• sushi81

7åringen driver mig till vansinne!

Jag känner mig helt matt när det gäller min 7½-åring. Hon har alltid,alltid varit en ängel. Lekt fint med vem som än kommit fram,både på dagis och hemma. Knappt aldrig varit arg.

Sen fyllde hon 6 år. Nu är hon ett monster.

Alltså har hon i 1½ år betett sig som en skitunge rent ut sagt och jag skäms föratt ta med henne nästan. Hon pratar högt, lyssnar inte på tilltal, pratar i munnen på folk, slåss,hoppar&studsar. Allt man inte ska, och detta vet hon.

Jag har uppfostrat mina ungar, det intygar skola/dagis. Men hon verkar ha tappat all vett och sans.

När man väl får kontakt med henne, för hon är en mästare på att ignorera tillsägelser, så säger hon ett halvdassigt "förlåt" och "jag vet". Och sen är det samma visa efter 3 minuter.

När hon är själv med andra har det fungerat bättre men nu säger även hennes gudmor och min mamma att hon är svårare när hon är själv.

Kanske är ngn utvecklingsfas? Vad fasen ska jag göra rent ut sagt?! Hon driver ju hela familjen till vansinnets brant snart!

*J-0102*M-0206*E-0606*A-0712*BF-1006*
  • Svar på tråden 7åringen driver mig till vansinne!
  • sushi81

*puffelipuff*

Ingen annansom har en sjuåring ?!

• väduren74

Känner igen det där från en kompis til lvår sjuåring. Jag kan säga att hon välter nästan hela huset när hon är här. Tyvärr känns det inget kul att bjuda hit henne. Studsar och hoppa när man sitter och äter. Kladdar med fingrarna på fönsterrutor, gapskrattar högt år allt och inget. Sitter endast korta stunder med den lek som de börjat med. Ja jag vet inte men hon känns inte normal jämfört med min dotters andra kompisar.

• sushi81
    väduren74 skrev 2010-01-10 17:02:44 följande:
    Känner igen det där från en kompis til lvår sjuåring. Jag kan säga att hon välter nästan hela huset när hon är här. Tyvärr känns det inget kul att bjuda hit henne. Studsar och hoppa när man sitter och äter. Kladdar med fingrarna på fönsterrutor, gapskrattar högt år allt och inget. Sitter endast korta stunder med den lek som de börjat med. Ja jag vet inte men hon känns inte normal jämfört med min dotters andra kompisar.
    Riktigt sååå illa är det inte här, tack-o-lov! (den kompisen verkar ha behov av hjälp,och jag skulle inte heller vilja ha hem en sådan)

Min sjuåring kan ju "reglerna" och följer dom nästan. Det är bara att hon är på högvarv konstant och munnen går i ett, hon liksom suger ut all min energi :/

Och innan någon skriver det - NEJ hon har ingen diagnos och är inte i behov av en
  • väduren74
    sushi81 skrev 2010-01-10 20:10:02 följande:
    Riktigt sååå illa är det inte här, tack-o-lov! (den kompisen verkar ha behov av hjälp,och jag skulle inte heller vilja ha hem en sådan)Min sjuåring kan ju "reglerna" och följer dom nästan. Det är bara att hon är på högvarv konstant och munnen går i ett, hon liksom suger ut all min energi :/ Och innan någon skriver det - NEJ hon har ingen diagnos och är inte i behov av en
    Ja, hon är säkert helt normal din flicka
  • MizzTez

du beskrev visst min dotter.. har åxå ett monster som drar all energi ur kroppen, törs inte ta med henne någonstans och jag känner mig helt misslyckad som mamma! suck.. inte nog med det så har hon ett riktigt finn-humör och är sur mest hela tiden. vad gör man? försöker prata med henne men det går som ett tvärdrag genom öronen och sen är det glömt..

• sushi81
    MizzTez skrev 2010-03-10 13:46:32 följande:
    du beskrev visst min dotter.. har åxå ett monster som drar all energi ur kroppen, törs inte ta med henne någonstans och jag känner mig helt misslyckad som mamma! suck.. inte nog med det så har hon ett riktigt finn-humör och är sur mest hela tiden. vad gör man? försöker prata med henne men det går som ett tvärdrag genom öronen och sen är det glömt..
    Åååh, jag är inte ensam

Nu har min älskade unge kommit in i ytterligare en fas - hon käftar emot. Om jag säger 'sådär kan du ju inte lägga in tröjan, då får du inte igen lådan' så får jag till svar 'det ser du väl att jag kan'. osv osv i all oändlighet om precis allt. >.<

Jag blir fullständigt galen, men jag antar att det bara är att härda ut?
  • MizzTez
    sushi81 skrev 2010-03-12 20:00:39 följande:
    Åååh, jag är inte ensam Nu har min älskade unge kommit in i ytterligare en fas - hon käftar emot. Om jag säger 'sådär kan du ju inte lägga in tröjan, då får du inte igen lådan' så får jag till svar 'det ser du väl att jag kan'. osv osv i all oändlighet om precis allt. >.<Jag blir fullständigt galen, men jag antar att det bara är att härda ut?
    JAAA!!! Nu är jag lycklig!! Min dotter gör åxå så!! Hon har börjat käfta emot.. hahaha Hur länge kan det hålls i då? Pust..
    Hoppas man får en liten paus innan tonåren iallafall!
  • Maggis

Min 6½-åring har väl varit ungefär sådan i ett halvår och visar inga tendenser att komma igenom det. På mig så låter din flicka som en helt normal 7-åring.

//Maggis
  • sushi81
    Maggis skrev 2010-03-12 21:14:38 följande:
    Min 6½-åring har väl varit ungefär sådan i ett halvår och visar inga tendenser att komma igenom det. På mig så låter din flicka som en helt normal 7-åring.
    Hon är alldeles säkert fullt normal, men det blir inte mindre jobbigt för det
    MizzTez skrev 2010-03-12 21:10:20 följande:
    JAAA!!! Nu är jag lycklig!! Min dotter gör åxå så!! Hon har börjat käfta emot.. hahaha Hur länge kan det hålls i då? Pust.. Hoppas man får en liten paus innan tonåren iallafall!
    Härligt att vi kan glädjas åt något så jobbigt! Skönt att inte vara ensam iaf.

Jag har stort hopp om att hon ska bli en lugn tonåring eftersom hon är som hon är nu Det är nog bara att stå ut och ta många små pauser från varandra tills det lugnar sig.
  • Maggis
    sushi81:

Nej, mindre jobbigt är det inte för att det är helt normalt. Men ibland kan det hjälpa att veta att man inte är ensam eller har gjort något fel. Det bara är som det är och det enda man kan göra är att ta en dag i taget och många djupa andetag. Och det verkar du ju har kommit fram till du också.
    //Maggis
  • b202

min 7 åring pratar sjunger skojar och håller på lite titt som tätt, hela dagarna och låter men nu börjar hon lugna ner sig ...ett tag så fick hon med sin lillebror i stojjet också så vi hade två stycken som höll på ibland flera timmar,ibland tror jag gjort någe fel i uppfostran, känns skönt att läsa att man inte är ensam..ibland är hon uppkäftig också....men just denna högljudhet tar knäcken på en....

• 66an
    Känner helt igen mig - har en tjej på sanrt 7 år och jag är helt slut efer en dag tillsammans. Min man och jag känner och jättetråkiga som ber henne lugna ner sig, vara tyst, vara på sitt rum om hon ska låta hela tiden. Vi förklarar att det är jobbigt att ha ljud precis hela tiden och att det är därför vi vill att hon ska vara tyst ett tag eller välja att gå till sitt rum, men man känner änd at man liksom ratar hene på något sätt. Samtidigt pallar vi inte helt enkelt, vi måste få kräva vår plat också, att få vila öronen och hjärnan ett tag. 
    Det är riktigt jobbigt när hon dessutom är på sitt uppkäftiga humör, säger emot, skriker, nonchalerar, är medvetet uppkäftig - det kan knäcka vem som helst! Ibland tror jag att jag har en tonåring....  Det förtar en del av det roliga med att vara förälder, man känner sig otillräcklig och tråkig, jag hoppas detta är en fas som snartgår över i en lugnare period???  
  • polstjärnan

jag har en pojk som e 7,5 som e sån också. hur uppkäftig som helst. blir galen snart...=) men de säger att 7 år e tidiga tonåren. det stämmer rätt bra här i alla fall...

• Bebbe nr 2
    sushi81 skrev 2010-01-06 09:28:31 följande:
    Jag känner mig helt matt när det gäller min 7½-åring. Hon har alltid,alltid varit en ängel. Lekt fint med vem som än kommit fram,både på dagis och hemma. Knappt aldrig varit arg. Sen fyllde hon 6 år. Nu är hon ett monster. Alltså har hon i 1½ år betett sig som en skitunge rent ut sagt och jag skäms föratt ta med henne nästan. Hon pratar högt, lyssnar inte på tilltal, pratar i munnen på folk, slåss,hoppar&studsar. Allt man inte ska, och detta vet hon. Jag har uppfostrat mina ungar, det intygar skola/dagis. Men hon verkar ha tappat all vett och sans. När man väl får kontakt med henne, för hon är en mästare på att ignorera tillsägelser, så säger hon ett halvdassigt "förlåt" och "jag vet". Och sen är det samma visa efter 3 minuter. När hon är själv med andra har det fungerat bättre men nu säger även hennes gudmor och min mamma att hon är svårare när hon är själv. Kanske är ngn utvecklingsfas? Vad fasen ska jag göra rent ut sagt?! Hon driver ju hela familjen till vansinnets brant snart!
    Hej!!

För några månader sen hade jag världens bästa 6 åring :) Sen hon var liten har hon varit (perfekt ) i bland har jag trott att det är något fel på henne, bara för hon varit så väldigt väl uppfostrad...o nästan skämts lite.. o ändå separerade jag o hennes pappa när hon skulle fylla fyra men hon va lika duktig som alltid...

Men nu har hon vänt o jag hänger inte med, har alltid varit stolt över att jag har haft så bra regler mm.... Men helt plötsligt så känns det som jag inte vet hur man uppfostrar en 6 åring längre o mår jätte dåligt när jag får ryta till så ofta

Hoppas tråden e kvar var skönt o höra att det inte bara är jag
  • sushi81
    "Hej!!

För några månader sen hade jag världens bästa 6 åring :) Sen hon var liten har hon varit (perfekt ) i bland har jag trott att det är något fel på henne, bara för hon varit så väldigt väl uppfostrad...o nästan skämts lite.. o ändå separerade jag o hennes pappa när hon skulle fylla fyra men hon va lika duktig som alltid...

Men nu har hon vänt o jag hänger inte med, har alltid varit stolt över att jag har haft så bra regler mm.... Men helt plötsligt så känns det som jag inte vet hur man uppfostrar en 6 åring längre o mår jätte dåligt när jag får ryta till så ofta

Hoppas tråden e kvar var skönt o höra att det inte bara är jag"

Gick inte att citera, så jag kopierade

Precis så är det, att jag känner mig som världens elakaste morsa som bara skäller och gnäller Har provat att inte bry mig ALLS, att bry mig om ALLT, lite mitt emellan. Inget verkar funka. Jag har frågat dottern om vad HON tycker ska funka och hon svarar - inget funkar för jag är sånhär nu.

• MizzTez

Så skönt att läsa här..
    Speciellt efter att jag och min dotter haft världens bråk om att hon inte lyssnar och beteer sig som ett monster! Känns skönt att gå in här och bara läsa och inse att man inte är ensam, att det inte är fel på min dotter och inte fel på mig som mamma.
    {#lang_emotions_laughing}

Ha en trevlig dag alla med små monster!

• mama no1

Är dom släkt din 7 åring och min 6½ åring? Herregud, på pricken  lika!

Jag pratade med BVC förra veckan och hon talade om att det nu kommit enn nytt program att gå efter vad gäller såna här "svåra" barn i trotsåldern. Hon hittade inte papprena just nu men skulle återkomma då jag ska dit på ettårskontroll med dottern i början av juni.

Hon beskrev den i fyra varianter och vad man skulle göra beroende på barnets personlighet osv. Kanske du skulle ringa ditt BVC och fråga...
    Kan ju vara värdt det.

Jesper -03 och Mina -09
  • snittis

Bebbe nr:2 å sushi81 med flera!! Ja vad ska jag säga, precis så där skulle jag beskriva min 7 åring. När han var liten å ända fram till han var ca 6 år så var han världens lugnaste snällaste kille som alltid lyssnade vad man sa osv. Men nu är han periodvis som helt förbytt, slamsar,skriker, bråkar/slåss med småsyskonen, lyssnar inte ett dugg vad man säger å kan härma det man säger. Ja detta tar verkligen musten ur en själv som förälder å det händer ganska ofta att jag känner mig som en värdelös mamma å sitter å gråter. Men men det känns skönt att få läsa att man inte är ensam om dessa utvecklingsfaser.

• Modig

Det låter som min bonusdotter som precis fyllt 6 år.
    Säger man till henne sätter hon händerna för öronen och säger "Jag veeeet! du ska inte säga till mig!"

Sen nästa sekund är hon världens finaste lilla ängel.

Känns bra att läsa att andra har samma "problem" för då ser jag det som normalt ;)

Man blir ju lite extra nojig med barn som har föräldrar i konflikt.

Svar på tråden 7åringen driver mig till vansinne!