• Jossan81

Inotyolsalva eller Idominsalva???

Hej!

Inom kort så kommer vår lilla bebis att födas och nu håller vi på att införskaffa det sista. Läser på olika "bra att ha-listor" vad man ska skaffa. Vissa skriver Inotyolsalva och på andra ställen står det Idominsalva. Någon som vet vad skillnaden är? Ska man ha det ena eller det andra, eller båda två??

Hälsn Jossan

• Svar på tråden Inotyolsalva eller Idominsalva???
  • Dimitra

Jag har valt Silonsalva. Den gör också en fuktspärr precis som de två du nämner men är mildare. Inotyol om det blir ilsket rött bara.

The Dimitra universe.
  • Aakashan

Jag har använt Idomin, Inotyol och vid behov Silon. Idomin är en bra varje dag kräm och Inotyol är perfekt om det blivit "ilsket" rött eller väldigt irriterat. Silon har jag vid vissa tillfällen lagt ovanpå. Exemplevis vid tandsprickning har min son haft jätteproblem med magen och då har jag kört med inotyol och silon. Men du kan väl börja med Idomin, den räcker långt.

• MissLillan

idomin är en fet salva. inotyol är uttorkande och bra vid rödstjärt. idomin kan användas till hel kroppen,rumpan. vad jag har förstått.

• Miloun
    Jossan81 skrev 2010-01-04 19:48:20 följande:
    Hej!Inom kort så kommer vår lilla bebis att födas och nu håller vi på att införskaffa det sista. Läser på olika "bra att ha-listor" vad man ska skaffa. Vissa skriver Inotyolsalva och på andra ställen står det Idominsalva. Någon som vet vad skillnaden är? Ska man ha det ena eller det andra, eller båda två??Hälsn Jossan
    Hej,
    mitt råd är att istället använda Weleda Baby´s Calendula Zink Cream, den innehåller inga mineraloljor som slår ut hudens egen förmåga att återfukta sig och inte heller några parabener. Min son, nu 2 mån hade blåslika utslag i rumpan och först provade vi Inotyolsalvan ( även om innehållsförteckningen inte var så tilltalande...) , den hjälpte för stunden men problemen kom igen och nu när vi börjat med Weleda istället upplever jag att han har blivit mkt finare om lilla rumpen {#lang_emotions_smile} 
  • Zaria

Idomkn tex till vardags eller till natten då beis ev sover med smutsig blöja.

Inytiol-när det börjar blir rött

Det vikrgaste dock för oss har varit att lufta

• Sajom

Vi har använt Bephanten vid röd stjärt. Har fördelena att den försvinner och inte lämnar rester. Inotyol och Silon lämnar rester som kan vara krångliga att få bort.

• Majsan70

Bra att tänka på om man använder Idomin är att den är baserad på jordnötter...eller oljan tror jag det var. Min dotter fick svåra utslag av detta då hon var xtra känslig ett tag.

• SchumiFerrari

Pga att Idomin r gjord på jordnötsolja KAN det innebära en risk.. Vi har inityol

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • Cia o krabaten

Inotyol och Silon skulle jag rekommendera.

I när det är rött redan och S som mera mjukgörande och förebyggande.
  • idacathrine
    Miloun skrev 2010-01-16 18:00:32 följande:
    Hej,mitt råd är att istället använda Weleda Baby´s Calendula Zink Cream, den innehåller inga mineraloljor som slår ut hudens egen förmåga att återfukta sig och inte heller några parabener. Min son, nu 2 mån hade blåslika utslag i rumpan och först provade vi Inotyolsalvan ( även om innehållsförteckningen inte var så tilltalande...) , den hjälpte för stunden men problemen kom igen och nu när vi börjat med Weleda istället upplever jag att han har blivit mkt finare om lilla rumpen  
    håller med dig!
  • LillaZ

Och jag skulle rekommendera vanlig rapsolja. Smörjs på (över hela alltet) vid varje blöjbyte även när det inte är rött och kan även användas istället för barnolja.

• MymlanMy
    Miloun skrev 2010-01-16 18:00:32 följande:
    Hej,mitt råd är att istället använda Weleda Baby´s Calendula Zink Cream, den innehåller inga mineraloljor som slår ut hudens egen förmåga att återfukta sig och inte heller några parabener. Min son, nu 2 mån hade blåslika utslag i rumpan och först provade vi Inotyolsalvan ( även om innehållsförteckningen inte var så tilltalande...) , den hjälpte för stunden men problemen kom igen och nu när vi börjat med Weleda istället upplever jag att han har blivit mkt finare om lilla rumpen  
    Håller med dig! Jag använder faktiskt Weledas barnkrämer till mig själv också (men inte den med zink) . De är väldigt bra då de är fuktighetsbevarande och inte parfymerade. Min känsliga hud mår prima av både ansiktskrämen och bodykrämen som egentligen är avsedda för barn. Kan tillägga att jag även använder schampo ur samma serie till min son.
  • M Hellin

Använde ingen salva alls förutom när barnet var röd, under hela blöjperioden på 3 år fick vi slänga nästan fulla tuber för att datumet gått ut, det finns ingen anledning att smörja in frisk hud.

Men vid behov använde vi inotyol.

• Miloun
    MymlanMy skrev 2010-01-16 20:44:33 följande:
    Håller med dig! Jag använder faktiskt Weledas barnkrämer till mig själv också (men inte den med zink) . De är väldigt bra då de är fuktighetsbevarande och inte parfymerade. Min känsliga hud mår prima av både ansiktskrämen och bodykrämen som egentligen är avsedda för barn. Kan tillägga att jag även använder schampo ur samma serie till min son.
    ...en ytterligare bra ur Weleda Baby Sortimentet är Wind and Weather Cream, är inte baserad på vatten så den funkar för att skydda framförallt ansiktet även nu på vintern när det är minusgrader, mkt bra mot skorvliknande torrhet i ansiktet + gör underverk med mina egna händer som fått torrsprickor av allt blöjbytsblaskande {#lang_emotions_smile}
  • MymlanMy
    Miloun skrev 2010-01-16 21:32:38 följande:
    ...en ytterligare bra ur Weleda Baby Sortimentet är Wind and Weather Cream, är inte baserad på vatten så den funkar för att skydda framförallt ansiktet även nu på vintern när det är minusgrader, mkt bra mot skorvliknande torrhet i ansiktet + gör underverk med mina egna händer som fått torrsprickor av allt blöjbytsblaskande
    Tack för tipset! Kanske funkar på hälsprickor också
Svar på tråden Inotyolsalva eller Idominsalva???