• Pysslis

Andas genom munnen???

Kan inte små bebisar andas genom munnen?? Min kille på 13 veckor är jätteförkyld men han verkar inte andas genom munnen. Kan det vara farligt??? Orolig!!

• Svar på tråden Andas genom munnen???
  • strojes

Jag kommer inte ihåg vid vilken ålder mina tjejer började andas genom munnen när det inte funkade i nästan. Men det tog flera månader iaf (till och med mer än halvåret tror jag). Farligt är det inte. Om han är jätte täppt i näsan kan du ju ge koksaltlösning och lösa upp en del och kanske hjälpa han att få ut det med en sug. Om han har svårt att andas på nätterna ge nezeril näsdroppar som är avsvällande så han får en chans att sova lite bättre.

• TheMother

Små barn andas nästan uteslutande genom näsan. Även när de är förkylda. Så det gäller att försöka hålla rent i näsgångarna så gott man kan. Ge koksalt och sug rent med Näsfrida. Sen finns det ju näsdroppar med, ge dem inför natten åtminstone, så de öppnar upp näsgångarna lite bättre.

Svalt i rummet är bra att ha, samt gå ut på dagen så rensar det näsan bra. Höj huvuddelen i sängen eller låt honom sova i babyskyddet så huvudet blir högt. Det hjälper med.

Mamma till Anton 080920
  • Pysslis

Men vad händer om det blir helt täppt då? Jag ger näsdroppar varje dag... Har också hört att det finns samband mellan förkylningssymtom och PSD - orolig nu!

• strojes
    Pysslis skrev 2010-01-04 20:28:02 följande:
    Men vad händer om det blir helt täppt då? Jag ger näsdroppar varje dag... Har också hört att det finns samband mellan förkylningssymtom och PSD - orolig nu!
    Ge nästroppar regelbundet under hela dygnet (kolla på förpackningen hur mycket du får ge per dygn), försök pricka in inför sovstunderna.
    Låt honom sova med överkroppen i högläge (att sova i babyskyddet vid förkylning funkar jättebra - det har våra tjejer gjort flera gånger) så hjälper det till att minska trycket på luftvägarna.
    Om du ammar amma så mycket han vill, mjölken är lite lösande plus att väskan hjälper slemmet att bli lite tunnare och mindre segt.
  • Pysslis

Jag ringde och pratade med 1177 och de sa att de andas med munnen om de blir tvungna, som t.ex. vid kraftig förkyning. Skönt! Han ligger redan i högläge och vi ger näsdroppar, men det varkar tyvärr vara en riktigt seg förkylning. Var hos dr idag som sa att det bara var att vänta ut den... :( Synd om dem när de är så små!

• emmianttila

Min dotter har aldrig andats genom munnen vad jag vet när hon vart jätteförkyld, utan hon kämpade med o föröska andas genom näsan, men de bara rosslade och pep, så det var ett konstant sugande med snorsugen och näsdroppar.
    Hon är snart 4 månader.

Svar på tråden Andas genom munnen???