Inlägg från: pluvdo |Visa alla inlägg
  • pluvdo

Katt på 5 månader som "läcker"

Hej,

Jag har två katter på cirka 5 månader. Den ena har sen de var små haft diarré då och då. Vid ett tillfälle för cirka en dryg månad sedan så upptäckte jag en mask i den andres avföring, så då avmaskade jag dem och så blev det bra. Nu har den ena återigen fått diarré, riktigt lös sådan och haft i 1-2 dagar. Hon verkar dock pigg, om än lite avmagrad, men jag tänkte avvakta. Nu har jag dock upptäckt att det läcker genomskinlig vätska ur hennes anal. Det oroar mig. Är det någon som vet vad det kan vara?

Och att åka till veterinär är inte en möjlighet för mig nu.

• Svar på tråden Katt på 5 månader som "läcker"
  • pluvdo

Det avmaskningsmedel jag använde var en engångskur. Det var som sagt en dryg månad sedan och medicinen skulle hålla i sig cirka en månad.

Är det inte lite förhastat att efter ett dygns diarré utgå från att hon har en tarminflammation? Hon har ju varit bra i magen i en månad fram till nu. De fick strömming i förrgår och sen dess har hon varit väldigt dålig i magen. Hennes syster reagerade dock inte alls, så därför undrar jag om strömmingen kan vara anledningen eller om det är något annat. Katten verkar i övrigt frisk. Lekfull som få.

Jag KAN INTE åka till veterinär nu. Så är det bara.

• pluvdo

När jag ringt vetrerinär tidigare har de sagt att de inte kan säga något om jag inte kommer dit.

Jag tar och avvaktar ett par dagar och ser om hon blir bättre istället innan jag gör något mer. Jag ville mest höra här om någon hade erfarenhet av att det läckte från analen, men ni verkar rent allmänt bara tycka man skall åka till veterinär.

Jag sitter i ett hus i skogen i Värmland med katterna nu. Har inte mobilpengar till några 25-kronorssamtal och har heller inte möjlighet att ta mig någonstans, som sagt. Därför var jag mest ute efter teorier på vad det kan vara, eller "Sån var vår katt också, det berodde på..." inte "Ta dig till veterinär/Ring dyr veterinär"-tips. Tyvärr.

Men tack ändå.

• pluvdo
    Birgitta2 skrev 2010-01-04 13:21:20 följande:
    Om jag var du i din situation, hade jag i så fall gett katten kokt vit fisk ett par dagar, i flera små portioner om dagen. Gärna med lite fiskavkok i skålen också. Låt magen vila och se till att den dricker. Dricker katten dåligt kan du blanda vatten/mjölk 50/50. Katter är ofta laktosintoleranta mot ren mjölk och får diarré. Ge katten detta ett par dagar och sen smyger du in det vanliga fodret tillsammans med fisken. Ha inte för bråttom för då kan diarrén fortsätta. Kan tillägga att ovanstående funkade på min katt som hade superdiarré.
    Jag skall till en början försöka att inte ge henne någon mat alls idag så hon rensas, typ. Det stod på nätet att man skulle göra så. Det svåra är bara att hålla henne borta från mat då vi har andra katter här, men får försöka hålla koll.

Skall testa då med vit fisk. Alaska pollock eller något. Men tänker inte ge mjölk med vatten, för det står på många ställen att inte ens utspädd mjölk är bra. Får bli kattmjölk i så fall, men inte vanlig.
  • pluvdo

Katten fick alaska pollock igår och sen dess har hon varit bra i magen igen, så det var nog bara strömmingen de fick för ett par dagar sen. :)

• pluvdo
    Havanna82 skrev 2010-01-05 14:16:28 följande:
    Det är inte helt ovanligt att katter är allergiska mot fisk, så jag skulle ta bort fisken ur kosten och ge riskavkok istället. Om katten haft problem då och då sedan hon var liten kanske det är något i deras kost som inte är bra?
    Mja, fast hon blev ju bra när hon fick maskmedicin, så jag tror att det var mask som gjorde att de var dåliga i magen då. Jag trodde dock att det var något annat eftersom hennes syster inte verkade dålig, så därför dröjde det innan jag gav dem medicin.

Denna gången var det dock nog strömmingen som sagt, men den vita fisken verkar ju ha gjort henne bättre i magen så då känns det onödigt att ta bort all fisk ur deras kost. Sedan kanske hon inte tål allt som jag ger dem att äta heller, men om jag märker att hon blir dålig av något så ger jag ju inte sådant igen, helt enkelt.
Svar på tråden Katt på 5 månader som "läcker"