• Loween

5 månaders som helt plötsligt äter dåligt=/

Min son har alltid varit stor i maten men nu helt plötsligt får jag inte i honom nåt knappt. han äter nästan 1 portion gröt med aprikospuré till frukost runt 10. Sedan resten av dagen äter han bara småskvättar typ 50-100 ml ersättning. Förut åt han 165 ml cirka 5 ggr/dygn nu är det nog hälften=(. vad kan det bero på?
    han är 5 månader idag, växer som han ska o är stor för sin ålder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-06 20:56
    Glömde skriva att han äter cirka 50 ml max sen börjar han bara tugga o leka med nappen på flaskan. Jag får truga i honom lite till o sen är det stopp. Blir så orolig att han inte får i sig tillräckligt med mat=(.

• Svar på tråden 5 månaders som helt plötsligt äter dåligt=/
  • Petronilla

DEt är lugnt det brukar vara vid den här tiden då det händer mycket och de inte riktigt har tid att äta. Försök behålla lugnet och erbjud mat men truga inte aptiten kommer när de är hungriga Lycka till!

• Loween
    Petronilla skrev 2010-01-06 20:56:37 följande:
    DEt är lugnt det brukar vara vid den här tiden då det händer mycket och de inte riktigt har tid att äta. Försök behålla lugnet och erbjud mat men truga inte aptiten kommer när de är hungriga Lycka till!
    han äter inte speciellt bra på natten heller när det är lugnt o tyst. Tänkte först att det kan vara alla intryck runt omkring men det verkar inte vara det som är felet=/. Gröten äter han med stor aptit på morgonen. Det känns nästan som att han ratar ersättningen=/
  • hugger i sten

Då kanske du ska börja erbjuda mer mat till honom, äter han gröt men inte ersättning kan du kanske erbjuda gröt 2 ggr/dag och kanske börja med lite puré också. När min dotter var 5mån åt hon ersättning morgon, mellis och kväll och gröt till lunch och mat till middag. Det funkade jättebra för henne. Som Petronilla skrev så tycker jag inte heller att du ska truga utan erbjud annan mat istället. Lycka till!

• Viggo 090730

Min son har med börjar bli dålig på att äta, just nu försöker vi få i honom välling för natten... Men han vägrar! :/ Men har hört att det är en utvecklingsfas (språng 5). Googla på utvecklingsfaser! :)

♥ (¯`°?.¸ ♥ Mamma till Viggo 090730 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Viggo 090730

Läste nu igenom det du skrivit... Våran Viggo har med lessnat på ersättningen helt! :p Nu ser hans matschema ut så här:

Kl.6-7 = 220ml välling
    Kl.10 = Gröt + plommonpuré (vatten i flaskan)
    Kl.13 = 1 liten matburk från 4-5mån (vatten i flaskan)
    Kl.15-16 = Mellis, som brukar bestå av fruktpuré i yoghurtbytta, ibland smörgåsrån eller majskrok efteråt.
    Kl.18-19 = Gröt + morotsdryck/vatten
    Kl.21-22 (innan läggdags) 220ml välling

Oftast somnar han innan vällingen och kan vakna till och äta den sen..
    Maten funkar jättebra för Viggo och vällingen äter han bättre än ersättningen.

• Viggo 090730

Viggo åt exakt 40ml ersättning på slutet sen var det stopp :p Så jag tror er kille lessnat på ersättningen precis som Viggo :) Testa gå över till välling eller ge honom mer mat på dagen!? =)

• Loween
    Viggo 090730 skrev 2010-01-06 21:31:46 följande:
    Läste nu igenom det du skrivit... Våran Viggo har med lessnat på ersättningen helt! :p Nu ser hans matschema ut så här:Kl.6-7 = 220ml vällingKl.10 = Gröt + plommonpuré (vatten i flaskan)Kl.13 = 1 liten matburk från 4-5mån (vatten i flaskan)Kl.15-16 = Mellis, som brukar bestå av fruktpuré i yoghurtbytta, ibland smörgåsrån eller majskrok efteråt.Kl.18-19 = Gröt + morotsdryck/vattenKl.21-22 (innan läggdags) 220ml vällingOftast somnar han innan vällingen och kan vakna till och äta den sen.. Maten funkar jättebra för Viggo och vällingen äter han bättre än ersättningen.
    Jag har också tänkt på att ge välling istället. Men kan man göra det vid 5 månader? Hur sköter din son sin mage? Min son har inte bajsat rejält på en vecka i stort sett. När han åt ersättningen så kom det ett lass varannan till var tredje dag men nu kommer det bara lite ungefär varannan. Men han verkar inte ha ont i magen. Ger honom annars laktulos i ersättningen, men eftersom han inte dricker så mycket av den längre så blir inte bajset detsamma...Ger honom aprikospuré till gröten samt lite rapsolja nerblandat.
Svar på tråden 5 månaders som helt plötsligt äter dåligt=/