• Seanna

pco-s fråga

Har alltid ätit p-pillret Mercilon för mina PCO-besvär bla akne, men nu efter en graviditet verkar det som om jag fått en hormonförändring och att Mercilon inte verkar på mig som den gjort förrut och min fråga är då: Vilka p-piller brukar passa bäst för kvinnor PCO-S?  

• Svar på tråden pco-s fråga
  • Tvillingar11

Jag har tagit diane, även innan jag fick veta att jag har pcos så fick jag hela tiden diane utskrivet, bland annat pga av acne-problem. Varje gång jag gick till en ny gynekolog så blev de förvånade att jag tog diane, inte en enda tänkte på att göra ett VUL för att se varför jag äter diane och varför jag har så mycket acne. Hur som helst så försvinner alla mina pcos besvär när jag tar diane.

• Seanna

Tack för tipset. Har också funderat på Diane men hört att man kan få mycket biverkningar. Men tror nog att jag ska testa dom

• LiselottePCOS

P-piller av kombinationstyp  Desolett, Yamisn, Yasminelle

Spirolakton som egentligen är en blodtycksankande medcin vilken som biverkan minskar de manliga homonerna. Har inte p-piller effekt.

Är det riktigt illa  finns Androkur som används för att " behandla män mot prostatabesvär eller kemisk kastering. Tas i hop med p-piller.

Minipiller, p-piller med ett hormon,  är inte bra vid PCOS.

• Seanna

Tack Liselott! Tänk om man visste vilken som passade just en själv.. Alltid detta experimenterande. Jag som hade trott att jag skulle få mindre besvär efter en graviditet.. Och hoppats på att bli fri från PCOS, men så lätt är det ju inte. Graviditeten var den bästa tiden in my life, en massa östrogen, gjorde mitt liv så underbart på alla sätt o vis Vad jag var riktigt förundrar över var hur bra jag mådde psykiskt. Tror att vi med PCOS har lätt för att vara lite deprimerade, eller vad tror ni andra? Det är väl hormonerna..

• LiselottePCOS

Ja det är klurgt att hitat rätt p-piller för många.. jag tål dem inte. Fick migrän och högt blodtryck efter ett år med desolett.

Depp och PCOS  hör i hop..kan säkert många intyga så även läkare( ialla fall de som kan något om PCOS) . Jag har själv haft depertion och fått medcin för det det var 1998. före jag började med Metformin kände jag mig ofta låg... nu ibland , ofta veckan eller några dagar före mens som har blivit regelbuden på äldre dagar ihop med Metformin.

PCOS kvinnan
    har ofta normala halter östrogen, kan vara värt att veta. Se gärna föreläsaninge på nätet med Jan Holte för att få kunskap om felet vid PCOS.

• Seanna

Jag får ju också migrän av p-piller men det är ju det enda som kan hålla en lite normal iallafall äter det ju bara av anledningen att bli av med alla PCO-symptom. Metfromin fungerade inte på mig. Är det så att man har normla östrogen halter men för mycket testosteron ändå?

• Seanna

Liselotte: Det här med depressioner; har du hört ngt om att kvinnor med PCOS skulle drabbas mer av förlossningsdepression?

• nillanoll

Jag har läst att de gjort flera olika studier och att  DHA och AA som finns i omega 3 och omega 6 ska verka mot förlossningsdepression.

Det är ju inget svar på din fråga, men sök gärna på tex google om förlossningsdepression och DHA OCH AA. Så finns det mycket interssant att läsa.

Det jag har läst kommer ifrån Ingemar Joelsson (professor em. i kvinnosjukdomar)

• LiselottePCOS

Just förslossning depr hár jag ej hört specifikt om
    .
    PCOS kvinnor har  Ofta normalt med Östrogen

Metforminet har gjort att jag fått regelbunden mens trots att jafg vger 35 kg för mycket.  Gick ned som mest 18 kg har gått upp 7 av dem tyvärr tror mest det beror på brist på motion....tappat motivationen.

Svar på tråden pco-s fråga