• Anonym (mamman)

Avföringsinkontinens

Jag har världens goaste kille på 6½år, han är en helt "normal" kille.. men, han lider av avföringsinkontinens. han har varit blöjfri i flera år nu har har kanske kissat ner sej 3ggr sen dess, men problemet är att han bajsar ner sej, ibland flerta ggr/dag ibland kan det gå några dagar imellan.
    han bajsar inga mängder i kallsongerna utan bara lite för han känner inte när han behöver gå på toa, här hemma peppar i han å påminner om att gå å sätta sej i på toa med jämna mellanrum för att se om det kommer något, men det gör dom ju inte i skolan, fast jag har påtalat problemet och att han behöver stöttning med att bli påmind om att gå på toa, men det gör dom inte.

har varit flera ggr han kommit hem från skolan med ont i rumpan och alldeles röd för han skäms när det hänt en olycka så han vågar inte berätta något för fröknarna så han kan gå med det tills han kommer hem.
    Han skäms även inför kompisarna då ingen annan har problemet och händer en olycka så kan dom ju känna de på lukten.

Någon med erfarenhet av avföringsinkontinens på barn som kan berätta hur ni gick till väga, vill gärna höra andras erfarenheter.

Vi ska ska iväg på bukröntgen nu på torsdag och sen vidare utredning hos läkare i början av februari, detta är inget "nytt" utan han har lidit av det i drygt 2år.

• Svar på tråden Avföringsinkontinens
  • Amazina

Vet ni anledningen till det?
    Är han väldigt lös i magen?
    Har han försvagad ringmuskel?
    Har han känselbortfall, och i så fall varför? (Nervskada, slemhinneskada, hjärnskada?)

Jag tycker ni ska prata med skolsköterskan och be om ett möte tillsammans med henne och läraren.

• Anonym (mamman)

Vi har ingan aning om anledningen. han är varken hård eller lös i magen.
    han säger att han "inte känner" när han behöver bajsa. men vissa gånger könner han, vissa gånger inte.

hoppas på att få något hum om vad det kan bero på efter röntgen på torsdag

• gamlingen

Ni måste tala med en läkare om detta.

Att inte kunna kontrollera avföringen är ett stort problem, och kan bli ett gigantiskt problem bland kamraterna.

Att behöva bajsa flera gånger om dagen verkar inte heller som helt vanligt.

Jag tycker att ni ska söka läkare och få en ordentlig utredning om detta. Innan han blir äldre och får verkliga problem.

Förlåt om jag låter lite "alarmerande", men det är så jag känner när jag läser ditt ts.

• Anonym (mamman)

Vi har söt läkre för det, för fick vi ett lavemang typ för han kunde ju vara förstippad, men det hjälpte inte, nu ska vi på röntgen ang detta problemet i morgon, sen uppföljning hos läkare den 2/2.

mn som sgt så är det inga mängder han bajar när han bajar ner sej utan ara lite å då (såföret vi upptäcker det) får han sätta sej på toa men det är inte alltid det kommer mer.

tänke mer om det var nån som hade liknande erfarenheter av detta oh vad ni isf gjorde åt det.

• Anonym

Hej googlade på detta med avföringsinkontinens hos barn och fick upp din tråd. Ser att den är från januari men provar skriva endå :)
    Jag har samma problem med min 6 åring här hemma. Har tidigare varit på utredning för allergier men den visade ingenting sen har det lixom varit stop, ingen har lotsat mig vidare för några andra underökningar. Och jag väntade och tänkte att det växer kanske bort med åren, han lär sig sig så småningom själv osv.. men det har som sagt inte blivit något bättre. Och nu börjar han skolan till hösten så nu måste vi få bukt med detta. Har varit på vc med honom och de trodde han var förstoppad. Han fick pulver att ta men fick bara en massa diare utav det. Så ingen förstoppning där inte. Så nu väntar vi på remiss till barnavårdspsykologen. Vad de nu kan göra.
    Hur har det gått för er? Fick ni någon bra hjälp?
    Vill jättegärna komma i kontakt med andra föräldrar som har barn med liknande problem.

Mvh Fanny.

• Anonym

Oj såg nu att detta inlägget var från 2010!
    Men det kanske finns någon därute med samma problem endå..?

• Anonym (Vi också!)
    Anonym skrev 2013-04-11 08:55:47 följande:
    Oj såg nu att detta inlägget var från 2010!
    Men det kanske finns någon därute med samma problem endå..?
    Vi har samma problem! Jag googlade också avföringsinkontinens och hittade denna tråden.
    Hur har det gått för er?
  • charsu

Hej, Hur har det gått för er andra?
    Vi har också samma problem med vår son. Normal mjuk avföring. Dagligen små mängder klickar avföring i byxan. Säger han inte känner att han behöver bajsa. Tror inte han är obstiperad.

• Anonym (Samma här!)

Det kunde varit jag som skrev trådstarten och vi har exakt samma problem här hemma. Sonen är 6,5 år och liksom "läcker" bajs och känner inte alltid när han behöver gå på toa. Är också torr när det gäller kissandet sen många år tillbaka.

Vi har varit på läkarutredning för detta, men det strandade här när inga av blodproven och pricktesten visade på matalleriger. Läkaren försökte bara få sonen att lova att alltid gå på toaletten länge efter varje måltid. Men jag tror det behövs mer än så . Jag är så ledsen för sonen som också upplever det värre och värre.

Hur har det gått för er andra? Var kan man vända sig för att sonen ska få hjälp?

• Atena

Min väninnas son var likadan och han hade en förstoppning högre upp och det tog lång tid och mycket lavemang och annat för att få bukt med problemet. Sök läkare igen!

• Anonym (Samma här!)

Tack för svar Atena. Ja, det blir så att vi får söka läkare igen.

Problemet (som jag även tycker att jag verkar gälla flera här i tråden) är att han inte är förstoppad som verkar vara "favoritdiagnosen" för barn med detta problem. Jag tror inte alls att lavemang och sånt skulle hjälpa honom. Han är snarare lös, och det gör aldrig ont när han bajsar.

Det är så jobbigt att man inte kan få hjälp "hela vägen" utan att man måste bråka sig till hjälp.

TS, hur har det gått får din pojke (om du är kvar här på sidan nån gång)? Nu måste han ju vara 11 år? Funkar det för honom och hur har resan dit varit?

• Anonym (Samma här!)

Puffar igen i hopp om att få ta del av någon mers erfarenheter. Nu har vi fått en till läkartid men eftersom vi inte blivit tagna på allvar i kontakt med barnläkare  förut så skulle jag gärna ha mer kött på benen.

Hur har det löst sig för era barn?
    Var det ett fysiskt problem i tarmen eller en mental mognadssak?
    Vad ska jag kräva att de ska kolla upp?

Svar på tråden Avföringsinkontinens