• Teddyn87

ersättning för kattunge??

Hejj o hå
    skriver här då i hopp om att få lite svar ganska snart.. våran katt fick en liten söt gul kattunge inatt men den har inte fått di tror jag..Tror inte våran kisse producerar mjölk :/ (verkar inte ha gjort det på nån timme) hon har tvättat den ren och kurat sig med den men den har inte fått mjölk! (släpper ganska direkt då de inte verkar komma mjölk! ( och ja jag vet att det kan ta lite tid innan de hittar "sin" spene) har spenderat de sista timmarna att läsa om just detta!

Nu min fråga tills apoteket öppnar:
    Har hört man kan ge dem socker lösning tills rätt ersättning kommer!
    Hur gjorde ni hur mycket vatten/socker och vilken tempratur :D (har spruta hemma)
    Efter som vi var ju inte helt förberedda på att hon inte skulle ha mjölk..

Snabba svar uppskattas  då vi gärna vill hjälpa och hålla denna lilla krabat vid liv :D

• Svar på tråden ersättning för kattunge??
  • sasssyy

tror inte apoteket har den typen av ersättning kattungar ska ha... kolla med djursjukhus och veterinärer. Vet att Blå stjärnan här i Göteborg har det, beror ju på var du bor men jag fick iaf det svaret då jag var på väg att ta hand om en övergiven kattunge som sprang runt husen här...

• Teddyn87

tack för svaret :d menade ju helt klart något ställe som har ersättning hört de finns på en del mat affärer,djuraffärer osv ;) (haft vaknatt för hela förlossningen ;) )

men just nu vill jag ha i den lite vätska så några sådana råd skulle vara bra :D värme har den i massor fortfarande hos mamman :D Bara mjölken som inte går att uppbringa :/

• sasssyy

vatten funkar väl?? Det är ju aldrig farligt men det behövs ju inga mängder till den lille kraken.. någon slags pipett (fast det har man kanske inte hemma direkt, förr i världen hade man ju näsdroppar i flaska med en slags pipett, sånna sparade min mamma för att vi skulle kunna använda till djuren hemma)...

Eller sugrör som man suger upp en droppe i och sätter mot ungens mun...men om du ringer veterinärstationen nu,de lär ju ha iaf en sköterska där klockan är ju över 8- så kan du nog få hjälp.

I värsta fall kanske de kan ringa in ett recept till något apotek som har sån ersättning, eller så kan de tala om var du hämtar det lättast.

Har du ett sjukhus i närheten så brukar deras apotek öppna tidigt, där kan du om inte annat skaffa pipetter och annat du behöve för att få i kattungen vatten

• Teddyn87

PS kan ju tillägga att jag har baby semp 2 hemma för barn från 4 månader hemma! Kan det vara till någon hjälp eller elldeles för "tungt"?

• sasssyy

Förresten... det brukar ju finnas sk kattmjölk (Whiskas tror jag det är lila liten flaska bland kattmaten) den funkar nog iaf i väntan på ersättning. Sockervatten går bra men det kan nog vara bra att vänja in mjölk också...

tänk bara på att det inte får vara kallt.. det måste vara ljummet/rumstempererat.

• sasssyy
    Teddyn87 skrev 2010-01-05 08:21:38 följande:
    PS kan ju tillägga att jag har baby semp 2 hemma för barn från 4 månader hemma! Kan det vara till någon hjälp eller elldeles för "tungt"?
    nej det är inte bra för katten.. det är för tungt och innehåller för mycket laktos och sånt som katten inte mår bra av.

Man ska ju eg inte ge ens vuxna katter "människomjölk" och babysemp är ju mjölkersättning..
  • mosterYster

Du kan även testa att massera lite runt spenarna. När det kommer en droppe mjölk lyfter du dit den lille.

• Sajja

våra kattungars mamma dog då hon födde dom på kvällen. Ringde då till hour veterinären. Och frågade va vi skulle göra, då hon hörde att vi hade ersättning för barn hemma så tyckte hon att vi kunde ge de, men blanda den lite svagare. Och dom överlevde. Även om man va rätt less på ge kattungar ersättning där ett tag, tur dom va bara 3 st.

Vincent 4/11-07 BF med Lill*n 6/2-10
  • Hägris

Apoteket här har då det!
    Kolla på vätskeersättning.(sök på google) Det kan man alltid ge.

Nåt kul, fyndigt och smart!
Svar på tråden ersättning för kattunge??