• väntar på mirakel

Stork klinik

Hej hej!!

Nu har jag och min man tröttnat på och vänta på sveriges eviga köer! Så vi ska försöka skrapa ihop varje krona vi har och ta kontakt med stork klinik i danmark. Det finns ju massvis med privata i Danmark men vi har fassnat för stork klinik.

Är det någon här som har varit just på stork klinik? Jag vill veta allt om det!
    Tack för att du vill dela med dig och ha det så bra!

• Svar på tråden Stork klinik
  • sahara sahara

Vi gick till privatläkare, men det gör vi med allting. Vår vårdcentral suger, så vi har valt ett annat alternativ.

Vi kollade aldrig äggblåsorna. Det togs ett hormonprov, förutom blodproverna, men det var allt. Ingen äggledarspolning, ingen koll av äggblåsorna, inga hormoner. Bara kiss på ägglossningstesterna.

Om du har oregelbunden mens förstår jag att du vill testa att gå ner i vikt, men övervikt behöver inte vara ett hinder. *vet*

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Besviken

Hej!

Jag är singelkvinna och tänker oxå åka till Storkkliniken för insemination.
    Hur har det funkat för er som gjort det? Hur har ni tajmat ägglossning med bokning av insemination och flyg och hotell och gud vet allt?

MVH;
    Nyfiken i en strut

• sahara sahara
    Besviken skrev 2010-01-09 18:09:42 följande:
    Hej! Jag är singelkvinna och tänker oxå åka till Storkkliniken för insemination. Hur har det funkat för er som gjort det? Hur har ni tajmat ägglossning med bokning av insemination och flyg och hotell och gud vet allt? MVH; Nyfiken i en strut
    Nu har vi nära till Köpenhamn, och det gör allt enklare.

Oftast brukar barnmorskeklinikerna köra helt hormonfritt. Inga ägglossningssprutor, alltså, utan bara naturlig cykel. Det gör att om man inte är regelbunden som en klocka kan man ha lite svårt att planera. När  man har haft sitt journalsamtal och har klartecken att köra så testar man med ägglossningsstickor. När man får utslag så ringer man kliniken och får en tid. Ofta brukar det vara cirka ett dygn senare.

Är man riktigt regelbunden kan man förstås chansa och boka resa och övernattning i förväg. Är man inte det, eller inte vill chansa så får man...ringa runt tills man hittar en möjlighet. Det beror ju lite på var man bor. Med tanke på att du skriver om flyg och hotell så antar jag att du bor en bit bort.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Gaytjej

Behöver ni skrapa ihop pengar så får ni ju fler försök för pengarna på CFC (med Stork har ni ju lyckats pricka in den som är dyrast!). CFC tog när vi var där 2300 DKK/försök och inget för journalsamtal.

Att förstå dem var absolut inga problem, jag hade dessutom mkt kontakt med dem via mailen (fick vanligen svar inom en timme, även när jag mailade kvällstid).
    För oss som kom norrifrån och skulle till CFC gick det snabbast och enklast att ställa bilen i Helsingborg och ta färjan över och sedan pendeltåget mot Köpenhamn.

Vi gjorde 5 inseminationsförsök på CFC (och 5 i Sverige) samt ett IVF-försök på fertlitetsklinikken Trianglen i Hellerup. Den sistnämnda var vi mkt nöjda med på alla sätt och vis, men just när det gäller inseminationer så är de ganska dyra.

VUL gjorde vi privat hemma (850 kr/st) och hormoner skrev en vän som är läkare till oss ut (för att vi skulle kunna ta det på högkostnadsskyddet, det blir sanslöst dyrt med hormoner till IVF annars)

Lycka till!

• Cissi74

Jag går också hos Storkklinik och bli inseminerad. Är också singel så det är danmark och donor som gäller för min del. Fastnade för Storkklinik när jag satt och letade olika alternativ på nätet och är jättenöjd med dem.  Lugn och skön miljö och lugna, trevliga och kompetenta barnmorskor (inga problem att fråga och diskutera om det är något man undrar över). Stokklinik passar också bra för mig eftersom jag vill ha öppen donor och det är lätt att ta sig dit.
    Jag bor inte i södra sverige utan får satsa på flyg eller tåg (beroende på vart jag befinner mig), men hittills har det fungerat bra. Har som tur är väldigt regelbunden cykel och vet därför när det är dags så att jag kan planera (förbokar inte). Jag blev tillsagd att mäta två ggr per dag för att veta när det är dags.
    Plussar man på kvällen är det nästa dag som gäller och plussar man på morgonen brukar de fråga om man vill komma den eller nästa dag (man kan i det andra fallet även göra en dubbel inseminering). För min del är det då samma dag som gäller eftersom dagen efter är för sent.
    Det är bara att ringa när de har telefontid (jag brukar även skicka ett mail).
    De första testerna gjorde jag på en vanlig klinik (MamaMia i Stockholm) men efter tre försök utan plus ville de att jag skulle undersökas för att se att det inte var något fel (för att man inte ska försöka och bli stressad för att det inte fungerar nåt måste fixas). Det gjorde jag på privatklinik eftersom landstinget (ringde flera) inte ville hjälpa mig när jag sa att jag inte hade någon partner att skriva in... Undersökte då livmoder och äggstockar och spolade äggledarna. Fick även mäta progesteronnivåerna.
    Nu väntar jag på att få åka ner för försök nr 5 i helgen

Det blev långt, men det är ju något stort vi är ute efter. Tur att Danmark finns och kan stötta i när Sverige inte kan/vill/hinner....

• KickiHH

Hej `Besviken` på storkkliniken kan man få en ågglossningsspruta om man har långt att åka för att synka tiden Man tar den och exakt 36 timmar senare släpper äggen då hinner man planera resan om man ex behöver flyga.

• Embryo
    Cissi74 skrev 2010-01-13 20:58:04 följande:
    Jag går också hos Storkklinik och bli inseminerad. Är också singel så det är danmark och donor som gäller för min del. Fastnade för Storkklinik när jag satt och letade olika alternativ på nätet och är jättenöjd med dem.  Lugn och skön miljö och lugna, trevliga och kompetenta barnmorskor (inga problem att fråga och diskutera om det är något man undrar över). Stokklinik passar också bra för mig eftersom jag vill ha öppen donor och det är lätt att ta sig dit.
    Jag bor inte i södra sverige utan får satsa på flyg eller tåg (beroende på vart jag befinner mig), men hittills har det fungerat bra. Har som tur är väldigt regelbunden cykel och vet därför när det är dags så att jag kan planera (förbokar inte). Jag blev tillsagd att mäta två ggr per dag för att veta när det är dags.
    Plussar man på kvällen är det nästa dag som gäller och plussar man på morgonen brukar de fråga om man vill komma den eller nästa dag (man kan i det andra fallet även göra en dubbel inseminering). För min del är det då samma dag som gäller eftersom dagen efter är för sent.
    Det är bara att ringa när de har telefontid (jag brukar även skicka ett mail).
    De första testerna gjorde jag på en vanlig klinik (MamaMia i Stockholm) men efter tre försök utan plus ville de att jag skulle undersökas för att se att det inte var något fel (för att man inte ska försöka och bli stressad för att det inte fungerar nåt måste fixas). Det gjorde jag på privatklinik eftersom landstinget (ringde flera) inte ville hjälpa mig när jag sa att jag inte hade någon partner att skriva in... Undersökte då livmoder och äggstockar och spolade äggledarna. Fick även mäta progesteronnivåerna.
    Nu väntar jag på att få åka ner för försök nr 5 i helgen

Det blev långt, men det är ju något stort vi är ute efter. Tur att Danmark finns och kan stötta i när Sverige inte kan/vill/hinner....
    Vilken privatklinik i Sthlm vände du dig till för att spola äggledarna?
  • inapågång
    KickiHH: Är själv uppe i inseminationsprocessen och undrar lite om det du skrev om ägglossningsspruta. Vem är det som "lämnar" ut ägglossningssprutan? Storkkliniken eller gyn.? Och får man det även om man kör vanlig cykel dvs ingen hormonstimulering? Hoppas du inte har någonting emot att jag frågar.
  • KickiHH

Hej 'inapågång'  På storkkliniken fattade jag som att de var dom som skrev ut den på receptet som du då hämtar på apoteket den heter ovitrelle. Som jag förstår det har det inget att göra med om man är i vanlig cykel eller horminstimulerad det viktiga är att få så bra tid som möjligt för ägglossningen så man hinner dit för omtimalt resultat. 
    De pratade om att de bl.a hade patienter från södra tyskland och även spanien och då var det ju långt att åka och svårt att planera men det är det ju om man bor en bit upp i sverige också

Lycka till  

Svar på tråden Stork klinik