• camillas1985

Vilka "pålägg" tycker du är goda på tårta?

Sonen fyller snart 1 år och då är det ju så klart kalasdags. Jag är världelös på tårtor för jag äter det inte själv så jag vet inte vad som är gott. Så skriv vad ni tycker det ska vara på en tårta, från första lagret till toppingen. Blir nog till att göra två olika så kom gärna med fler förslag. Det ska inte vara för avancerat och åtminstone en av dem måste barn kunna äta.

• Svar på tråden Vilka "pålägg" tycker du är goda på tårta?
  • Titrania

Prinsesstårta med bananer, vaniljkräm och hallonsylt är min absoluta favvo!

• Allt går fort

när det är barn med kör ja banan/grädde ena lagret. sylt andra och på grädde med strössel eller mandarinklyftor=) alltid uppskattat

• camillas1985

Prinsesstårta orkar jag inte göra för då måste man hålla på med marsipan.
    Jag har fått för mig att mosade hallon och blåbär skulle vara gott men det kanske blir för blött för att ha på? Man måste ju köpa såna som varit frysta. Och sen skulle jag vilja göra en tårta med en bild av sonen på, har sett att det finns oblat man kan beställa över internet. Någon som gjort tårta med sånt på själv? Är det svårt att få det fint?

• ljuvliga

jag gjorde en tårta allra första gången i höstas. då hade jag i första lagret chokladpudding. sedan i andra lagret grädde och hallon. *mums!*

• tisteln

vi gör bara enkel tårta - tycker det blir godast!
    Köper tårtbottnar, är lite lat.
    brer på marsarsås på första lagret, samt lite skivad banan
    andra lagret tunt med grädde sedan skivade jordgubbar
    På med locket, på med grädde på tak och sidor. Spritsa lite så det blir snyggare, Dekorera med jordgubbar

• maximum

Vaniljsås i ena lagret och sen blanda grädde och hallonsylt i andra laget.
    Kan tipsa om att citygross har olika karamellfärger bla blå och sen har de såna dära ätbara tårtfigurer i dekorera med

Vi lever inte särskilt länge med tanke på hur länge vi kommer att vara döda
  • camillas1985
    ljuvliga skrev 2010-01-06 17:21:15 följande:
    jag gjorde en tårta allra första gången i höstas. då hade jag i första lagret chokladpudding. sedan i andra lagret grädde och hallon. *mums!*
    Det lät ju gott så en sån tårta kanske det blir. Vad hade du uppepå då? Och använde du färska eller frysta hallon? Tänkte på det jag skrev tidigare ang frysta bär och om det blir blött. Sonen är inte så där jätte förtjust i hallon men så ska han ju bara få smaka en liten bit och så ska jag ju göra en till tårta också då kanske han gillar den bättre.
  • camillas1985
    maximum skrev 2010-01-06 17:46:03 följande:
    Vaniljsås i ena lagret och sen blanda grädde och hallonsylt i andra laget. Kan tipsa om att citygross har olika karamellfärger bla blå och sen har de såna dära ätbara tårtfigurer i dekorera med
    Vet inte om vi har nå citygross i närheten men ska kolla. Men är det inte bara förtag som får handla där? Finns det inte blå karamellfärg på vanliga affären? Hade faktiskt tänkt färga en tårta blå.
  • zanna80
    camillas1985 skrev 2010-01-07 11:30:19 följande:
    Vet inte om vi har nå citygross i närheten men ska kolla. Men är det inte bara förtag som får handla där? Finns det inte blå karamellfärg på vanliga affären? Hade faktiskt tänkt färga en tårta blå.
    Alla får handla på citygross Men finns även blå färg på ica.
    ♥ bf 16 februari 2010 ♥
  • maximum

Ja citygross är en mataffär med mat och saker typ som Ica maxi fast större.
    Visste inte att ica oxå skaffat blå karamellfärg. mitt lokala ica har det inte iaf. men det var ju på tiden att detta införskaffades

Vi lever inte särskilt länge med tanke på hur länge vi kommer att vara döda
  • ljuvliga
    camillas1985 skrev 2010-01-07 11:28:31 följande:
    Det lät ju gott så en sån tårta kanske det blir. Vad hade du uppepå då? Och använde du färska eller frysta hallon? Tänkte på det jag skrev tidigare ang frysta bär och om det blir blött. Sonen är inte så där jätte förtjust i hallon men så ska han ju bara få smaka en liten bit och så ska jag ju göra en till tårta också då kanske han gillar den bättre.
    är inte expert på tårtor o garneringar eftersom denna är den enda jag gjort hittills, men uppe på tog jag de frukter jag tycker om. mandarinklyftor, banan..undra om det var något mer? jag dekorerade sidorna med kiwi..

lite blött blev det med frysta bär men det gick ändå. om jag hade så skulle jag valt färska hallon, blir ju lite billigare också med egna som man plockat själv. du kan ju byta ut hallon mot någon annan frukt eller bär du/ni tycker om. gjorde tårtan en dag i förväg, sedan garnerade jag den nästa dag. trodde den skulle bli för blöt men den vart jättegod. sen hade jag förstås grädde uppe på och på sidorna.
  • camillas1985
    ljuvliga skrev 2010-01-07 18:14:34 följande:
    är inte expert på tårtor o garneringar eftersom denna är den enda jag gjort hittills, men uppe på tog jag de frukter jag tycker om. mandarinklyftor, banan..undra om det var något mer? jag dekorerade sidorna med kiwi.. lite blött blev det med frysta bär men det gick ändå. om jag hade så skulle jag valt färska hallon, blir ju lite billigare också med egna som man plockat själv. du kan ju byta ut hallon mot någon annan frukt eller bär du/ni tycker om. gjorde tårtan en dag i förväg, sedan garnerade jag den nästa dag. trodde den skulle bli för blöt men den vart jättegod. sen hade jag förstås grädde uppe på och på sidorna.
    Okej men jag tror faktiskt att jag provar göra en sån tårta faktiskt. Tyckte det lät jätte gott med chokladpudding och hallon även fast jag vet att jag inte skulle tycka om själva tårtan själv så bara måste ju andra göra det.
    Man kanske kan mosa hallonen och på nått sätt pressa dem lite så lite saft försvinner eller om man strör lite potatismjöl på fast det kanske blir jätte konstigt.
  • CrazyFia

En jättegod topping är att krossa daim och ha uppepågrädden... Blir jättegott..

• ljuvliga
    camillas1985 skrev 2010-01-07 22:51:13 följande:
    Okej men jag tror faktiskt att jag provar göra en sån tårta faktiskt. Tyckte det lät jätte gott med chokladpudding och hallon även fast jag vet att jag inte skulle tycka om själva tårtan själv så bara måste ju andra göra det. Man kanske kan mosa hallonen och på nått sätt pressa dem lite så lite saft försvinner eller om man strör lite potatismjöl på fast det kanske blir jätte konstigt.
    den är jättegod.
    Du får testa dig fram med hallonen {#lang_emotions_smile} Men det blev helt okej så jag gjorde, bara plockade upp hallonen ur påsen och lade på. En tårta ska inte vara torr heller men jag försökte få med så lite hallonvätska som möjligt eftersom hallonen inehöll ju redan vätska (iaf de frysta enligt mitt tycke). Sen uppe på hallonen hade jag ett lager grädde och sen på med sista locket. Sen garnering.
    Lycka till med tårtbaket{#lang_emotions_smile}
  • ljuvliga
    ljuvliga skrev 2010-01-08 10:15:26 följande:
    den är jättegod. Du får testa dig fram med hallonen Men det blev helt okej så jag gjorde, bara plockade upp hallonen ur påsen och lade på. En tårta ska inte vara torr heller men jag försökte få med så lite hallonvätska som möjligt eftersom hallonen inehöll ju redan vätska (iaf de frysta enligt mitt tycke). Sen uppe på hallonen hade jag ett lager grädde och sen på med sista locket. Sen garnering. Lycka till med tårtbaket
    kommer tyvärr inte ihåg vilken ordning jag hade. såg att jag första inlägget skrev att jag hade grädde först sedan hallon. och jag nu skrev hallon först och sedan grädde. Kan ha varit det jag skrev i första inlägget. Men men, tror det blir en god tårta vilket som! {#lang_emotions_smile}
  • pucken

Jag har tre absoluta favoriter när det gäller tårta.

1) prinsesstårta
    2) ett lager kaffekräm, ett lager punchpralinfluff
    3) ett lager vaniljkräm (gärna blandad med lite vispad grädde), ett lager med skivade jordgubbar och sen vispad grädde över gubbarna.

• Julienne

Botten bakad med kakao smak.

Fyllning: Frysta hallon blandat med lite grädde

Uppepå: DUMLEFLUFF! (Sen brukar jag köpa såna där syrliga strössel att ha uppepå)

• strommis

ett tips för att hallon el blåbär inte ska bli så rinniga så kan du blanda i nån matsked marsanpulver.

• lunkentuss

första lagret: nutella
    andra lagret: mosad banan, blandat med grädde (banangrädde)
    överst o runt om: grädde
    dekor: riven choklad/chokladströssel

Svar på tråden Vilka "pålägg" tycker du är goda på tårta?