Anonym (klådan) skrev 2010-01-05 10:27:40 följande:
Hej! Ja det är just de jag har inte så mycket utslag eller ja det kommer och går och ser ut som nässelutslag. Mina beskymmer är för det första mitt underliv. Jag får svamp hela tiden går ju inte att behandla, har uppsvullen mage jämt nu är jag ju med barn men annars med. Är väldigt depprimerad ofta och har ångest för mycket. Dåligt minnne. Dom saker som står nedanför är sådant man kan få av denna candidia svamp. Jag har varit till flera läkare för undersökning men dom säger bara att det är nässelutslag och vill inte hjälpa mig. jag får bara mer och mera saker så snart orkar jag inte med detta. Jag försöker att kolla själv på internet för att försöka ta reda på vad som är felet och så hittade jag denna och det stämde så bra. Därför vill jag veta om fler haft så där och fått någon diagnos och hjälp med det. Vanliga symptom är: depression, ångest, irritabiletet, hopplöshet, dåligt minne, ett starkt begär efter sött, bröd, alkohol.' Matsmältningssymptom, trötthet, allergier, överkänslighet, akne, migrän, urinvägsbesvär, slidkatarrer, torsk, premens/mensbesvär, stickande/stum-ma/svaga muskler, svullna smärtande leder, kalla händer och fötter, försämrad sexdrift, alla symptom försämras av fukt och efter socker/kolhydrat/jästrik föda.
Hej ts,
olika Candida-arter förekommer normalt i munhålan, tarmarna och i vaginan.
Ibland kan Candidan öka och bli sjuklig och då får man symptom.
Det som orsakar Candidiasis är förändringar i ditt allmäntillstånd t.ex feber, antibiotika, diabetes, graviditet eller nedsatt immunförsvar av olika anledningar.
Nässelutslag, eller urtikaria som det heter har olika orsaker. Man skiljer alltid mellan akut och kronisk urtikaria.
Akut urtikaria är den vanligaste forman och beror på en allergisk reaktion t.ex. av: getingstick, penicillin, landra läkemedel, skaldjur, jordgubbar, fisk, nötter, virusinfektioner eller via kontaktallergier. 10-15% av alla vuxna har någon gång haft urtikaria.
Kronisk urtikaria betyder att man får utslagen varje dag eller nästan varje dag under långa perioder (mer än 2 månader). Det finns många olika orsaker till akut urtikaria och det kan vara svårt att ta reda på vad just en enskild persons kroniska urtikaria beror på och ofta syns det inget på allergitester.
Orsaker som kan påverka:
Mat, som ärtor, kryddor, fisk, färgämnen och salisylsyra (får köra uteslutningsmetoden).
Läkemedel, acetylsalicylsyra försämrar ofta kronisk urtikaria. Penicillin, ädelost och mjölk bidrar också till försämring.
Infektioner, och andra allmänsjukdomar (svamp, hepatit).
Stress och att man mår dåligt psykiskt kan också utlösa urtikaria.
Det finns även fysikaliska orsaker tll urtikaria, t.ex. kyla, tryck, värme, svettning och i ovanliga fall ljus (uv-ljus i speciella våglängder).
Dina andra symptom som mindre sexlust, trötthet, acne m.m kan ju bero på graviditet. Eller har du haft symptomen sen innan din graviditet?