• Karnac

Hur får jag rent en ugn?? Hjälp mig!!!

Har prövat med starkt ugnsrengöring, swinto, såpa och värma ugnen...
    Jag har gnott och skurat...nope! Sitter matfett inbränt kvar. Massor!

Jag vill bara spraya på och vips super rent!!! Tjing tjing som Anna Anka sa...

• Svar på tråden Hur får jag rent en ugn?? Hjälp mig!!!
  • honeybun

Köp JIF å så dränker du in ugnen i det, låt verka typ 30 min, sen ta en svamp å skura bort det.. Brukar alltid funka här hemma..

• Themis

Mr Muscle ugnsrengöring kör jag. Inte så miljövänligt men det funkar.

Är det inte rent efter första så kör man ett varv till, är det flyttstädning så kan det behövas fyra rundor om det är riktigt illa.

• Themis

Och glöm inte att det är ju kemin som ska göra jobbet med ugnsrengöring, inte skrubbande. Låt det stå, bara glöm skiten i en timme och gör nåt annat under tiden, sen torkar man bort.

• Caysa

Hm... Tänk nu på att använder du svinto och/eller JIF så kommer det att bli svårare nästa gång då de båda gör repor där smutsen fastnar bättre nästa gång.

Jag har två olika varianter jag provar, och ibland om ugnen har varit heeeelt igensotad så har jag fått göra det i flera omgångar (med någon veckas mellanrum) för att jag tröttnat..

Variant 1: Sätt ugnen på 50-75 grader, blanda en sprayflaska med vatten och lite grumme grönsåpa. Spraya ugnen med jämna mellanrum, så att det är fuktig hela tiden, låt detta pågå i några timmar!!! Sedan skrapar jag med en rakblads skrapa (en sån man har till spishällen tex) Tänk på att bladet slits fort, så ha ett par styckan tillgängliga!

Variant 2: är väl inte så olik, men så har jag ställt in två skålar med vatten och en halv citron i varje i ugnen och låtit den gå några timmar, och sen skrapat.

Men som sagt! Undvik slipmedel!!!

• Jungblom

Jag brukar använda Mr Muscle ugnsrengöring, som jag låter verka över natten. Kan behövas några omgångar. Men ibland är den slut och då brukar jag använda Clint Bang, sprayar och låter verkar någon timme, den är jätte effektiv. Kan också behövas upprepas vid hårdsmuts.

• krompa

Mr Muscle...
    Har inte hittat något bättre, eftersom jag är lat och rengör ugnen för sällan är det den enda produkten som är tillräckligt effektiv för mig. Den får värka länge...

• Karnac

Tack ska ge det en omgång till....

Svar på tråden Hur får jag rent en ugn?? Hjälp mig!!!