• Jessa6

2 eller 3 barn? Hjälp mig med fördelar och nackdelar...

Jag och min sambo är inte överrens om vi ska ha två eller tre barn. Just nu har vi 2 och jag har alltid velat ha 3 och min sambo 2. Jag skulle gärna vilja få lite erfarenheter av er som har två eller tre hur ni tänker, fördelar och nackdelar osv...

• Svar på tråden 2 eller 3 barn? Hjälp mig med fördelar och nackdelar...
  • ELHU

Vi sitter i ungefär samma situation...

Såå nöjd med tillvaron när det gäller de 2 grabbar vi har (4 o 5 år)
    Men så sugen på bäbis.. o vi har sagt att de vi har ska få lite tid o växa till sig o lugna ner sig.. men då får man väl vänta tills de flyttar hemifrån :)

Är rädd att ska nr 3 ifall man "förstör" det man har..

Sååå svårt o ta beslutet hur man ska göra. Bekanta säger att pojkarna skulle kanske lugna ner sig om bäbis kom.. för då ser de att de inte är minst o de har nåt att hjälpa till att ta hand om.. De får annat perspektiv på det hela.. allt bråk, tävlandet o tjaffs kanske minskar....?

• charlie och novas mamma

Sitter i precis samma sits! Jag vill ha 3 barn och sambon 2, vi har för tillfället 2 st på 2 och 3 år. Min sambo vill inte ha en till pga att det är väldigt mycket jus nu men barnen men jag tänker som så att det kanske känns bättre när det lugnat ner sej och dom blivit lite äldre? Men jag tror han upplever det intensivare med barnen än vad jag gör.

Bomba dera oss med för och nackdelar :) ROligt att höra andras upplevelser och tankar :)

• jelt

Underbart med 3!!! Vår 3:a bara blev. En glad överraskning, som gjort mycket gott för familjen.
    Vi var oeniga i perioder om vi skuylle ha en 3:e. Ena stunden ville maken , andra jag ;)
    Nu är vi ense om att vi kanske ska ha en till om ett par år :)

• Krinko

Vi är i samma sits, har två barn. Flicka 4 1/2 och pojk 3 år. Nu börjar man bli bekväm med att de kan klä på sig själva och gå på toaletten etc men vi är SÅ sugna på en tredje!
    MEN jag har gjort en bukplastik som jag är rädd blir förstörd om jag blir gravid igen (får otroligt stor mage) och att det är jobbigt att "börja om" igen.

Finns det några fler här som fått trean efter tveksamheter som vill dela med sig?

• UpsyDaisy
    ELHU skrev 2010-01-03 19:32:57 följande:
    Vi sitter i ungefär samma situation...Såå nöjd med tillvaron när det gäller de 2 grabbar vi har (4 o 5 år)Men så sugen på bäbis.. o vi har sagt att de vi har ska få lite tid o växa till sig o lugna ner sig.. men då får man väl vänta tills de flyttar hemifrån :)Är rädd att ska nr 3 ifall man "förstör" det man har..Sååå svårt o ta beslutet hur man ska göra. Bekanta säger att pojkarna skulle kanske lugna ner sig om bäbis kom.. för då ser de att de inte är minst o de har nåt att hjälpa till att ta hand om.. De får annat perspektiv på det hela.. allt bråk, tävlandet o tjaffs kanske minskar....?
    Förstörde tvåan för ettan? Bara undrar eftersom ni verkar tro att tredje barnet kommer "förstöra" för er :) Inget illa menat...bara undrar.
  • cck

Har tre, på mindre än 3,5 år... De är nu, 3,5 år, 2 år och 3 mån. 2 killar, 1 tjej. Vår lilla tjej var en bonus, alltid velat ha tre, men planerade det inte såå tätt

Självklart mkt när ingen är stor nog att "klara sig lite själv", men det går. Mentalt förberedde jag mig.. Och det behöver man. Men härligt att vara många, tycker vi

• Ipomea

Men blir det "bökigt" med 3 barn? Allt är ju räknat på familjer om 4, typ hotell, resor, inträden mm.. Blir det trångt i bilen? Räcker det med en V70 (typ) eller måste man skaffa en mindre "buss"? Vi har en 3:a på G som inte är planerad.. De andra 2 är drygt 4 och 2,5 år.

• Miss Lau

Ipomea skrev 2010-01-14 09:39:55 följande:
    Men blir det "bökigt" med 3 barn? Allt är ju räknat på familjer om 4, typ hotell, resor, inträden mm.. Blir det trångt i bilen? Räcker det med en V70 (typ) eller måste man skaffa en mindre "buss"? Vi har en 3:a på G som inte är planerad.. De andra 2 är drygt 4 och 2,5 år.
    Det blir trångt i bilen men en "vanlig" volvo går alldeles utmärkt. Däremot tycker jag det underlättar mycket att ha en 7-sitsig bil så att man kan köra barnens kompisar också.

När det gäller resor blir det helt plötsligt mycket dyrare att ha tre barn. Inte främst för att det blir en till utanför att man måste boka större boenden.

Men det är roligt att ha tre barn! (jag har visserligen fyra men yngsta är bara 6 mån så jag kommer ihåg hur det var att ha tre )
  • GothicEve

Jag undrade lite samma sak när vi stod inför valet om ett 3 barn.
    Nu är våran 3:a 5 månader gammal och kan säga att jag enbart har positivt att säga om det =)
    Våra andra tjejer är 5,5 år och 4 år gamla så dom leker mycket med varandra.
    Dom enda nackdelarna som jag kan se i framtiden är just när man ska resa, att man måste beställa och boka 1 extra - men vad gör väl det?

Vi har en Volvo V-70 och den duger utmärkt.

Jag tycker inte att det blir bökigare med 3 barn faktiskt - har man redan 2 barn så har man ju varan inne så att säga ;)

3 bebisen gjorde våran familj helt komplett - känner att det var helt rätt beslut för oss i alla fall.

Mitt råd - vill ni ha fler barn så kör på

• Jessa6

Åh vad jag blir glad när jag läser om er som har tre eller fler, ju större min lilla blir ju mer sugen blir jag. Men som sagt man ska ju få in sambon på samma spår med...

Svar på tråden 2 eller 3 barn? Hjälp mig med fördelar och nackdelar...