• CaliC

Cysta/hjärnblödning i vecka 31

Är nu gravid i vecka 31 och har varit på täta kontroller sen den 21 dec pågrund av försämrat flöde i navelsträngen och minskade hjärtljud.
    Den 26 dec påbörjades lungmognadsbehandling och då trodde de att de skulle behöva snitta innan nyår. Värdena blev helt plötsligt bättre och nu har de avvaktat med täta CTG och flödeskontroller sen dess.

Igår på ultraljudet upptäckte de en cysta/blödning i mitten av barnets hjärna. Den fanns inte där för två veckor sen. De kunde inte säga varför den har uppstått eller om det kan komma ge några skador, om den försvinner av sig självt, inget direkt svar på något.

Är det någon som har varit med om något liknande?

Väntar på mer besked i eftermiddag. Denna väntan gör mig tokig.

• Svar på tråden Cysta/hjärnblödning i vecka 31
  • kvinnan78

jag har ingen erfarenhet av detta men har jobbat på en avd med hjärnblödningar hos vuxna och jag har för mig att blödningar hos bebisar är ger mindre skador för att den mesta av utvecklingen av hjärnan görs ju efter de föds så ditt barn kan använda andra områden som inte är skadat för att lära sig de saker som det område som blödningen sitter i skulle ha styrt...fattar du..lite invecklat....

Mamma till Lukas född 23 okt 2008
  • Umetjejen79

Jag förstår att du är orolig.

Ungefär samma har hänt oss. Födde sonen i v 30+1. Fick värkar bara dagen innan men hade inte haft några komplikationer så jag tänkte att det var förvärkar/sammandragningar och väntade att de skulle gå över. Det gjorde de inte och på morgonen åkte vi in, jag var öppen 6 cm och födde vaginalt på eftermiddagen.

Allt verkade stabilt andningshjälp de första 2-4 dygnen. Dag 2 gjordes ett ultraljud av hjärnan. Dag 5 fick vi veta att han hade en hjärnblödning grad 3, ena ventrikeln (hålrum) där vätskan som passerar i ryggraden och hjärnan var fylld med blod. Det finns känsliga blodkärl så de har som rutin att göra hjärnUL på alla bebisar som föds före v 32.

Det finns en smal passage mellan hjärnan och ryggrad och det var kritiskt om blodet skulle levra sig och täppa igen denna passage. Vi mätte huvudomfång varje dag, fick rita på sonens huvud så det gjordes på samma ställe varje dag. Det blev obalans i denna spinalvätska och huvudomfånget ökade för snabbt så 3 gånger tappades han på vätska i ryggraden.

Det är en helt annan sak när ett så litet barn får en hjärnblödning jämfört med en vuxen, just för att hjärnan inte har växt färdigt och att skallbenen inte växt ihop. Skallbenet är i flera delar och kan utvidgas så det inte blir för stort tryck på hjärnan.

Det men som var störst risk att han skulle få var "en svagare sida". Det skulle vi vänta på i 1 år sa läkarna innan det gick att se. Det jag tänkte på mest då var om han skulle bli mobbad i skolan om han blev "annorlunda". Nu är han 1,9 och han utveckas helt "normalt".

Vi vet inte när han fick sin hjärnblödning, men läkaren trodde någon timme efter förlossningen för då var det något värde som gick ner.

Fråga om det är något.

/Catrin

• CaliC

Det verkar vara vanligt att barn som föds för tidigt får hjärnblödningar.

Nu sker det här i fosterstadie så det verkar vara svårt att veta något varför det ens har uppstått, då jag inte har några infektioner eller liknande som skulle kunna orsaka det.

Just nu är det en väldigt liten blödning/cysta på 1,2 centimeter i diameter. Det är ingen pågående blödning så därför vet de inte om det är en cysta eller just en blödning som har avtagit.

De kunde inte säga med säkerhet om det blödningen/cystan befinner sig i ena sidoventrikeln då den ser ut att ligga mer i mitten men det kan vara att trycket ligger mer mot mitten och därför ändå ligga där.

Väntar fortfarande på besked från läkarna

• ollie

Hej

Har en pojke på snart 12mån som föddes i v 26+0 när han var ca 2 mån upptäcktes en cysta och vid ca 5 mån ålder hittades en till. Desssa växer inte och läk tror inte att det har någon betydelse. En läk sa till oss att man vet inte hur vanligt det är med cystor på nyfödda för man undersöker bara sjuka barn. Vår gosse utvecklas fint och verkar inte ha några besvär av sina cystor, det beror säkert på var de sitter och hur stora de är.

Lycka till

• CaliC

Skönt att höra att det finns de med både blödningar och cystor som har fått en bra utgång =) Det lugnar otroligt mycket.

Hoppas på samma tur för oss också

• CaliC

Pratat med läkaren nu.

Neurologerna anser att det bästa är att barnet får vara kvar i magen så länge som möjligt, så länge flödet och CTG:et håller sig på bra nivåer.

Ska in på torsdag igen för nytt flöde och CTG samt ta blodprover för att utesluta någon sällsynt infektionssjukdom, som jag inte ens uppfattade namnet på.

Tur att internet finns då jag börjar gråta så fort jag bara tänker på det. Försöka förklara allting för nära och kära på telefon hade varit helt omöjligt. Får inte fram ett ljud.

Nu hoppas jag av hela mitt hjärta att vårat lilla pyre ska klara sig oskadd från allting

• CaliC

Träffade förlossningsläkaren idag och de har nu beslutat att bebisen ska få vara kvar så länge som möjligt i magen så länge värdena ser bra ut. Men att jag inte kommer få gå hela tiden ut, möjligen fram till vecka 36-37.

Fyndet i bebisens hjärna påverkar inte deras beslut hurvida gradiviteten bör fortsätta. Mer än att ett så fullgånget barn som möjligt har större chans och att man då kan sätta in mer medicinska insatser.
    Utredning för vad blödningen/cystan i hjärnan beror på/är fortsätter och fler experter ska uttala sig nästa vecka.

• ollie

Hej

Hoppas att allt är bra med dig. ville bara säga lycka till.

• CaliC
    ollie skrev 2010-01-07 18:50:34 följande:
    HejHoppas att allt är bra med dig. ville bara säga lycka till.
    Tack så jätte mycket =)
    Har börjat smälta allting så det börjar kännas bättre för varje dag. Försöker tänka positivt
  • mina12

Önskar dig och babyn lycka till! Hoppas h*n får stanna i magen länge nu!

Svar på tråden Cysta/hjärnblödning i vecka 31