• Cristina2

Första besöket för början på utredning..

Hej,

Har fått en tid för läkarbesök i början på februari och jag undrar hur processen går till, enligt sköterskan så skulle jag bara dyka upp. Antar att det blir ett första samtal eller hur? Hur går processen till sedan? Tacksam ifall någon kan förklara. Kram,kram
  • Svar på tråden Första besöket för början på utredning..
  • kvinnan78

Så här går utredningen till i umeå..men det är ganska likt överallt

Provtagning

Spermaprov på mannen lämnas. Ett andra prov kan bli aktuellt och tas då ca 8-12 veckor efter det första provet. Blodprov på kvinnan tas för att bedöma ägglossning, äggstocksfunktion, ämnesomsättning och immunitet mot Röda hund. Vid oregelbunden mens tillkommer fler prover.

Provbesked och tidbokning via telefonkontakt När alla provsvaren kommit bedöms de av läkare. Ni får ett preliminärt besked och tid för mottagningsbesök till sjuksköterska/barnmorska eller läkare planeras in. Sjuksköterskebesök

- Besked om utredningens resultat
    - Rekommendationer och behandlingsförslag
    - Remiss till avancerad landstingsfinansierad behandling
    - Ev komplettering med gynekologisk undersökning

Läkarbesök

- Information som ovan
    - Gynekologisk undersökning av kvinnan vid behov
    - Äggledarundersökning i förekommande fall
    - Undersökning av mannen vid grav spermieavvikelse.

Utredningsresultat Ägglossningsstörning

- Provtagning och mensmönster har visat på bristande ägglossningsfunktion.
    - Annan bakomliggande sjukdom (PCO, sköldkörtel, hypofys m.m.).
    - Ej behandlingsbar äggstockssvikt.

Manlig faktor

- Gravt nedsatt spermiefunktion.
    - Avsaknad av spermier.

Äggledarskada

- Kontrastundersökning har visat att passagen i äggledarna ej fungerar.

Oförklarlig

Hos 20-30 % av paren som undersöks kan inte utredningen påvisa någon  orsak. Ålder kan vara en faktor, fruktsamheten sjunker med åren och risken för missfall ökar. Extrem över- eller undervikt är en annan faktor.

Mamma till Lukas född 23 okt 2008
  • villsågärna38

Vi var med båda två första gången vi träffade vår läkare som även gjorde en vul på mig då. Vi lämnade då även en del prover till en sköterska. Sedan remitterades min man för spermaprover som han lämnade två gånger och jag gjorde även en kontraströntgen av äggledarna. När alla prover var klara träffade vi vår läkare igen för rådgivning och återkoppling. Lycka till! Kram

• Cristina2

Hej igen,

tack för alla svar, fertilitetsguiden har lite att läsa om. jag skall till mama mia i stockholm, är det någon som har erfarenhet av dem? 
    mama mia i sthlm på karlav., bra eller dåligt?
  • Kakan Mascha

Vi var själva till Läkargruppen Victoria som är bra!
    Men har hört att Mama Mia ska vara bra, min svägerska gick dit.
    Lycka till!

Svar på tråden Första besöket för början på utredning..