• Hannnas

Glaskeramik vs Induktionshäll ??

Som rubriken låter

Glaskeramikhäll eller Induktionshäll??

Priset skiljer ju lite så jag undrar om det verkligen är värt skillnaden som ens är vad??

.?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns & Ylvas mamma .?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Glaskeramik vs Induktionshäll ??
  • gertie

Absolut! Induktion är oslagbart! Du sparar både tid och energi med induktion, dessutom är det enklare att få riktigt bra resultat också. Helt klart värt varenda liten krona!

• Anatha

Induktion eller gas är det enda jag kan tänka mig om jag får välja.

• Zixi

Skillnaden ligger inte i utseendet utan i tekniken!

Då kan höja och sänka temperaturen på en induktionshäll mycket snabbare än på en vanlig glashäll. Dock måste man ha specialkokkärl till induktionshäll. Du kan lätt testa de grytor du har genom att fästa en magnet på botten på dem. Om magneten stannar kvar funkar de och om den trillar av får du köpa nya.

Hur induktionshällen funkar och tekniken bakom kan du lätt ta reda på genom en sökning på google, jag orkar tyvärr inte beskriva det här.

Men, ja! Helt klart värt priset

Juli - 2010
  • Hannnas

OK, ja då blir det väl induktion då någon som vet hur mkt de strålar? hört att de strålar endel...

• Åsa Lund

om man måste ha grytor med magnetisk botten och efter att tevattnet har kokat upp kan lägga handen på plattan utan att bränna sig så vet man att man har induktion

Värt varenda krona!

• Namnam

Lånar tråden

Är ytan mer tålig för repor mm på någon av dem?

• sahara sahara

Jag har hört att det är stor skillnad på olika induktionshällar vad gäller framför allt ljudnivån. Jag är övertygad om att det är en induktionshäll vi ska ha, men ni som är nöjda med era - vad har ni för märke?

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Åsa Lund

Det är glasyta på bägge, man måste se till att grytan/stekpannan är ren undertill (fri från morotsgrus etc). Dock så bränner det inte fast lika mycket på en induktionshäll. Jag har bara behövt ta fram rakbladsskrapan en gång per år. Torkat med vanligt diskmedel på trasa annars.

Vi har en Electrolux från -07 och är mkt nöjda. Det tar kring två minuter att koka upp en liter vatten, lika snabbt som vattenkokare!

• Hannnas
    sahara sahara skrev 2010-01-04 23:47:32 följande:
    Jag har hört att det är stor skillnad på olika induktionshällar vad gäller framför allt ljudnivån. Jag är övertygad om att det är en induktionshäll vi ska ha, men ni som är nöjda med era - vad har ni för märke?
    Ljudnivå?

Inte ens tänkt på

Vi ska beställa en bosch iaf, då vi köper övriga vitvaror från detta märke (=fet rabatt )
  • ÄngelBängel
    Hannnas skrev 2010-01-05 10:25:06 följande:
    Ljudnivå?Inte ens tänkt på Vi ska beställa en bosch iaf, då vi köper övriga vitvaror från detta märke (=fet rabatt )
    Magnetspolen (?) i induktionshällen blir varm om man brassar på hög värme, då finns det en fläkt som låter. På vår förra blev det ibland ett väldigt högfrekvent pip, om man då slog av och slog på igen så försvann det. På vår nya häll har det aldrig blivit hågot sådant pip.

Vi renoverade köket i vårt radhus och satte in induktion, när vi sedan skulle börja bygga huset var det aldrig tal om något annat än induktion. Snabbt att koka upp, snabbt att sänka värmen.

Den enda nackdel jag upplever nu när jag lagar mat med småbarn är att i och med att plattan inte är varm så hör jag inte när det småkokar över tex. makaronvattnet. Det är inte lika snyggt men välj gärna en med ram runt så håller sig det överkokade vattnet på hällen
    mät ditt värde utifrån vem du är, inte vad du gör.
  • Hannnas

Ängel... bra tips, tack

• Pär03
    Hannnas skrev 2010-01-05 10:25:06 följande:
    Ljudnivå?

Inte ens tänkt på

Vi ska beställa en bosch iaf, då vi köper övriga vitvaror från detta märke (=fet rabatt )
    Hej Hanna,

Jag funderar på att köpa en ny Bosch nu i helgen med induktionshäll.
    Hur fungerar eran spis? (bosch?)

MVH Pär 
Svar på tråden Glaskeramik vs Induktionshäll ??