• Anonym (hjälp)

Eventuell separation

Behöver er hjälp. Funderar på separation/skilsmässa från min man.
    Har känt så i många år till och från.
    Har ingen djup relation med min man. Han vill ej prata om jobbiga saker. Slår i från sig osv.
    Innan jul kände jag mig så säker och lugn över mitt beslut, men nu efter drygt en vecka hemma med ledigt så tvivlar jag. Ser bara alla hinder. Känner ångest och sorg.
    Vi har en son på 5 år.
    Tror att jag vill men vet ej om jag orkar.
    Vilket är bästa sättet att berätta. Rakt på sak eller mer försiktigt om hur jag känner.

Är så rädd för hans reaktion och hur jag ska bemöta hans känslor.

Jag är rädd att bryta upp men vill inte leva i denna relation längre heller. Är så rädd och ensam.

• Svar på tråden Eventuell separation
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Du skulle kunna börja med att prata med din man om att du inte är nöjd med er relation och se om ni kan få en dialog om det. Jag förstår om det är svårt för dig att fatta det här beslutet om ev separation på egen hand. Det är ju ert gemensamma ansvar egentligen. Det är viktigt för en hållbar relation att man kan prata med varandra, speciellt om svåra saker. Förr eller senare måste man prata med varandra om negativa känslor. Om man kan göra det så känner man trygghet i relationen och att den andre är tillgänglig när man behöver det. Fungerar inte detta så blir det problem, vilket du beskriver. Du skriver att du är rädd för hans reaktion. Jag vet inte vad det innebär. Han kanske har svårt att reglera sina känslor och då förstår jag att du drar dig för att prata med honom. Om ni skall separera så behöver ni prata om det tillsammans och kommer överens, speciellt när det gäller er son. Det finns samtalshjälp att få i kommunen om ni inte klarar det på egen hand.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Eventuell separation