• väntar på mirakel

Stork klinik

Hej hej!!

Nu har jag och min man tröttnat på och vänta på sveriges eviga köer! Så vi ska försöka skrapa ihop varje krona vi har och ta kontakt med stork klinik i danmark. Det finns ju massvis med privata i Danmark men vi har fassnat för stork klinik.

Är det någon här som har varit just på stork klinik? Jag vill veta allt om det!
    Tack för att du vill dela med dig och ha det så bra!

• Svar på tråden Stork klinik
  • drömmaromsmått

Vi tänkte gå på stork men valde att tänka om efter att vi ringt och beställt tid för inledande samtal med dem eftersom de tar ut ganska höga priser jämfört med t ex CFC där vi går, stork tar t ex ut en avgift på 600 för inledande samtal medans det på CFC är gratis samt att behandlingarna är billigare, men sen får man ju se på skillnaden med donator om man ska ha det.
    Nu var det ju inte det som efterfrågades men ändå =) jag blev i alla fall bra bemött då jag ringde dem första gången och det ser mysigt ut på bilderna..  

• väntar på mirakel

Mmm det är ju de med priset som gör att man har lite svårt att bestämma sig. Stork klinik är ju inte billigast ! Det kan skilja mycket mellan alla i danmark, men vi valde nog stork klinik för att dom kan det svenska språket så bra. Jag är rädd för att man inte ska förstå varandra =) hehe

Oki har du satt igång med någon insemination än eller?

• drömmaromsmått

Min man som inte förstår danska över huvudtaget och som såg helt skräckinjagad ut när vi åkte ner för vår första insemination drog en djup suck av lättnad då vi kom in på cfc och vår läkare Svend tog i hand och presenterade sig eftersom de är så vana vid svenskar så kan de svenska bra och talar så tydligt att även min knasboll till man som inte förstod vad som sades ;)

Jag tyckte det kändes skönare att byta till CFC också eftersom de är läkarledda och då är det snabbt att få läkarkonsultation utav en läkare som är ens egna och har varit med genom alla turer man gjort och om man behöver hormonunderstöd så är det ju också snabbt fixat isf.

På nyårsafton gjorde vi våg tredje insemination, innan har vi gjort två ivfer som befruktningen var dålig på, av nio ägg befruktades ett båda gångerna så läkarna tyckte vi skulle försöka med insemination med donator istället och vi orkade inte vänta ytterligare två år när vi väntat extra länge pga min ålder.. jag var 18 när vi började försöka.

• sahara sahara

Vi var på Storkklinik, och är jättenöjda. Vi ville ha en öppen donator, och då är det en barnmorskeklinik som gäller.

Vad vill du veta?

Vi fick bra bemötande i telefon, via mejl och på plats. Det var lätt att få tid och lätt att hitta dit. Det var rätt flummigt på många sätt, men samtidigt mysigt. Det var inga som helst problem att förstå dem.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • väntar på mirakel
    Presens Indikativ

Haha jasså vad var det som var flummigt då?
    I vilken stad bor ni, hur tog ni er dit, vi vet inte vad som är bäst. Om man ska köra över bron direkt till Köpenhamn eller åka båten mellan Helsingborg - Helsingör

Vet du om man Kan få ha joursamtalet via telefon?

Gjorde du alla undersökningar i sverige då som sedan skickades till dom i danmark? 

Å hur gick det för er? Har du blivit insiminerad? 

Tack för svar!  
    2010 Blir ett bra år!
  • sahara sahara

Flummigt som i att man fick ha med sig egen musik, att barnmorskan var väldigt, väldigt noga med att först informera och sen be om tillstånd varje gång hon skulle göra något, att de var noga med att man ska ligga kvar efteråt och mysa och landa. De ansträngde sig för att göra miljön så oläkarlik som möjligt.

Vi är mer praktiskt än romantiskt lagda och tyckte att det lät lite fånigt, men på det stora hela var det jättebra. Det *var* skönt att ligga kvar och kramas lite.

Vi gjorde alla undersökningar i Sverige. Det är inte så mycket Stork kräver - mest blodprov så de ser att man inte har hiv eller klamydia eller syfilis och allt vad det nu är. Man fyller i Storks journal och skickar den tillsammans med provsvaren. Den tas upp på journalsamtalet. Och ja, man kan ha det på telefon. Det hade vi - tillsammans med en svensk barnmorska, så det var inga språkproblem.

För oss var det lättast att ta bilen till Malmö, parkera på Svågertorp och ta pendeltåget över. Från Nörreport tar det ca en kvart att gå. Jättesmidigt, och skönt att slippa tänka på parkering i Köpenhamn.

Det gick bara bra för oss - resultatet ligger och snusar bredvid mig just nu.

• KickiHH

Hej
    jag gick på storkkliniken och de var jättetrevliga . De vill ha blodprov på neg hiv, hepatit, röda hund, klamydia och gonorre tror jag det var. Man bokar in ett  förberedande samtal med en svensk BM hon var ganska bokad. När det samtalet är klart är det bara att köra. De har möjlighet till öppen eller anomym donator. Vid anomym får man välja hårfärg, längd och ögonfärg. Man kan önska en donator från ett specifikt land en det är en extra summa.
    De är lite dyrare än de andra men väldigt trevliga och det är inte alls en 'läkarmiljö' mysiga rum och mitt i köpenhamn, Tar ni bilen är det bara 10 min från bron och det ligger ett större torg med den stor parkering under jord som bara är 5min att gå ifrån storkkliniken.

• väntar på mirakel

Presens indikativ - Åh har ni fått en liten! Grattis, hur många försök gjorde ni?
    Det låter bara mysigt de "flummiga" men jag kan förså vad du menar för man är ju inte så van med sånt om man gämför med sveriges läkarvård =)

KickiHH - Åå va underbart att du äntligen är gravid! Ja det lät väldigt smidigt med bilen över bron och med ett parkeringshus så nära!
    Jag ska gå ner 10 % av min vikt innan vi ska sätta igång, men så kasnke kan kan boka samtal och så innan, så att det bara är att göra när jag är färdig =)

Ha det bra!

• sahara sahara

Ett försök gjorde vi.

Hade vi behövt åka fler gånger hade vi kanske funderat på att köra över (det är billigare att ta tåget, men i sammanhanget är det bara småslantar), men vi var tillräckligt nervösa som det var.

Varför ska du gå ner i vikt? Om du ursäktar min närgångna och nyfikna fråga.

Och ja, man kan göra allt innan, om man vill, så är man redo att köra sen. Vissa blodprover får inte bli för gamla, men jag har inte riktigt koll på hur lång tid det handlar om.

• väntar på mirakel

ÅÅh första försöket! tänkt om jag har sån tur =)

Jag har ganska mycke övervikt och behöver verkligen gå ner i vikt! Så jag ska gå ner minst 10 % innan första insiminationen tänkte jag.
    Jag har väldigt oregelbunden mens och det kan oxå rätta till sig om jag går ner i vikt. Men jag kommer nog få äta hormonstimulerande.

Hur gjorde du med alla prov som skulle tas? var det privat läkare som gjorde de eller var det på statliga sjukhus/vårdcentraler? Jag tänker att när man ska kolla storleken på äggblåsorna så måste man ju få en tid inom kort, och då borde man väl vänta sig till privat läkare??

Svar på tråden Stork klinik