• mamlan

Smaksatt bubbelvatten hemma?

Har fått en sodastreamer i julklapp..nu är det så att jag gärna skulle vilja göra bubbelvatten i den och dricka, i stället för läsk, men jag är inte helt förtjusti bara naturellt bubbel. Kan man smaksätta själv på något vis så det blir gott?

• Svar på tråden Smaksatt bubbelvatten hemma?
  • Tecken

Det finns ju "vattensmaksättare" från Sodastream också. Tror de heter "My water" eller nåt åt det hållet. Annars är ju citron ett hett tips.

• Hannah76

Det finns ju essenser att köpa.
    Annars kan du blanda i lite färsk pressad juice av valfritt slag.

• mosterYster

Fun light! De hr tom gjort essenser speciellt för kolsyrat vatten nu (cola, apelsin och lime tror jag).

• mamlan

Hade ingen aning om att det fans smaker för vatten att tillsätta..ska kolla upp det..men är det socker i det då? Då kan man ju lika gärna göra läsk..Visst citron har jag tänkt testa, men när man gör vanligt vatten(ej kolsyrat) och tillsätter citron för smak tycker jag att det gärna blir för surt,,vilka mängder brukar ni ha?

• Ärta

Essenserna man kan köpa tycker jag är jätteäckliga. De flesta jag sett innehåller Aspartam som enligt mig inte är gott. Men några droppar av sån där pressad citron på flaska blir gott och kostar typ inget. :)
    Tänk bara på att små barn inte ska dricka vatten från sodastreamer då de endast innehåller kolsyra och inga andra tillsatta mineraler. Kolsyran fräter för mycket på deras känsliga tänder. Har jag hört någonstans...

• Carisma

Det säljs såna smaksättare i små glasflaskor på ställen där man köper Soda Stream. Smaken Lemon Lime kan jag inte dricka då jag tyckte att den smakade vidrigt. Päronsmaken däremot var riktigt god. Finns i peach också.
    Det är AGA som tillverkar dessa.

• Mela78

Det går bra att smaksätta som vanligt vatten med citron, lime, jordgubbar, gurka, apelsin eller annan frukt. All saft fungerar bra också.

• mamlan
    Ärta skrev 2010-01-05 14:44:57 följande:
    Essenserna man kan köpa tycker jag är jätteäckliga. De flesta jag sett innehåller Aspartam som enligt mig inte är gott. Men några droppar av sån där pressad citron på flaska blir gott och kostar typ inget. :)Tänk bara på att små barn inte ska dricka vatten från sodastreamer då de endast innehåller kolsyra och inga andra tillsatta mineraler. Kolsyran fräter för mycket på deras känsliga tänder. Har jag hört någonstans...
    ? Men då ska de väl inte dricka läsk man gör heller så? Är det inte så att barn inte ska dricka mineralvatten(köpta) för att de innehåller för mycket salter för små barn?
  • Mela78

Man kan ta bara lite saft för att få smak, man behöver inte blanda "till full styrka". På så sätt blir det väldigt lite socker, men ändå smak och man kan beroende på vilken saft man valt slippa sötningsmedel och annat konstgjort som många av "vattensmaksättarna" innehåller. Om man nu vill slippa dessa vill säga.

Annars blir det väldigt gott med frysta bär också. Ett par frysta hallon eller björnbär tex.

• mamlan
    Mela78 skrev 2010-01-05 14:45:17 följande:
    Det går bra att smaksätta som vanligt vatten med citron, lime, jordgubbar, gurka, apelsin eller annan frukt. All saft fungerar bra också.
    Men hur smaksätter du med jorgubbar? Citron pressar man i saften, men jordgubbarna? Och vilka mängder använder man för att det ska bli gott?
  • Mela78
    mamlan skrev 2010-01-05 14:48:11 följande:
    Men hur smaksätter du med jorgubbar? Citron pressar man i saften, men jordgubbarna? Och vilka mängder använder man för att det ska bli gott?
     Det är bara att lägga i ett par i glaset eller flaskan. Efter ett tag har vattnet tagit smak. Om man vill kan man pressa till jordgubbarna lite för att få ut lite mer saft.
  • mosterYster
    mamlan skrev 2010-01-05 14:44:44 följande:
    Hade ingen aning om att det fans smaker för vatten att tillsätta..ska kolla upp det..men är det socker i det då? Då kan man ju lika gärna göra läsk..Visst citron har jag tänkt testa, men när man gör vanligt vatten(ej kolsyrat) och tillsätter citron för smak tycker jag att det gärna blir för surt,,vilka mängder brukar ni ha?
    Fun light är sockerfritt.
  • Ärta
    mamlan skrev 2010-01-05 14:46:42 följande:
    ? Men då ska de väl inte dricka läsk man gör heller så? Är det inte så att barn inte ska dricka mineralvatten(köpta) för att de innehåller för mycket salter för små barn?
    Jag antar att det är samma sak med all läsk? Vet faktiskt inte. Ramlösa tex ska barn inte dricka för de innehåller för mycket av något flour som ger fläckar på tänderna.
    Du får googla lite och se om du hittar nåt. :)
  • Ärta

Såhär stod det på någon tandsida.

"En studie visar att hemmagjort bubbelvatten har så lågt ph-värde att emaljen på tänderna riskerar att få frätskador. Tillsätts det även citron ökar risken för att tänderna skadas ännu mer."

• MBert
    mamlan skrev 2010-01-05 14:46:42 följande:
    Vattnet innehåller inte färre mineraler för att man tillsätter kolsyra. Och den lilla kolsyra det handlar om fräter inte närmelsevis så mycket på tänderna som annat än vatten gör (t.ex. frukt eller mjölk, för att inte tala om socker). Så det är visst okey.

När det gäller restriktioner för små barn att dricka mineralvatten handlar det om vissa sorter som innehåller lite för höga fluoridhalter. Mineralvatten får ju inte modifieras, d.v.s. man tar inte bort naturliga ämnen som finns i vattnet som man gör till kranvatten. Där är fluorhalten reglerad.
    Men då handlar rekommendationerna om att barn (under sex-sju år tror jag) inte ska dricka för mycket och ofta.

Men i en sodasteamer använder man ju sitt eget kranvatten.
  • mammakalmar

Det är citronsyran som finns i essenserna som fräter, det säger åtminstone min sons tandläkare.

• mamlan
    MBert skrev 2010-01-05 14:58:31 följande:
    Vattnet innehåller inte färre mineraler för att man tillsätter kolsyra. Och den lilla kolsyra det handlar om fräter inte närmelsevis så mycket på tänderna som annat än vatten gör (t.ex. frukt eller mjölk, för att inte tala om socker). Så det är visst okey.När det gäller restriktioner för små barn att dricka mineralvatten handlar det om vissa sorter som innehåller lite för höga fluoridhalter. Mineralvatten får ju inte modifieras, d.v.s. man tar inte bort naturliga ämnen som finns i vattnet som man gör till kranvatten. Där är fluorhalten reglerad.Men då handlar rekommendationerna om att barn (under sex-sju år tror jag) inte ska dricka för mycket och ofta.Men i en sodasteamer använder man ju sitt eget kranvatten.
    Ja, det var så (typ {#lang_emotions_smile} ) jag hade för mig att det var.
Svar på tråden Smaksatt bubbelvatten hemma?