• Emmel

Tror ni fibromyalgi är en "påhittad" sjukdom?

Jag svarade ja i brist på bättre alternativ. Jag tror att myalgi är en "modediagnos" som är ett samlingsnamn för olika smärttillstånd som läkare inte har någon förklaring till. Vissa diagnoser har en benägenhet att bli populära under några år och sedan försvinna till "förmån" för någon annan diagnos. Jag tror att fibromyalgi är en av dessa. Därmed inte sagt att folk inte har smärta.

• Emmel
    Fru U skrev 2010-01-04 16:36:33 följande:
    Fibromyalgi är inte en sjukdom om man ska vara petig utan ett syndrom.Det jag menar när jag säger slaskdiagnos är att det är enkelt för läkarna att sätta den diagnosen även om det är något annat fel för när de satt den diagnosen kan de sluta leta.Jag uppfyller kriterierna för fibro men det innebär inte att jag har fibro (tack o lov har jag en bra läkare)
    Håller med dig!
  • Emmel
    Eisa skrev 2010-01-04 17:34:49 följande:
    Hur går utbrändhet att påvisa rent fysiskt? Intressant.
    Diagnosen utbrändhet finns väl inte längre?

Jag antar att man kunde påvisa den fysiskt precis som man gör vid andra psykiska diagnoser idag...
  • Emmel
    Gulletroll skrev 2010-01-04 20:40:27 följande:
    OMG shit va folk är dåligt pålästa om psyket - skojar ni med mig eller??Tänka bort smärtan?? Alltså tror ni själva på det eller?? Det är inte det jag säger, verkligen inte. Folk här verkar tro 2 saker.1. att värken skulle vara inbillada= alltså samma sak som att de som har fibro skulle vara psykotiska, inte sant?? Bara för att man säger att något är psykiskt eller psykosomatisk sjukdom så handlar det inte om att det skulle vara inbillning eller nåt, absolut inte!! 2. att psyket handlar om ens tankar enbart och att man ska tänka sig fri från smärtan, ex genom terapi - hör ni själva hur det låter?? Va?Jag sticker härifrån nu då folk verkar vara totalt inkompetenta inom ämnet självkännedom, psykologi och hur man funkar som människa!
    Nej... stanna kvar. Det du skriver är intressant och jag tycker att du har "en point"...
  • Emmel
    ankling skrev 2010-01-04 21:12:09 följande:
    Så kan det säkert också vara. Jag tror att det finns något som "heter" fibromyalgi och så tror jag att en del får diagnosen felaktigt för att läkaren inte hittar andra fel eller inte gör en ordentlig utredning.
  • Emmel
    Gulletroll skrev 2010-01-04 21:39:01 följande:
    Oj tycker du....alla verkar ju totaldissa mig men men.
    Inte jag... jag håller med dig i mycket som du skriver!!!
  • Emmel
    Milkina cerka skrev 2010-01-04 21:44:01 följande:
    Jag såg tyvärr det med, om detta skulle vara en "slaskdiagnos" så skulle det väl iaf inte ta nästan 15år att få en diagnos.. men det är ju jag det..
    Men har inte den långa tiden innan du fick diagnos berott på att diagnosen inte fanns/inte var vanlig innan och att man inte viste var man skulle "placera dig". Jag tvivlar inte på att ni med firbromyalgi har ont men jag undrar om det är rätt diagnos för alla... Kanske det är för dåliga utredningar på många eller bra utredningar men utan direkt svar på vad som orsakar smärtan. Läkaren "slaskar" då till med firbro... Detta är bara min teori...
  • Emmel
    ankling skrev 2010-01-04 21:46:00 följande:
    Jag själv har kämpat i 10 år för att få en vettig utredning. Tycker att en MR kanske sjukvården kunde kosta på sig vid det här laget, men nej.Har testat ett 20-tal behandlingar (inkl KBT, och samtalsterapi) på egen hand, utan resultat.Ätit ett 10-tal olika mediciner utan resultat.Har träffat två olika sjukgymnaster som oberoende av varandra "tippar på" diskbråck/kotförskjutningar, snarare än fibro, men läkarna vill inte bekosta en röntgen. Lättare att säga fibro då.Min mamma har också diagnosen, och efter 5 års tjat från hennes sida fick hon tillslut röntgen som även visade på atros.
    Det är "fall" som ditt och din mammas som jag menar. Det finns vissa "modediagnoser" som kommer ibland och sedan försvinner. T ex "utbrändhet", "elallergi" etc. jag tror att fibromyalgi kan vara en av dessa. INTE att folk inte har ont men att man använder diagnosen i brist på något bättre. Folk som var utbrända var också sjuka och hade varit det även idag men diagnosen hade varit en annan... tror jag.
  • Emmel
    Milkina cerka skrev 2010-01-04 21:56:12 följande:
    Det "hette" fibromyalgi redan då o. det var tack vare min m a n som läste på j a g  hade ingen aning om dess existens förrän han drog iväg mig till fibromyalgiföreniungen på orten.. fick där o. då höra talas om andra med samma problem. I n n a n  dess trodde jag faktiskt att jag höll på att bli ja, "knäpp" är väl inte rätt ord men det jag hittar nu.Du får ha hur många teorier du vill, jag var lycklig o. inte deprimerad el. något, men att en infektion kan trigga som den gjorde på mig får iaf mig att tro att det är ngt helt annat än psykologiskt..
    Ursäkta men vad menar du att jag har för teori? Jag har inte påstått att det är psykologiskt... Du blandar nog ihop mig med någon annan.

Ja, det har hetat fibromyalgi länge men det är först nu som det har "exploderat" i antal människor som har sjukdomen. Varför då, kan man undra. JAG TROR att det beror på att det är en "modediagnos". Att det är något man ibland tar till när man inte hittar något annat.
  • Emmel
    ankling skrev 2010-01-04 21:57:14 följande:
    Det jag inte kan begripa är att läkarna inte vill bekosta en röntgen för det är så dyrt.Däremot kan dom sjukskriva mig i vissa perioder. På vilket sätt blir det billigare?Ge mig en röntgen, det kanske visar på något som går att fixa till. Och vips kommer jag bli en betydligt mer produktiv medborgare, och det kommer löna sig i längden. Men nej...
    FInns det ingen privatläkaren du kan kontakta? Betala röntgen själv? (Dyrt kanske, men förmodligen värt det).
Svar på tråden Tror ni fibromyalgi är en "påhittad" sjukdom?