• MagdalenaTheQueen

Ngn som vet hur man får is genomskinlig, inte grumlig?

Min svärmör håller på att frysa in blommor i stora cylindrar för att kunna plocka fram till vintern och använda som ljuslyktor. Problemet är bara att de blir jättegrumliga....Finns det något man kan tillsätta i vattnet för att göra isen klar och genomskinlig?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ngn som vet hur man får is genomskinlig, inte grumlig?
  • giz
    var det inte varmt vatten man skulle använda då?
    *tänk giz, tänk giz hur var det nu*
  • MagdalenaTheQueen

*puffar*

Några fler förslag???

• K78

tror oxå det är varmt vatten som gäller

• lycka79

Jag tror oxå det är varmt vatten, har för mig att mamma gör sina lyktor på det viset.

• JsN

Varmt vatten låter konstigt, det ska ju ändå kallna innan det fryser, det verkar onödigt att få ispåväxt i frysen. Prova att låta vattnet stå framme över natten så att alla gaser går ur, eller koka upp och låt kallna innan vattnet fryses.

• MagdalenaTheQueen

Ja det måste väl vara syret som gör att det blir grumligt, eller är jag helt ute och cyklar? Får man bort det genom att koka vattnet?

• Jenny S

Kokt vatten har jag också hört, men aldrig lyckats med.

Isamaskinen på jobb gör helt genomskinliga isbitar, får väl demontera den och kolla läget!

• Jennie Brunflo

Hm...är det inte det som är välbevarade yrkeshemligheter?

Alltså såna där som gör isskulpturer berättar inte hur de får det genomskinligt.
    Ingen vet liksom?
    Eller?

Men...jag tror på att slå vattnet från höjd (som man kan göra för att få bättre akvarievatten) för då slår man ur massa otrevligheter och sedan låta det stå till det är klart och sedan frysa det.
    Ta riktigt kallt vatten.

• kaksmulan

Enligt mina kemikunskaper så borde det vara hur snabbt isen fryser! Ju snabbare desto klarare blir den! Prova att sänka tempen ännu mer i frysen i stället för att försöka få bort syrgasbubblor som ändå försvinner. Dock så "ryms" det mindre mängd syrgas i vatten som är fyra grader varmt än vad som ryms i vatten som är varmare eller kallare än fyra grader...

• JsN

JA, man blir av med gaser genom att koka vattnet

• lata kocken Johanna

isen i ismaskinerna blir klar för att den fryser väldigt fort...

så tom frys och infrysningsknappen intryckt

annars kan man ju ta is från ngn sjö eller älv

• ash

Jag har provat att koka det funka... jag kokade vattnet lät det kalna lite och fryste

• ash

fast det var ju iofs bara isbitar

• Tikka

Jag har hört att man ska vara försiktig när man häller i vattnet, att det inte får bubbla så hemskt. Men jag vet inte om det stämmer.

• Linda xxx

ah, ni fick mig att fundera på det här och när man sitter här på internet vore det ju ganska korkat att inte kolla upp det på internet så det gjorde jag

www.illvet.se/Crosslink.jsp&a=1218&id=7036_2

så utifrån det skulle jag kanske prova mineralvatten kanske? Som inte innehåller så mkt föroreningar...å andra sidan innehåller det ju mineraler å salter...hmmm...

• Sano

Japp, jag tror att man ska koka det.
    Det funkade på mina islyktor förra året...

Svar på tråden Ngn som vet hur man får is genomskinlig, inte grumlig?