• Herman

Fika till laktosintolerant???

Jag får besök i veckan av en familj med en som är laktosintolerant. Någon som har tips på vad jag kan bjuda på? Har inte tiiiiid att baka och krångla. Snabbt ska det gå!!

• Svar på tråden Fika till laktosintolerant???
  • BabyJay

Marängsviss med laktosfri glass och laktosfri grädde.

Gammaldags kokosbollar (köpta alltså) brukar var utan laktos.

Kolla paketen i affären och kolla ingredienserna.

• Herman

Aha! Delikato, det låter ju toppen! Och marängsviss är ju inte heller fel... Har ni fler bra tips? Jag kom på att jag har såna där smarris eller vad de heter... Skumpinnar med choklad och kokos typ. Funkar de?

• Miralicia

Tänk på att så gott som alla köpemaränger vanligtvis är baserade på skummjölkspulver, dvs de innehåller laktos, så det beror på hur laktoskänslig man är hur det funkar med köpemaränger.

Det finns ju gradskillnader på hur mycket laktos man tål, en del räcker det med låglaktos för medan andra behöver vara helt laktosfria, så vet man inte är det bättre att satsa på helt laktosfritt eller helt mjölkfritt.

Några andra tips som jag kan komma på just nu:

Frödinges frysta desserter: kladdkaka, mintchokladtårta, äppelpaj, rabarberpaj, blåbärspaj, halon- & fläderpaj - dvs alla utom kolatårtan är utan mjölk.
    Servera med Oatly vaniljsås (färdig på tetra, helt mjölkfri) eller koka vanlijsås med laktosfri mjölk och Ekströms marsansås som man kokar, den innehåller inte mjölk om du inte vill koka egen från grunden. Den färdiga vaniljsåsen på tetra är med mjölk och även snabbvarianterna av pulvervaniljsås som man bara vispar ner i mjölk innehåller mjölk i själva pulvret.  Vill man ha glass till så finns Oatly eller Tofuline vaniljglass som är helt mjölkfria eller så finns det låglaktos glass i frysdiskarna om det inte behöver vara helt laktosfritt.

Några förslag på mer fikabröd som jag kommer på ur minnet:
    Findus frysta bullar - kanel, kardemumma
    Göteborgskex Wafers & Jätten
    Ica's Cookies med äpple & kanel
    Mariekex & Finger marie
    Singoalla (kan innehålla spår av mjölk, men när det bara är laktosintolerans så bör det funka)

• Herman
    Miralicia skrev 2010-01-05 00:29:21 följande:
    Tänk på att så gott som alla köpemaränger vanligtvis är baserade på skummjölkspulver, dvs de innehåller laktos, så det beror på hur laktoskänslig man är hur det funkar med köpemaränger. Det finns ju gradskillnader på hur mycket laktos man tål, en del räcker det med låglaktos för medan andra behöver vara helt laktosfria, så vet man inte är det bättre att satsa på helt laktosfritt eller helt mjölkfritt. Några andra tips som jag kan komma på just nu: Frödinges frysta desserter: kladdkaka, mintchokladtårta, äppelpaj, rabarberpaj, blåbärspaj, halon- & fläderpaj - dvs alla utom kolatårtan är utan mjölk. Servera med Oatly vaniljsås (färdig på tetra, helt mjölkfri) eller koka vanlijsås med laktosfri mjölk och Ekströms marsansås som man kokar, den innehåller inte mjölk om du inte vill koka egen från grunden. Den färdiga vaniljsåsen på tetra är med mjölk och även snabbvarianterna av pulvervaniljsås som man bara vispar ner i mjölk innehåller mjölk i själva pulvret.  Vill man ha glass till så finns Oatly eller Tofuline vaniljglass som är helt mjölkfria eller så finns det låglaktos glass i frysdiskarna om det inte behöver vara helt laktosfritt. Några förslag på mer fikabröd som jag kommer på ur minnet: Findus frysta bullar - kanel, kardemumma Göteborgskex Wafers & Jätten Ica's Cookies med äpple & kanel Mariekex & Finger marie Singoalla (kan innehålla spår av mjölk, men när det bara är laktosintolerans så bör det funka)
    Tack!!! Dina tips är toppen!! Nu ska här handlas!!
  • Pinje

Jag har köpt några Gillebagarens kakor som heter Chokladdrömmar (eller liknande), mjölk och äggfria, numera dock kan innehålla spår av mjölk. Annas Pepparkakor. Nyåkers kardemumma finskorpor, ser inte speciella ut men är enormt goda. Oatleyglassen är supergod, är sonens favoritglass så han gillar när vi bjuder på den när mjölk- och äggallergiska kusinerna får fika. Du har fått jättebra tips av Miralica.

• StrawberryDaquiri

Måste bara slänga in att du även bör tänka på att laktos kan vara vegetabiliskt fett. Jag kan tex inte äta chokladbollar. Men det beror ju självklart på hur känslig man är! Laktosfri glass brukar vara ett säkert kort, går ju att göra lite roligare med frukt eller laktosfrichoklad sås! :) Lycka till!

• camillas1985

Kan ha fel men har för mig att de färska munkarna som finns på ica är utan mjölk. Åt mjölkfritt ett tag när jag ammade och jag har för mig att jag åt såna då. De utan topping eller innehåll (tex vanlij) åt jag.

• StrawberryDaquiri
    camillas1985 skrev 2010-01-07 11:36:55 följande:
    Kan ha fel men har för mig att de färska munkarna som finns på ica är utan mjölk. Åt mjölkfritt ett tag när jag ammade och jag har för mig att jag åt såna då. De utan topping eller innehåll (tex vanlij) åt jag.
    Oj är det sant, va glad jag blir! :) Det måste jag verkligen kolla upp, dom är ju så goda!
  • HannaVirrpanna

Om det är en laktosintollerant kan man ju bara byta ut ingreidenser mot laktosfria, men är det mjölkprotein så får det inte innehålla mjölk alls. Så baka på men använd bara laktosfritt!

Svar på tråden Fika till laktosintolerant???