• Anonym (Hjälp!)

Bajsar blod!

I lördags när jag torkade mig efter att ha varit på toa så TYCKTE jag att jag såg en antydan till blod på papperet efteråt. Blev lite rädd men bestämde mig för att det säkert inte vad det, att jag såg fel helt enkelt.
    Men, imorse kom det verkligen blod när jag torkade mig!!! Det var klarrött blod som vid mens och ganska mycket på papperet! Inte så att det droppade ner i toan men ändå rätt så mycket.
    Ringde min VC direkt och har varit där nu på eftermiddagen. Fick ta hb, som var 144, alltså mycket bra. Läkaren menade att jag inte kan ha någon större eller allvarligare tarmblödning med ett så pass bra hb.
    Han sa att han var övertygad om att blodet beror på hemorrojder som jag visserligen haft i flera år, men aldrig tidigare besvärats av...
    Jag vet varken ut eller in. Har försökt att med spegel granska hemorrojderna, men kan inte se att det är något sår där eller så... Kanske sitter det längre in? Har inte heller varit hård i magen...
    Finns det någon som har erfarenhet av blod i bajset? Jag håller på att flippa av oro!!

• Svar på tråden Bajsar blod!
  • snövit8902

enda erfarenhten jag vet att blod i avföringen är en tarm sjukdom men de kan ju mkt väl vara hemmorojder innefrån

• Anonym

Eftersom du tidigare har haft hemoröjder så är det säkert från dem......låter så.
    Hb:t låter ju normalt. Avvakta o se. Du har nog inte cancer osv, men jag vet att man flippar...

Jag har haft blod o slem i avföringen ett tag,samt ont i magen på höger sida. Så jag skall göra en coloskopi snart.

• Anonym

Det kan vara hemmorojder som sitter i själva kanalen så att de inte är synliga.

• snövit8902

min kompis hade massa blod o slem o jätte ont i mage och kräkte alltid hon hade ju tyvär en tarmsjukdom..
    men mage och tarm e ju en hel värld så de finns alltid förklaringar

• Anonym

Jag hade samma problem, dock blödde jag så mycket att det droppade i toaletten. Men det visade sig att det var invändiga hemorojder, alltså inget farligt. Bara att behandla med stolpiller. Det hjälpte på mig i alla fall.

• snövit8902

va skönt..
    ja ja hade nåt liknande att de blödde men de va väldigt lite..
    nåt som hette ibs

• Anonym (Hjälp!)

Tack snälla för era svar! Känner mig lite lugnare nu! Jag har fått en återbesökstid till min läkare om två veckor och då skulle han ta ställning till om jag eventuellt skulle remitteras till koloskopi... Usch, man blir ju så himla rädd!
    Vågar knappt gå på toa nu...

• Anonym

låter som hemorojder.. har själv så emellanåt.

• mia83

Jag skulle också tro att det är hemorojder, klarrött blod indikerar att det är ett ytligt sår, medans svart blod visar mer tecken på inre blödning.

• Pysselgalningen

Låter som hemorrojder! Finns lite riktmärken att gå på  när det kommer till tarmarna. Dessto ljusare blod dessto närmare mynningen sitter det. Så klarrött blod behöver man sällan oroa sig för om man inte har magsmärtor. Märkare blod är en indikation på att det är gammalt och sitter längre in.

Svar på tråden Bajsar blod!