn är nog ingen giltig anledning, men du kan ju alltid föröska.
    Men som jag skre till dig. Det är en ytterst komplicerad process. Vilket gör att du t.ex. vid en så enkel sak som att ringa till csn inte kan prata med den handläggare som dyker upp till uren utan måste slussas till en speciell enhet för att dina personuppgifter helt enkelt är så hemliga att inte vem som helst kan kolla upp dem.
    Din post kapas av skatteverket och du svara själv också på att din a personuppgifter inte läcker ut.
    Så att vara listad på eniro e.t.c. är en omöjlighet.
    Du kan också få problem med e-leg och bankärenden.
    Så du bör nog överväga lite innan du söker...
  • Justitia
    Missimo84 skrev 2010-01-03 12:09:51 följande:
    Sekretess markering kan du få gratis om det finns risk för din personliga hälsa genom att dina uppgifter är fria. T.ex. du har en person med våldsamt beteende som av ngn anledning hakat upp sig på dig och stalkat dig i fyra år... Att bara känna en oro för att "någon" kan kolla upp dig genom att söka på ditt namn är nog ingen giltig anledning, men du kan ju alltid föröska. Men som jag skre till dig. Det är en ytterst komplicerad process. Vilket gör att du t.ex. vid en så enkel sak som att ringa till csn inte kan prata med den handläggare som dyker upp till uren utan måste slussas till en speciell enhet för att dina personuppgifter helt enkelt är så hemliga att inte vem som helst kan kolla upp dem. Din post kapas av skatteverket och du svara själv också på att din a personuppgifter inte läcker ut. Så att vara listad på eniro e.t.c. är en omöjlighet. Du kan också få problem med e-leg och bankärenden. Så du bör nog överväga lite innan du söker...
    Tack för informationen. Nej, jag hade inte sökt. Tycker bara att det är skumt att sådana här tjänster blir mer vanliga först nu på den senare tiden (jag googlade på mitt namn för bara några få månader sedan och då fanns inte denna skittjänsten på nätet, så den måste vara ganska ny). Jag ville inte ens "vara med" på den allmänna sökningen i telefonkatalogerna, så det går inte att hitta mig på hitta.se t ex, men så ska dessa idioterna se till att det går att söka på en. Det är bara så jäkla störande. Integritetskränkande rättare sagt! Borde inte vara tillåtet!
  • JGNilsson

Bor man i offentliga Sverige är det bara att acceptera detta. Ingen idé att försöka vara hemlig, här råder offentlighet som grund och passar inte det finns det andra ställen på jorden att bosätta sig på.

Svar på tråden extrakoll.se - olagligt? Hur anmäla?