Jag förstår att du är orolig.
Ungefär samma har hänt oss. Födde sonen i v 30+1. Fick värkar bara dagen innan men hade inte haft några komplikationer så jag tänkte att det var förvärkar/sammandragningar och väntade att de skulle gå över. Det gjorde de inte och på morgonen åkte vi in, jag var öppen 6 cm och födde vaginalt på eftermiddagen.
Allt verkade stabilt andningshjälp de första 2-4 dygnen. Dag 2 gjordes ett ultraljud av hjärnan. Dag 5 fick vi veta att han hade en hjärnblödning grad 3, ena ventrikeln (hålrum) där vätskan som passerar i ryggraden och hjärnan var fylld med blod. Det finns känsliga blodkärl så de har som rutin att göra hjärnUL på alla bebisar som föds före v 32.
Det finns en smal passage mellan hjärnan och ryggrad och det var kritiskt om blodet skulle levra sig och täppa igen denna passage. Vi mätte huvudomfång varje dag, fick rita på sonens huvud så det gjordes på samma ställe varje dag. Det blev obalans i denna spinalvätska och huvudomfånget ökade för snabbt så 3 gånger tappades han på vätska i ryggraden.
Det är en helt annan sak när ett så litet barn får en hjärnblödning jämfört med en vuxen, just för att hjärnan inte har växt färdigt och att skallbenen inte växt ihop. Skallbenet är i flera delar och kan utvidgas så det inte blir för stort tryck på hjärnan.
Det men som var störst risk att han skulle få var "en svagare sida". Det skulle vi vänta på i 1 år sa läkarna innan det gick att se. Det jag tänkte på mest då var om han skulle bli mobbad i skolan om han blev "annorlunda". Nu är han 1,9 och han utveckas helt "normalt".
Vi vet inte när han fick sin hjärnblödning, men läkaren trodde någon timme efter förlossningen för då var det något värde som gick ner.
Fråga om det är något.
/Catrin