• bustösen

hjälp mig med trerätters är ni snälla!

Jag och maken blev bjudna på världens godaste mat i mellandagarna av hans bror. Nu ska han komma till oss på middag och jag skulle vilja bjuda på ngt riktigt gott!

Förrätt: jag gillar skaldjur väldigt mkt, vad tror ni om havskräftor med aioli och toast?
    huvudrätt: jag är grym på att göra porterstek, kan man ha hasselbackspotatis till? blir så trist med vanlig kokt potatis.
    efterrätt: svågern gillar inte choklad så jag funderar på fläderblomsparfait? eller vaniljpanacotta med hjortron?

detta är bara mina egna tankar men jag är helt klart öppen för förslag!

(hos honom fick vi trattkantarellsoppa med olivtapenade och hembakat bröd, lammstek med pommes anna och stekt sidfläsk och ngn asiatisk svamp, efterrätt creme brule, han satte ribban högt! )

• Svar på tråden hjälp mig med trerätters är ni snälla!
  • bustösen

ingen som vill hjälpa? :)
    i det förslaget jag själv skrev, tror ni att det blir konstigt med ganska lätta för och efterrätter och tung huvudrätt? Vad väljer man att dricka till? Har man vitt vin  till förrätten och rött till huvudrätten?

• Suzanne takes you down

Skaldjur är alltid grymt till förrätt- kanske gratinerade kräftor? Gör ett smör med vitlök, chili och persilja och klicka på råa delade kräftor och gratinera i ugn på hög värme.

Sen låter varmrätten jättegod. Klart du kan ha hasselbackspotatis.

Till efterrätt skulle jag köra på pannacottan helt klart!

• Suzanne takes you down

Vitt vin eller ännu hellre bubbel till förrätten. Rött vin eller öl till varmrätten samt ett gott dessertvin till efterrätten!

• Blåögd

Ett annat tips på förrätt är vitlöks och chilimarinerade räkor. Det åt vi på nyårsafton, superlätt och supergott!

• bambigirl

Jag skulle bjuda på det jag kan laga som jag tycker om. Så porterstek i ditt fall låter väl bra. Men bjud på vad du vill och skit i vart ribban ligger.

• bustösen
    Suzanne takes you down skrev 2010-01-06 20:28:49 följande:
    Vitt vin eller ännu hellre bubbel till förrätten. Rött vin eller öl till varmrätten samt ett gott dessertvin till efterrätten!
    tack för dina råd, gratinerade kräftor är himla gott, men så vill jag inte stå mer än nödvändigt vid spisen, så det får bli en annan gång. Bubbel till förrätten låter iallafall som en höjdare, det är ju alltid uppskattat!

blåögd - marinerade räkor låter gott! hur serverar man det?

bambigirl - han skulle inte säga ett pip om vi bjöd på falukorv och makaroner, men jag vill bjuda på ngt finare för min egen skull, skulle skämmas om jag inte tog mig tid att laga ngt riktigt gott när han fixade så fint för oss :)
  • Suzanne takes you down
    bustösen skrev 2010-01-06 20:42:32 följande:
    tack för dina råd, gratinerade kräftor är himla gott, men så vill jag inte stå mer än nödvändigt vid spisen, så det får bli en annan gång. Bubbel till förrätten låter iallafall som en höjdare, det är ju alltid uppskattat! blåögd - marinerade räkor låter gott! hur serverar man det? bambigirl - han skulle inte säga ett pip om vi bjöd på falukorv och makaroner, men jag vill bjuda på ngt finare för min egen skull, skulle skämmas om jag inte tog mig tid att laga ngt riktigt gott när han fixade så fint för oss :)
    Men då tycker jag du har ett klockrent koncept om du kör på din idé! Jag hade då gärna kommit och ätit denna middag hos dig!

Lycka till!
  • bustösen
    Suzanne takes you down skrev 2010-01-06 20:43:54 följande:
    Men då tycker jag du har ett klockrent koncept om du kör på din idé! Jag hade då gärna kommit och ätit denna middag hos dig! Lycka till!
    tack! :)
  • levandecharader

Jag tycker att det låtr jättegott allting. Klart att det passar med hasselbackspotatis. Till efterrätt skulle jag välja fläderblomsparfait, har du ett recept att dela med dig av?

• bustösen

jag tänkte testa detta receptet, har inte gjort det förut så jag "provbakar" en gång före middagen för säkerhetsskull =)

Ingredienser 3 äggulor
    3/4 dl florsocker
    3 dl vispgrädde
    3/4 dl outspädd flädersaft
    Färska eller djupfrysta hallon

Gör så här

Vispa äggulor och florsocker riktigt ljust och pösigt.
    Vispa grädden till skum. Rör ner grädden i äggulesmeten. Tillsätt saften och rör till en jämn smet.

Häll smeten i en liten rund hålform (det går bra med en vanlig rund plasbunke också). Täck med plastfolie och ställ formen i frysen minst 4 timmar.

Tag fram parfaiten en stund innan den ska serveras. Stjälp upp den på uppläggningsfat och garnera med hallon. Bjud resten av hallonen bredvid.
  • bustösen

jag har såna där hjärtformade muffinsformar, tänkte göra parfaiten i dom så det ser lite mysigare ut än en stor glassklump =)

• levandecharader
    bustösen skrev 2010-01-07 08:27:34 följande:
    jag har såna där hjärtformade muffinsformar, tänkte göra parfaiten i dom så det ser lite mysigare ut än en stor glassklump =)
    bustösen skrev 2010-01-07 08:26:03 följande:
    jag tänkte testa detta receptet, har inte gjort det förut så jag "provbakar" en gång före middagen för säkerhetsskull =) Ingredienser 3 äggulor3/4 dl florsocker3 dl vispgrädde3/4 dl outspädd flädersaftFärska eller djupfrysta hallonGör så här Vispa äggulor och florsocker riktigt ljust och pösigt.Vispa grädden till skum. Rör ner grädden i äggulesmeten. Tillsätt saften och rör till en jämn smet.Häll smeten i en liten rund hålform (det går bra med en vanlig rund plasbunke också). Täck med plastfolie och ställ formen i frysen minst 4 timmar.Tag fram parfaiten en stund innan den ska serveras. Stjälp upp den på uppläggningsfat och garnera med hallon. Bjud resten av hallonen bredvid.
    Tack för receptet, tror det blir jätttegott. Blir nog jättefint med hjärtformarna
  • Ord blind

Tror det blir bra jag!

Jag är inte rädd för att dö, jag är rädd för att inte våga leva mitt liv till fullo.
  • bustösen

prov"bakade" efterrätten idag och den är helt suverän! smakar både lite fläder och lite äggtoddy, eftersmaken är bara fläder, så hade jag lite hallon till helt gudomligt gott! så nu vet jag att efterrätten kommer funka suveränt! :)

• levandecharader

Vad kul, jag tänkte testa att göra den nästa helg.

Svar på tråden hjälp mig med trerätters är ni snälla!