Åh, jag undrar också. Har en kille som snart blir tre. Han har börjat vara vaken länge, länge på kvällarna så jag inser ju att middagsvilan måste bort. Men det är sååå svårt. Så här har våra försök sett ut.
Torsdag: sov 15 minuter kl 16.35-16.50 (somnade i bilen), somnade relativt tidigt på kvällen, ca kl 20.30
Fredag: sov inget och somnade till ca kl 19 medan han drack välling
. Gick upp och lade honom och han somnade ca kl 19.30
Lördag: sov ca 20 minuter kl 12.15-12.35 (väcktes efter 20 min), somnade relativt tidigt på kvällen, mellan kl 20 och 20.30
Söndag: bad om att få sova (!) vid 13.30. Sov 45 min och väcktes sedan, somnade relativt tidigt på kvällen, mellan kl 20 och 20.30
Vårt mål är ingen vila, men om han är jättetrött får han sova max 45 minuter. Helst inte mer än 20 minuter (en liten powernap). Vi ska jobba på detta nu tills han får in ett bra sömnmönster. Målet är väl att han ska somna mellan 19-20 och sova till 6-7, utan middagsvila. Som det varit nu på slutet har han vaknat kl 6, sovit middag 1-1,5 timme och somnat 21.30. Alldeles för sent. Visserligen är han lätt att lägga och ligger snällt i sin säng från 19.30, men jag tror att det är bättre för honom med en längre sammanhängande nattsömn.