Justitia skrev 2010-01-03 12:04:43 följande:
Det räcker egentligen att myndigheterna har koll på sådant. Men om sekretessmarkeringen är gratis kan inte vem som helst skaffa den då? Jag känner mig helt enkelt otrygg av att folk skall kunna söka upp mig så enkelt bara genom att söka på mitt namn. Jag har inget att dölja eller frukta, men tycker bara att det känns fruktansvärt otryggt att det ska vara så enkelt att söka upp någon om man vill veta var de bor och sedan vill förfölja en av någon anledning! Menar, vem som helst kan ju bara kolla upp sådana uppgifter utan att man någonsin får veta att de kollat en. Om man ber om uppgifterna via skatteverket så kommer det väl till min kännerdom att dom kollat mig
iaf, eller? Även om det inte vore så, så skulle denna personen behöva göra sig besvär att ta sig till skatteverket för att kolla upp denna "enkla" uppgiften, vilket man antagligen sällan orkar göra. Men den som vill en illa skulle väl orka så klart. Men jag känner ändå att det känns otryggt att vem som helst kan få för sig att kolla upp en om de bara har en ens namn och är lite nyfikna på var man bor eller var man befinner sig i landet.
Sekretess markering kan du få gratis om det finns risk för din personliga hälsa genom att dina uppgifter är fria.
T.ex. du har en person med våldsamt beteende som av ngn anledning hakat upp sig på dig och stalkat dig i fyra år...
Att bara känna en oro för att "någon" kan kolla upp dig genom att söka på ditt namn är nog ingen giltig anledning, men du kan ju alltid föröska.
Men som jag skre till dig. Det är en ytterst komplicerad process. Vilket gör att du t.ex. vid en så enkel sak som att ringa till csn inte kan prata med den handläggare som dyker upp till uren utan måste slussas till en speciell enhet för att dina personuppgifter helt enkelt är så hemliga att inte vem som helst kan kolla upp dem.
Din post kapas av skatteverket och du svara själv också på att din a personuppgifter inte läcker ut.
Så att vara listad på eniro e.t.c. är en omöjlighet.
Du kan också få problem med e-leg och bankärenden.
Så du bör nog överväga lite innan du söker...