Inlägg från: blommanigbg |Visa alla inlägg
  • blommanigbg

Tror ni fibromyalgi är en "påhittad" sjukdom?

Jag har fibromyalgi och jag är inte lågutbildad. Jobbar förövrigt 75%.  Har lidit och lider mycket av den här sjukdomem. Och det ÄR en sjukdom. 
    Även jag försöker hitta på roliga saker ibland. För annars blir livet för tråkigt att leva. Men de gångerna laddar jag innan med att vila och får sedan ta smärtan och tröttheten efteråt.

• blommanigbg
    Dorian Ertymexx skrev 2010-01-04 17:09:48 följande:
    Ajajaj, nu har du gjort retoriskt självmål (i alla fall i Sverige) - kan du roa dig ens det minsta medan du är sjuk kan du minsann jobba 150%!!!!!!
    Och du med.. Jag är nämligen INTE sjukskriven utan föräldraledig...
  • blommanigbg
    Fru U skrev 2010-01-04 17:12:22 följande:
    Du menar istället för ett syndrom?
    Fibro är inget syndrom. Vad har du fått det ifrån?
  • blommanigbg
    Fru U skrev 2010-01-04 17:15:46 följande:
    Allt jag läst om det. Ett syndrom består av olika symptom. För att att något ska räknas som sjukdom (istället för syndrom) så ställs andra kriterier.Jg har inte i huvudet just nu de exakta skillnaderna.
    Då kan det vara bra för dig att uppdatera dig lite grann om fibromylgi. Du kan börja med att googla..
  • blommanigbg
    Fru U skrev 2010-01-04 17:22:24 följande:
    Knappast. Om du menar att det finns fysiska bevis för att det är en sjukdom så får du ta fram dem annars vidhåller jag att det är ett syndrom.Man har inte bevisat att det är en nervsjukdom men man TROR idag att det snarare är neurologiskt än reumatiskt/inflammatoriskt
    Jag själv är ett exempel på att det är en sjukdom..
    Man tror att det är fel på immunsystemet. Det är vad min läkare som är expert inom området tror.. Den klinik jag går hos har forskat en hel del inom fibromyalgi. Så du har inte en siffra rätt...
  • blommanigbg

Jag har faktiskt aldrig stött på någon i min omgivning som inte trott på att jag har fibromyalgi. Varken läkare, arbetsterapeuter, sjukgymnaster eller arbetskamrater. Däremot har de uttryckt sin beundran för att jag klarar av att arbeta och ensam ta hand om min son trots mina enorma smärtor och trötthet. Jag äter en hel del smärtmediciner. Och inte ens dom hjälper. Så att påstå att det är påhittat är bara löjligt. Tror ingen skulle vilja ha den här sjukdomen självmant. Det är en svår sjukdom som påverkar hela livet.

• blommanigbg
    Fru U skrev 2010-01-04 17:29:09 följande:
    De senaste rönen pratar om nervpåverkan, att det är neurologiskt. En del tror dock att det handlar om en autoimmunsjukdom.Därav att det rent vetenskapligt itne räknas som sjukdom
    Mig veterligen går vetenskapen framåt. Tack och lov...
  • blommanigbg
    NoMatter skrev 2010-01-04 18:26:50 följande:
    Enkelt för läkaren att sätta diagnosen fibromyalgi? Kan det vara därför det tog mig nästan 10 år att få en diagnos?
    För mig tog det 20 år innan jag fick rätt diagnos...
  • blommanigbg

Det är ju många andra sjukdomar man kan fejka om man är lagd åt det hållet. Var en man som för inte så länge sedan åkte dit. Han hade lurat försäkringskassan på flera miljoner. Han påstod att han var rullstolsbunden och behövde assistenter..

• blommanigbg
    Gulletroll skrev 2010-01-04 20:18:04 följande:
    Inte svårt alls att förklara:Större delen av ditt psyke är omedvetet, dvs många av dina tankar och känslor är automatiserade och omedvetna och finns i ditt undermedvetna. Alltså du är i princip totalt omedveten om det. Det undermedvetna i sin tur påverkar det autonoma nervsystemet, som i sin tur kan hamna i obalans, det som händer är isåfall att en överaktivitet sker i det sympatiska nervsystemet och pågår det under en lång tid så är det som att kroppen utsätts för en form av stress och då tar olika symptsom sig uttryck ex smärta, värk, ångest, klåda, allergi osv osv....andra röker, missbrukar osv....det tar sig uttryck på olika sätt på olika människor eftersom alla människors biokemi är olika i kroppen.
    Ja. Så fungerar kroppen. Men det förklarar inte fibromyalgi.
Svar på tråden Tror ni fibromyalgi är en "påhittad" sjukdom?