• beccagranen

Vilken säng? Junior/ Växa eller "vanlig"?

Ja nu ska vi uppdatera vår 2,5 åriga sons säng, men vad ska man välja? Vi byter från en spjälsäng och letar efter en passande säng, kan ni rekoemdera någon speciell sort?
    Det finns ju mängder utav växa/utdrag/juniorsängar men vad ska man satsa på? Eller ska man ha en 90 x 200cm säng istället? tänker att det kan vara mysigt att kunna ligga brevid och läsa godnattsagor. Finns det isf 90 sängar med passande gavel? eller ska man ha en tjock resorbotten ståendes på golvet utan gavel? Känner mig helt förvirrad just nu med allt man kan välja mellan. Vad hade du/ni? vad var smidigast? Snälla bomba mig med era tipps!

• Svar på tråden Vilken säng? Junior/ Växa eller "vanlig"?
  • DecemberBebis

vi har en vanlig 90säng , med korta ben till vår dotter..tycker det är kanon att kunna ligga bekvämt bredvid henne när man läser godnattsaga... sen kan hon ju ha den betydligt längre än en växasäng.. har gjort en egen gavel av playwoodskiva..

• beccagranen
    DecemberBebis skrev 2010-01-05 23:06:29 följande:
    vi har en vanlig 90säng , med korta ben till vår dotter..tycker det är kanon att kunna ligga bekvämt bredvid henne när man läser godnattsaga... sen kan hon ju ha den betydligt längre än en växasäng.. har gjort en egen gavel av playwoodskiva..
    Hur gammal är hon? har ni sido skydd på? om inte ramlar hon ut?
    Har själv lekt med tanken att göra egen fot och huvudgavel till enn 90 säng, men problemet kom med sidoskyddet.
  • Denise87

vi har ikeas kritter den e typ 160, 75 och där får man PLATs o ligga en stund..

• DecemberBebis
    beccagranen skrev 2010-01-05 23:08:30 följande:
    Hur gammal är hon? har ni sido skydd på? om inte ramlar hon ut?Har själv lekt med tanken att göra egen fot och huvudgavel till enn 90 säng, men problemet kom med sidoskyddet.
    hon är 3 år , har haft den sen hon var knappt 2 år , har nån gång trillat ur men då hamnat på madrassen från spjälsängen som vi lägger där , och sen sovit vidare där.. hihi ingen sidoskydd har behövts..
  • Jess69

Vi köpte en 90x200 säng med låga stadiga ben på IKEA, den första tiden la jag kuddar nedanför sängen, men hon ramlade aldrig ur...(sen har hon ramlat senare nån enstaka gång, men eftersom benen är så låga så har hon inte gjort sig illa)

Det är jättemysigt med så stor säng, alla fina sängkläder man kan köpa, man kan
    piffa med kuddar och gosedjur utan att det blir trångt...

• Lycklig 4barnsmor

Vi har 2 mammut som de fick på sin 2 års dag och den 3e har en kritter också på sin 2 års dag (alla från ikea). Vi har inte haft stödbräda till någon av dem. Det har gått jättebra ändå. Fast 90*180 säng hade så klart varit bättre för när de springer in till oss hade vi ju kunnat ta deras sängar istället. Deras är för korta för oss.

• beccagranen

lutar allt mer åt en vanlig 90 säng, men ni som har kort ben på resorbotten, blir det inte kallt att sova så nära golvet? tänkte om man har 10cm ben + ca 20cm resorbottnar, det är ju ganska lågt.. 

• beccagranen

Idag var vi och köpte en 90x200cm säng och ben på 10cm. Känner mig hittils nöjd, men llra nöjdas var sonen Än så länge har vi bara behövrt skicka honom tillbaka till sängs en gång. Hade ni problem med att få dom att stanna kvar i sängen?

• Jess69
    beccagranen skrev 2010-01-05 23:41:55 följande:
    lutar allt mer åt en vanlig 90 säng, men ni som har kort ben på resorbotten, blir det inte kallt att sova så nära golvet? tänkte om man har 10cm ben + ca 20cm resorbottnar, det är ju ganska lågt.. 
    beccagranen skrev 2010-01-06 19:12:28 följande:
    Idag var vi och köpte en 90x200cm säng och ben på 10cm. Känner mig hittils nöjd, men llra nöjdas var sonen Än så länge har vi bara behövrt skicka honom tillbaka till sängs en gång. Hade ni problem med att få dom att stanna kvar i sängen?
    Jag har inte märkt att det blivit speciellt kallt, och en spjälsäng är väl inte så mycket
    högre? Eller?

Förstår att sonen var nöjd, det var vår tjej oxo...dom blir helt plötsligt "stora" ju
    Vi fick skicka tillbaks henne någon enstaka gång, det var nog bara friheten att faktiskt kunna komma upp tror jag...sen köpte vi några sago-CD, så hon låg i sängen och lyssnade på dom, mös med sina gosedjur, och då somnade hon ganska snabbt
  • Lady Gaga
    beccagranen skrev 2010-01-06 19:12:28 följande:
    mjaaa, vi hade väl en vecka som var lite strulig då hon sprang upp så fort vi gick utom synhåll. Annars har det bara funkat bra.
  • Mymlan80

Några kompisar till mig har köpt en resårbotten på 200*120cm till deras dotter, den har de direkt på golvet nu medans hon är liten, sen ska de skruva på benen. Tänkte göra samma till min son den dagen han ska ha en "riktig" säng.
    Då får man ordentlig plats att mysa tillsammans, samt att det är praktiskt att kunna använda den som en extra "vuxensäng" där 2 personer kan sova om man får gäster.

Välkommen Liten 091203
  • Dammtussan

Vår stora kille har liksom Mymlan80 en 120*200cm. Jättepraktiskt ! Vi har ställt sängen i ett hörn så han kan bara ramla ur åt ett håll ( vilket aldrig har hänt) och det är mysigt att kunna ligga där och läsa böcker med honom och hans lillebror.
    Men vi ärvde en juniorsäng som han hade tills han var 4 men det var såå trångt att ligga där och läsa. Mycket trevligare att ha en stor säng där alla får plats.

• beccagranen
    Dammtussan skrev 2010-01-07 20:23:10 följande:
    Vår stora kille har liksom Mymlan80 en 120*200cm. Jättepraktiskt ! Vi har ställt sängen i ett hörn så han kan bara ramla ur åt ett håll ( vilket aldrig har hänt) och det är mysigt att kunna ligga där och läsa böcker med honom och hans lillebror. Men vi ärvde en juniorsäng som han hade tills han var 4 men det var såå trångt att ligga där och läsa. Mycket trevligare att ha en stor säng där alla får plats.
    ja det hade vart det ultimata att ha en såpass rymlig säng, men det får vänta tills vi flyttar. Sonens rum är bara 7,5kvm så det skulle ta för mycket plats, tyvärr.
Svar på tråden Vilken säng? Junior/ Växa eller "vanlig"?