Glaskeramik vs Induktionshäll ??
Som rubriken låter
Glaskeramikhäll eller Induktionshäll??
Priset skiljer ju lite så jag undrar om det verkligen är värt skillnaden som ens är vad??
Som rubriken låter
Glaskeramikhäll eller Induktionshäll??
Priset skiljer ju lite så jag undrar om det verkligen är värt skillnaden som ens är vad??
Absolut! Induktion är oslagbart! Du sparar både tid och energi med induktion, dessutom är det enklare att få riktigt bra resultat också. Helt klart värt varenda liten krona!
Induktion eller gas är det enda jag kan tänka mig om jag får välja.
Skillnaden ligger inte i utseendet utan i tekniken!
Då kan höja och sänka temperaturen på en induktionshäll mycket snabbare än på en vanlig glashäll. Dock måste man ha specialkokkärl till induktionshäll. Du kan lätt testa de grytor du har genom att fästa en magnet på botten på dem. Om magneten stannar kvar funkar de och om den trillar av får du köpa nya.
Hur induktionshällen funkar och tekniken bakom kan du lätt ta reda på genom en sökning på google, jag orkar tyvärr inte beskriva det här.
Men, ja! Helt klart värt priset
OK, ja då blir det väl induktion då någon som vet hur mkt de strålar? hört att de strålar endel...
hur vet man om det är induktionshäll eller glaskeramikhäll man har?
om man måste ha grytor med magnetisk botten och efter att tevattnet har kokat upp kan lägga handen på plattan utan att bränna sig så vet man att man har induktion
Värt varenda krona!
ok då har vi inte det för våra plattor blir varma...
Så då är det en glaskeramikhäll vi har.
Lånar tråden
Är ytan mer tålig för repor mm på någon av dem?
Jag har hört att det är stor skillnad på olika induktionshällar vad gäller framför allt ljudnivån. Jag är övertygad om att det är en induktionshäll vi ska ha, men ni som är nöjda med era - vad har ni för märke?
Det är glasyta på bägge, man måste se till att grytan/stekpannan är ren undertill (fri från morotsgrus etc). Dock så bränner det inte fast lika mycket på en induktionshäll. Jag har bara behövt ta fram rakbladsskrapan en gång per år. Torkat med vanligt diskmedel på trasa annars.
Vi har en Electrolux från -07 och är mkt nöjda. Det tar kring två minuter att koka upp en liter vatten, lika snabbt som vattenkokare!
Ängel... bra tips, tack