• Skehamn2010

Telefondejting, tjejer ringer gratis medan killar SKA betala....

Det har kanske inte direkt med jänställdhet att göra men men. Vad gäller sån här telefondejting så är det alltid så att tjejer ringer gratis medan killar får betala väldigt mycket pengar för dom där samtalen. Varför ska det vara så?

Jag har själv partner och sysslar inte med sånt men läser en del skvallerblaskor och då finns det alltid reklam för sånt där. Jag har aldrig tänkt på det förut men nu undrar man ju varför tjejer ringer gratis och killar får betala minst 5 kr/min.

Inte så rättvist.

• Svar på tråden Telefondejting, tjejer ringer gratis medan killar SKA betala....
  • Skehamn2010
    Silverflingan skrev 2010-01-03 23:45:19 följande:
    För att de inte får tjejer att ringa om det inte är gratis. Men killarna betalar gärna.
    Är det så. Ja det kanske det är. Tjejer är snåla alltså :P
  • Anatha

Förmodligen är flera sådana linjer inte helt legitima heller. Jag har för mig det har varit något samhällsmagsin som avslöjat att det ofta är anställda tjejer som sitter och får killarna att prata länge.

• Fennyxx

Är inte det här ett riktigt pseudoproblem?

Jag kan komma på en värre orättvisa hur lätt som helst: Inga skötbord på herrtoaletten. Men så är det ju ganska synd om män rent generellt.

• DrKejs
    Fennyxx skrev 2010-01-03 23:52:21 följande:
    Är inte det här ett riktigt pseudoproblem? Jag kan komma på en värre orättvisa hur lätt som helst: Inga skötbord på herrtoaletten. Men så är det ju ganska synd om män rent generellt.
    Jag kan komma på en uppsjö av värre problem; diskriminering i lagen, diskriminering vid tillämpning av lagen, diskriminering vid myndighetsutövning, mindre sjukvårdsresurser, kortare livslängd pga disposabilitet, mm, mm.
    Men i din hjärna så antar jag att män är födda med minst silversked i munnen och glider fram på en räkmacka i arbetslivet samt har inga problem att tala om.
  • Fennyxx
    DrKejs skrev 2010-01-04 09:52:37 följande:
    Jag kan komma på en uppsjö av värre problem; diskriminering i lagen, diskriminering vid tillämpning av lagen, diskriminering vid myndighetsutövning, mindre sjukvårdsresurser, kortare livslängd pga disposabilitet, mm, mm. Men i din hjärna så antar jag att män är födda med minst silversked i munnen och glider fram på en räkmacka i arbetslivet samt har inga problem att tala om.
    Jo jag är medveten om att en del män har väldigt stora problem på olika sätt trots att samhällsstukturen generellt gynnar dem. Jag är även medveten om att könsstereotyperna ställer till det för män också ibland.

Däremot kan jag inte inse det enorma problemet i att en töntig telefontjänst som tjejer inte vill ha kostar mer för killar. Just de här bolagen har anmälts en massa för diskriminering, men det tycker jag mest tyder på att manliga rättshaverister som tycker synd om sig själva inte har så mycket varken fantasi eller verkliga problem att klaga på.
  • DrKejs
    Fennyxx skrev 2010-01-09 00:33:36 följande:
    Jo jag är medveten om att en del män har väldigt stora problem på olika sätt trots att samhällsstukturen generellt gynnar dem. Jag är även medveten om att könsstereotyperna ställer till det för män också ibland. Däremot kan jag inte inse det enorma problemet i att en töntig telefontjänst som tjejer inte vill ha kostar mer för killar. Just de här bolagen har anmälts en massa för diskriminering, men det tycker jag mest tyder på att manliga rättshaverister som tycker synd om sig själva inte har så mycket varken fantasi eller verkliga problem att klaga på.
    Förklara hur samhällsstrukturen generellt gynnar män. 
    Är vi gynnade för att vi lever kortare, är vi gynnade för att vi har lagar som diskriminerar oss, är vi gynnade av att myndigheter systematiskt diskriminerar män? Är vi gynnade för att vi i mycket större utsträckning dör i behandlingsbara sjukdomar? Är vi gynnade för att vi inte ens har rätten till våra egna kroppar och liv?
  • ChoopChoopSong

Det är väl så som har sagts tidigare - att inga tjejer skulle ringa om det kostade pengar...

Varför killar gärna betalar, kan man nog skriva en hel uppsats om.

Men visst är det diskriminering. Självklart finns det värre samhällsproblem, men hur kan man se det som ett icke-problem?

• Miss Cee

Det där gjordes faktiskt olagligt för några år sedan. Ihop med tjejtaxa i taxin, olika pris på dam och herrklippningar och olika pris på krogen etc.

Så det är bara att anmäla för den som stör sig. Det ÄR olagligt. Men de flesta fortsätter med det iaf eftersom det är så få som anmäler. Antar att männen inte bryr sig i så stor utsträckning, och det funkar dåligt att bli kränkt å någon annans vägnar (därför anmäler jag inte själv).

• Alis volat propriis

ingen dum ide, tjejerna gör ju jobbet åt dem som tar betalt för killarnas samtal

• puss

men allvarligt, fattar du inte varför?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss
    Skehamn2010 skrev 2010-01-03 23:46:03 följande:
    Är det så. Ja det kanske det är. Tjejer är snåla alltså :P
    tjejer har ingen lust att berätta onani-historier för främmande karlar.
  • puss
    dessutom är det så att de tjejer som finns på linjerna oftast är anställda.
  • Clobberella

Vilken tjej skulle betala för att ringa en sån linje?!

• N e a

Finns det fortfarande sånna telefontjänster? Låter lite stenålders, trodde internet tagit över allt sånt... :)

• Pappa med 3

Det kan ju bero på att de enda kvinnorna du får prata med är de som är sntällda av företaget som äger numret :)

Är man korkat nog att ringa en sån linje får man skylla sig själv om det kostar några tusen...

• Blissphemy
    DrKejs skrev 2010-01-09 10:13:02 följande:
    Förklara hur samhällsstrukturen generellt gynnar män. 
    Är vi gynnade för att vi lever kortare, är vi gynnade för att vi har lagar som diskriminerar oss, är vi gynnade av att myndigheter systematiskt diskriminerar män? Är vi gynnade för att vi i mycket större utsträckning dör i behandlingsbara sjukdomar? Är vi gynnade för att vi inte ens har rätten till våra egna kroppar och liv?
    Har män inte rätten till sina egna kroppar och liv? Det låter ju förskräckligt!

Lite exempel på dessa orättvisor, tack.
Svar på tråden Telefondejting, tjejer ringer gratis medan killar SKA betala....