stor grön drake skrev 2010-01-24 10:04:14 följande:
I mitt "förra" liv slutade jag med p-piller och var lite beredd på att det tar ett tag att bli gravid, man hör ju alla story's om att kroppen ska återställa sig m.m. Redan första månaden kom ingen mens. Själaglad studdsade jag iväg till apoteket och köpte ett test. Negativt. Tänkte att, nåja, mensen krånglar. Efter 2 månader kom den, och jag tänkte att nu, nu kör vi. Nästa månad uteblir mensen och jag skuttar till apoteket igen. Negativt. Efter detta fortsätter mensen att utebli i 9 månader framåt (totalt 10 månader) men jag vet inte hur många test jag förbrukade under den tiden... alla negativa. Jag började cirkulera de 3 apotek som finns för att inte personalen skulle upptäcka mig och börja ställa frågor. Började köpa test så fort vi for till Stockholm, för där kände ju ingen igen mig. Det var en mycket svart tid. Jag visste inte att PCO fanns utan var livrädd att jag hade cancer, vilket nästan alla på pappas sida dött av, i olika former.Rådgivningens enda tips var att fortsätta med grav.test, om jga ville kunde jag komma dit och göra ett för 80kr, för for jag till vårdcentralen skulle det kosta 120...Jag for till vårdcentralen och de remiterade mig till gynpolikliniken. Efter besöket med provtagningar sprack förhållandet innan återbesöket, så jag fick p-piller igen, dock en annan sort.För 1½ år sen började jag och min nya fästman försöka. Vi skulle försöka själva först och sen få hjälp efter ett halvår eller så. När 4 månader hade gått ringde jag och grät mig till en tid eftersom det var ingen ide att försöka själva då min mens bara krånglade. Mina exakta ord var "Det gör ju ingen nytta att försöka när inte kroppen funkar". De höll med. Läkaren beordrade spermaprov på mannen samt skrev ut metformin åt mig. Han sa att för vissa hjälper det, man vet inte varför, andra gör det ingen nytta på men det är värt att prö
va.Vi fortsatte pröva, inställda på att det funkar inte, detta är bara ett steg vi måste ta på vägen mot "riktig" hjälp. Men, i slutet på februari, 2 månader efter vårat bröllop, blev det på stickan och just nu sover 11 veckor gamla sonen brevid sin pappa i vår säng.Det finns ljus i slutet på tunneln! Och tänk på natt depression är en del av sjukdomsbilden i PCO, så känns det för jävligt och mörkt, sök hjälp för det är nästan hopplöst att få det att gå över av sig själv då det beror på hormon obalansen.LYCKA TILL! *kram*
Ååh! Vilket lyckligt slut du fick på din resa!! :) :)
Stort grattis till sonen!
Jag kanske helt enkelt får göra som du, ringa och gråta... Dom kanske lyssnar på mig då?
Jag har också fått metformin, men dom sa inget till mig om att det kunde funka för att bli gravid, utan det var mer tänkt som en hjälp mot vikten (som jag har fått bukt på äntligen, det går åt rätt håll!).
Men kanske är det så att metformin kan hjälpa mig mot ett +? :)
Tack för att du delade med dig av din berättelse!
Kram