• längtareftersol

Ägglossning när???

Jag fick veta att jag har PCO för ca ett år sen. Har gått till några olika gynekologer för att dubbelkolla allt och för att jag inte har känt att jag får ordentliga svar på mina frågor. (Läs på internet har de sagt!) Jag har fått svar att jag inte kan få barn till svar som att de inte vetat om PCO så länge så det behöver inte alls vara oroande. Så förvirrande! Jag har ätit p-piller i många år och då haft regelbunden mens men ville sluta för att kolla min kropp och mens eftersom jag aldrig haft regelbunden mens. Fick Provera för att dra igång mensen eftersom den inte kom efter jag slutade med p-piller. Jag åt dem vid 2 tillfällen och nu har jag mens av sig själv ca var tredje månad ganska regelbundet. De 2 sista gångerna var den 22 september och 22 december som första dag med mens. 

Min fråga: Hur kan jag kolla om jag har ägglossning däremellan? Jag vill veta om jag fungerar! Hur ska jag räkna ut ungefärligt när en ägglossning bör ske om det sker? Jag kan ju inte hålla på att ta ett ägglossningstest varenda dag!   

• Svar på tråden Ägglossning när???
  • Dollars matte

Med så långa cykler är risken stor att du inte har någon ägglossning alls utan får mens pga att slemhinnan blir för tung och blöder ut av sig själv. Men självklart kan man ju ha tur och få ägglossning åtminstone någon av gångerna!
    Som du säkert förstår är det svårt att räkna ut i förväg när du har ägglossning, om du har det, men vanligast är att den inträffar ca 12-16 dagar före nästa mens.

Visst kan du prova ägglossningstester, det finns billiga stickor att köpa på nätet så du inte behöver bli ruinerad. Nackdelen är att det inte finns någon garanti för att de funkar för dig. Dels så funkar de inte för alla tjejer, även om man har normala regelbundna cykler. Dels så kan de visa fel när man har PCO, att de visar att man har ägglossning fast man inte har det. Det beror på att vi kan ha högre halt av det hormonet testerna mäter utan att det påverkar äggblåsorna så att de släpper ifrån sig ägg.
    Det jag skulle tipsa om är att läsa på om tempmetoden och prova det minst fram till nästa mens. Kortfattat går det ut på att man tar tempen varje morgon direkt när man vaknar. Man har en normaltemperatur i kroppen som håller sig på samma nivå, men när man har ägglossning höjs temperaturen ca 0,5 grader och håller den nivån fram till mensen börjar. Tyvärr visar det inte i förväg att ägglossningen är på gång utan bara som ett kvitto efteråt att ägglossning har skett, men det är väl bättre än inget.

Om det inte är så att ni vill försöka få barn? I så fall bör ni söka till en "riktig" fertilitetsutredning direkt. Då får du hjälp med att framkalla ägglossning så att ni inte behöver gissa och oroas över att du kanske inte har någon. Eftersom du redan har en PCO-diagnos så behöver ni troligtvis inte ha försökt själva det där rekommenderade året, ni vet ju redan att ni har svårigheter och utan ägglossning är det ju svårt att försöka...

• längtareftersol

Tack för svaret!

Saken är den att jag mellan mens även har ägglossningssymptom i form av spänningar, lite smärta där nere, samt slemmiga, rinniga flytningar. Kan man testa då om man har en ägglossning? Eller visar det fel? Kan dessa symptom vara bara symptom och inte en ägglossning?

Jag ska börja ta tempen för att se om detta ger något svar. Just nu vill jag mest veta om jag funkar överhuvudtaget. Vi försöker inte aktivt få barn ännu, det är ingen brådska alls. 

• Dollars matte

Ja, symptom kan komma utan att ett ägg lossar. Men brukar du få mens ca 2 veckor efter dessa symptom så ökar i alla fall sannolikheten för att det är ägglossning!

Om du ska prova äl-tester så är det bra om du testar under en lite längre period första gången, för att se så att du inte får utslag hela tiden och för att se skillnaden när det slår om. Vill du inte testa i 3 månader så börja minst 3 veckor innan du räknar med att få mens nästa gång.

Svar på tråden Ägglossning när???