Inlägg från: April Mamma |Visa alla inlägg
  • April Mamma

Igångsättning..hur tyckte du det var?

Blev igångsatt med andra barnet i somras....sattes igång på Bf dagen och var då "mogen" och öppen ca 3 cm (utan värkar..) Så endast hinnorna togs. Sedan så sattes värkdropp och då gick det rätt snabbt. Från att värkarna kom igång tills att han var ute tog lite mindre än 4 h.
    Men det var enormt smärtsamt o hade typ värkar hela tiden kändes det som.
    Bad om Eda rätt snabbt, men läkaren var upptagen så jag fick vänta i ca 1 h.
    Sedan när läkaren kom så stack han mig ca 10 ggr i ryggen men fick inte till det så en annan läkare kom o stack ca 5 ggr till utan resultat.  Detta resulterade i att dom stack sönder min ryggrad så vätska rann upp till hjärnan o orsakade ett tryck, så dagen ef så mådde jag skit...fick 3 d senare göra en Blood-patch o efter det blev det bättre =) )Men det har inte med igångsättningen att göra, men det gör nog att min upplevelse blir värre.
    Hade jag fått smärtlindring så kanske det hade känts bättre. Min livmodermun sprack även sönder, får stora barn (4680g / 4745 g )

Nu är vi rätt nöjda på barnfronten känns det som , men om det av någon anledning skulle bli ett syskon till så kommer min nästa förlossning att bli planerad med smärtlindring osv.

Så var min upplevelse, men har en kompis som upplever igångsättning som "ingenting", hon föredrar det hellre än att den startar av sig själv.

• April Mamma
    Trulsa00 skrev 2010-01-06 20:46:51 följande:
    Jag har fött tre barn. Alla stora, så den tredje blev igånsättning fem dagar innan tror jag. Det var smärtsamt, hemskt, aldrig mer säger jag bara. Det är inte naturligt att det ska gå så fort som det gjorde vilket är vanligt med igångsättning. Tog mindre än fyra timmar från början till han var ute. Jag var så trött pga värkar konstant att jag inte orkade krysta, de fick dra ut honom och det kunde gått riktigt illa..... Nu var han okej efter två veckor... Jag kommer aldrig att göra igångsättning igen. De andra två förlossningarna var rena drömmen jämfört med detta och de gick ganska fort de med 6-8 timmar men då startade de som det skulle... Mina barn vägde 4.6, 4.8, 5.2
    Oj,5,2 kg =) Sikken bjässe =)

Mina korvar har vägt 4680g och 4745 g
  • April Mamma

TS

Glömde skriva att OM du tror dig vilja ha tex Eda så be dem sätta nålen i ryggen innan alla värkar kommer igång!!

• April Mamma
    mommytwo skrev 2010-01-07 20:47:45 följande:
    aldrig mer igångsättning. var öppen 2cm tror jag. värkstimulerande dropp, och när värkarna kommit igång fick jag ingen paus mellan dom! smärta, smärta smärta! skrek i lustgasmasken. ville ha eda, och fick den. då fick jag "vila" i ca 3 h, ingen smärta utan bara tryck nedåt, sedan kom "krystvärkar", svaga som tusan (pga edan?) och till slut drog dom ut sonen med sugklocka. jag gick sönder. aldrig mer igångsättning. naturen får sköta sitt nästa gång.
    Känner så igen mig i det du skriver.....förutom att jag inte fick eda...dom stack o stack men fick inte till det (stack sönder min rygg dock..) Så jag sög lustgas så jag såg mig själv på cirkus osv...Shit va borta ja va =)
  • April Mamma
    Marleen skrev 2010-01-08 16:41:41 följande:
    frågar här inne för de e så många som varit med  om en igångsättning, jag fick en igångsättning men fick bara 2 tabletter som de stoppade upp o sen efter ca 6 timmar så satte de igång. kan man kalla de igångsättning? jag hade sjuka värkar o de va såååå smärtsamma, fick inga pauser alls mellan värkarna. kan detta ha varit av naturen eller hur man ska säga eller va mina värkar utan pause pga tabletterna de stoppade upp? ska ha barn i maj igen och funderar på en igånsättning igen (pga förlossningsrädsla). men vill ju inte föda igen på 1h och 50 minuter o ha de så intensivs om jag inte måste hehe. svårt att förklara men ni förstår säkert vad jag mena....
    OM du kan välja att föda "naturligt" utan igångsättning så kan jag verkligen rekomendera det. Födde mitt först barn utan igångsättning och det är mycket bättre om man får säga så =)

Fick du dropp också?
Svar på tråden Igångsättning..hur tyckte du det var?