Igångsättning..hur tyckte du det var?
Blev igångsatt med andra barnet i somras....sattes igång på Bf dagen och var då "mogen" och öppen ca 3 cm (utan värkar..) Så endast hinnorna togs. Sedan så sattes värkdropp och då gick det rätt snabbt. Från att värkarna kom igång tills att han var ute tog lite mindre än 4 h.
Men det var enormt smärtsamt o hade typ värkar hela tiden kändes det som.
Bad om Eda rätt snabbt, men läkaren var upptagen så jag fick vänta i ca 1 h.
Sedan när läkaren kom så stack han mig ca 10 ggr i ryggen men fick inte till det så en annan läkare kom o stack ca 5 ggr till utan resultat. Detta resulterade i att dom stack sönder min ryggrad så vätska rann upp till hjärnan o orsakade ett tryck, så dagen ef så mådde jag skit...fick 3 d senare göra en Blood-patch o efter det blev det bättre =) )Men det har inte med igångsättningen att göra, men det gör nog att min upplevelse blir värre.
Hade jag fått smärtlindring så kanske det hade känts bättre. Min livmodermun sprack även sönder, får stora barn (4680g / 4745 g )
Nu är vi rätt nöjda på barnfronten känns det som , men om det av någon anledning skulle bli ett syskon till så kommer min nästa förlossning att bli planerad med smärtlindring osv.
Så var min upplevelse, men har en kompis som upplever igångsättning som "ingenting", hon föredrar det hellre än att den startar av sig själv.