• Empan81

Ok att äta varma mackor med skinka??

Ska göra varma mackor ikväll med ost o skinka. Är det ok att äta rökt skinka om den varit i ugnen, vet ju att man ska va försiktig med charkuteriprodukter.

• Svar på tråden Ok att äta varma mackor med skinka??
  • Jezamine

Förstår inte varför de skall vara farligt?

Uppdaterar min presentation!.
  • Empan81
    Jezamine skrev 2010-01-06 16:52:16 följande:
    Förstår inte varför de skall vara farligt?
    GossipGirl skrev 2010-01-06 16:51:11 följande:
    Varför skulle du inte kunna äta det?!
    Det var skinkan i sig jag menar. Man ska ju undvika charkuteriprodukter som skinka, korv etcc. (lr har jag helt fel i det) men jag tänkte att det borde va ok om man har de på varma mackor eftersom det värms då. Såg själv nu att det lät tokigt, som att frågan löd om det vart farligare om man värmde det =) ja ja
  • Jezamine
    Empan81 skrev 2010-01-06 16:54:15 följande:
    Det var skinkan i sig jag menar. Man ska ju undvika charkuteriprodukter som skinka, korv etcc. (lr har jag helt fel i det) men jag tänkte att det borde va ok om man har de på varma mackor eftersom det värms då. Såg själv nu att det lät tokigt, som att frågan löd om det vart farligare om man värmde det =) ja ja
    Jag åt rökt skinka,rökt korv när jag var gravid.Har idag två friska barn trots det.
  • Tecken
    Empan81 skrev 2010-01-06 16:54:15 följande:
    Varför ska man undvika charuteriprodukter? Är du på smällen eller har du någon allergi?
  • Aint Your Fairytale

Är du gravid?! Jag funderade på det eftersom du frågade om du kan äta skinka... Tänkte bara eftersom det inte står något om det i TS.

Annars kan man väl äta det.

Nihil est ab omni parte beatum - Ingenting är helt och hållet lyckligt
  • Empan81

ha ha, OJ ja jag är självklart gravid =)

Jezamine skrev 2010-01-06 16:57:17 följande:
    Jag åt rökt skinka,rökt korv när jag var gravid.Har idag två friska barn trots det.
    Jag tror dig. men jag vill bara följa livsmedelsverkets råd!
  • Aint Your Fairytale
    Empan81 skrev 2010-01-06 17:02:08 följande:
    ha ha, OJ ja jag är självklart gravid =) Jag tror dig. men jag vill bara följa livsmedelsverkets råd!
    Ja då är det ju en annan sak... Du får väl kolla upp vad du kan äta.
  • Jungblom
    Empan81 skrev 2010-01-06 17:02:08 följande:
    ha ha, OJ ja jag är självklart gravid =) Jag tror dig. men jag vill bara följa livsmedelsverkets råd!
    Skinka går bra att äta om man antingen fryser den i 3 dygn innan man äter den eller om den som på varmamackor hetar upp den.
    Det är pga listeriabakterien som kan finnas i förpackningen.
  • Empan81
    Jungblom skrev 2010-01-06 17:05:49 följande:
    Skinka går bra att äta om man antingen fryser den i 3 dygn innan man äter den eller om den som på varmamackor hetar upp den.Det är pga listeriabakterien som kan finnas i förpackningen.
    TACK äntligen någon som verkade förstå vad jag menade!!! =)
  • annacarin88
    Skinka går bra att äta om man antingen fryser den i 3 dygn innan man äter den eller om den som på varmamackor hetar upp den.Det är pga listeriabakterien som kan finnas i förpackningen.
    vi köper över charkdsiken, då hr den inte vart vakuumförpackad :)
  • Aint Your Fairytale

Vi hade nog vetat det vi andra också ifall det hade framgått att du var gravid.

• JAG är BÄST
    Jisses så hysteriskt. Vem ids hålla på sädär?
    Fjanterier. Ät för fan och var glad.
  • Jungblom
    JAG är BÄST skrev 2010-01-06 17:14:53 följande:
    Jisses så hysteriskt. Vem ids hålla på sädär? Fjanterier. Ät för fan och var glad.
    Visst kan man äta och vara glad och råka ut för att ens bebis dör, för det låter ju också jävligt roligt! Har du inget vettigt att skriva så skriv inte alls!
  • Jezamine

Det måste ha varit lika giftigt när jag fick barn.men ingen pratade om det då.Varken på MVC el någon annanstans.

• Butterscotch
    Det gäller parmaskinka och salami och sånt, vanlig smörgåsskinka kan man äta hur som helst. Mot slutet av hållbarhetstiden kan man dock undvika skivat smörgåspålägg och kall färdigmat, enligt Livsmedelsverket.

TS, här finns kostråden för gravida: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/
Svar på tråden Ok att äta varma mackor med skinka??