Inlägg från: Hemliga damen |Visa alla inlägg
  • Hemliga damen

Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2

Hej!

Hoppas det är ok att hoppar in här och tar stöd av er som sysslat med immunologin ett tag. Jag har inte läst Bibeln men är lite nyfiken på hur ni skulle ha gjort/resonerat.

Jag är 66:a, vi gick på äggdonation med en gång för min äggreserv var låg p g a ålder, min samob har en son sedan tidigare, vi gjorde två färskförsök 2010 på en urusel klinik i Tjeckien (17 neg insättningar på rad!). Testat negativt på hidden C, har en endometrios sedan 20-årsåldern som jag aldrig lidit av. Aquascan hos Penny i Aten som sa att det såg jättebra ut och nytt färsförsök. Gravid för första gången i mitt liv - trillingar. Avstannad graviditet i vecka 9. Nu vill hon göra lite immunologiska tester, nytt mensblodprov för att kolla efter andra infektioner, ny aquascan,kolla DNA-fragmentering och karyotyp på mannen. Vi har 3 frysta embryon i frysen. Min doktor ska kolla om de kan göra DNA-fragmenteringen i Malmö och karyotypen kan vi fixa här hemma. Aquascanen är han lite tveksam till p g a infektionsrisken och att "vi ska leta efter något som ingen av oss kunnat se tidiare".

Så nu undrar jag egentligen två saker
    -tycker ni att är vetttigt att välja immunologispåret utifrån vår bakgrund
    - vad pratar vi om för pengar   

• Hemliga damen

Förresten, min doktor skrev ut prednisolon till mig utifrån, "det finns inga studier som säger att det gör nytta eller skada så vill du få det så skriver jag utGlad 

• Hemliga damen

Mettebus- se min post ovan. Enligt min dr är det bara i Malmö man gör DNA-fragmentering, mannen får då lämna ett spermaprov där. Tydligen är det en extra förstoringsutrustning som gör att man kan se om kromosomerna är trasiga hos vissa män och därmed gör det svårare att bli gravid. Det är en rätt ny metod som man inte rutinmässigt föreslår. Kariotypen är inga konstigheter, tas m hjälp av ett blodprov som det sen tar ca 1 månad att få svar på. Spar pengarna m a o om du orkar vänta. Om du har en fertilitetsläkare i Stockholm borde den kunna hjälpa dig med detta. Malmö vet jag inte. Vad skulle han kolla i mensblodet? Det är lätt att åka med och göra vad de säger, man glömmer att det är business också! Bra att du bromsade! Zinfandel- vad får jag då för pengarna? Provtagning, mediciner o s v? 20 000 är mkt pengar, vi är en bra bit över 100 000 nu... Lite för en del, mkt för oss.

• Hemliga damen
    Zinfandel skrev 2012-03-16 19:28:18 följande:
    Stumpan: jag har också gjort en drös VUL och även HSG-röntgen men det var när Dr D i Aten misstänkte vätska i/vid äggledarna samt endometrios som jag tvingade fram laporaskopi i Sverige och då bekräftades att båda äggledarna var helt blockerade samt en skvätt endo. Och endo är ju ännu mer immunologi Curly: hur mår du...?

Zinfandel- Funderar på " endo är ännu mer immunologi"Både Penny och min hemmadoktor har sagt att den inte skall vars något problem för mig när vi kör äggonation. Gillar ditt alias! Himla god druva!
  • Hemliga damen

Curly- känner med dig! På något sätt är det astrist med minus på stickan men miljoner ggr värre med missfall. Skönt att du kämpar vidare. Mettebus- kolla vad han skall kolla mer. Jag betalade 100 eur för hidden c test som jag på egen hand skickade till ett labb i Grekland. Intressant postförsändelse! Stumpan - kan inte så mycket om hysto. Visste bara att det var skillnad mellan Serum och andra sjukhus i Europa och vet vi ju hur nu. Men jag har läst om tjejer som först gjort hysto i sitt hemland -läs England- och sen serum, där serum upptäckt saker som man inte sett tidigare... Knivigt det där. Zinfandel- förlåt om jag tjatar men jag förstår inte riktigt. Menar du att det krävs mer immunologi när man har endo.? 3 intralipider- är det påsarna eller är det med " behandlingen" också. Såg på ennan sajt att man kan ju be en sköterskepolare att sätta dem...

• Hemliga damen

Zinfandel - du verkar ha bra koll på läget! Jag gissar att man får fram TNF-alfavärdet på ett NK population test? Eller är jag ute och cyklar. Jag har inga immunlogiska sjukdomar förutom då endometriosen. Varken, jag, Penny eller hemmadoktorn vill ta bort den med tanke på risk för ärrvävnad och att jag gör äggdonation. Någon som vet om det är väldigt stor skillnad på att ta mykoplasma och ureoplasma prov via mensblodet eller urinprov? Någon som gjort i Sverige m mensblodet?

• Hemliga damen

Bling- läste din historia och jag är full av beundran. Vilken mental styrka du besitter! Och nu en fin liten Vera! Jättegratis! Om du har tid- hur kommer det sig att ni valde San Diego (älskar den stan!) efter att ha varit på Serum?

• Hemliga damen

Finfina - har du läst Agates tråd på Fertility Friends om immunolgi? Hon har svar på det mesta och har dessutom bra koll på hur Penny jobbar och tänker. 
    Själv har jag behandlats av Penny och maken till engagerad människa får man leta efter! Hon rekommenderar mig efter missfallet att jag skall göra en del immunologiska tester-NK cell population och immunophenotype hos en Dr Economou. Hon gör m a o inte egna utredningar utan slussar vidare.

• Hemliga damen

Finafina - FF är ett kanonforum!

Tjorven . vilken vecka är du i? Beigefärgat slem är för mig som "äggdonatorsmottagare" helt naturligt har jag fått lära mig. För att röra till det; Penny har jag förstått kör IL högst en gång efter att graviditet konstaterats.

Zinfandel - ingen länk men väl en e-postadress [email protected] Vore kul att höra vad du anser om honom om du tar kontakt eftersom du har mer erfarenhet i "immubranschen" än jag. FIck svar från honom i dag.

Svar på tråden Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2