Inlägg från: TomMon |Visa alla inlägg
  • TomMon

Hemutredning hösten 2009 #3

Hej på er!

Jag och mannen håller som bäst på med hemutredningen, hembesöket gick av stapeln idag. Det kändes bra, våra utredare känns trygga att ha att göra med tycker jag.

Vi har stått i kö hos BFA i ett år nu, och har funderingar åt Thailand eller Taiwan. Men vi är öppna för vad organisationen tycker när vi väl är klara med medgivandet.

Nedslående att läsa att alla köer bara växer och växer, det behöver inte vi som är mitt i detta, vi som fått vänta såååå länge redan. Men, det är väl bara att acceptera faktum, vi kommer aldrig att kunna säga, åh, det bara hände, det tog på första försöket! Tålamod är något jag verkligen har övat upp under denna process....!

/TomMon

• TomMon

Grattis till alla er som det har rört på sig för!

Vi har en träff kvar med socialsekreterarna, de tror att vårt ärende kommer upp i nämnden i juni (om vi har tur) eller augusti (antagligen mer troligt...).

Vi har stått i kö hos BFA sedan feb 09.

Är lite nere idag, lade 10 papp på en besiktning av ett hus som vi skulle flytta in i i mitten av april. Men, efter att ha fått reda på att taket behövde läggas om snarast, plus att krypgrunden var sjukt fuktskadad så har vi bestämt oss för att hoppa av... surt... men det är iofs bra att ha fått reda på det i tid. Sorry, lite off topic, men ett hus hade ju känts bättre i adoptionssammanhang än vår lilla 2a...

/TomMon

• TomMon

Grattis till er som kommit ytterligare ett steg på vägen!!

Längtande mamma: Vilket land har ni valt?

Qermit: Härligt att det snart är dags, innan jul, fantastiskt ju!!

Provis T: Bara att skita i hur folk tycker att man ska bete sig, jag tycker ni gör helt rätt. Jag och mannen försöker tänka i liknande banor, om man ändå ska vänta i en evighet så får man ju passa på att göra alla saker nu som kan bli svårare att hinna med/ha råd med senare.

Vi ska på vårt sista möte med soc.sekr. den 26 april, och de tror att vårt ärende kommer upp i nämnden i juni eller augusti. Sedan vet jag inte hur lång tid det tar, men det känns bra att detta delmål nog är klart i höst iallafall!

Förresten, stängs inte trådar längre? Vad skönt, så jobbigt att hålla reda på alla nystartade trådar...
    Ha en fortsatt trevlig söndagkväll!
    /TomMon

• TomMon

Vad härligt att det rör på sig!! Vad är livsboken för ngt?

/TomMon

• TomMon

Vad är det för skillnad på djupintervjuer och vanliga träffar med soc sekr? Vi har gjort alla våra möten, inkl hembesök, och vi har inte haft något som de betecknade som djupintervju... Skönt att slippa! ;) Jag vet inte hur jag hade reagerat på att få frågor om sexlivet. Jag och min man tycker lite olika där, så det hade väl bara varit att säga som det är! :P

/TomMon

• TomMon

Härligt Simba!! Måste vara en underbar känsla att vara ett steg närmre målet!

Provis: Jag tror också det där går i vågor, kanske för att hjärnan skyddar vår mentala hälsa med näbbar och klor! =) Jag är också inne i en lite "svalare" period just nu, i mitt fall är det nog en skyddsmekanism, eftersom tiden hade känts ännu längre om jag ständigt hade gått omkring med den galna längtan som jag ibland kan känna av. Vi började prata barn 2003, men då skaffade vi hund istället, så då gick längtan över för ett tag. Tyvärr började vi inte försöka skaffa barn redan då. Längtan kom tillbaka i början av 2007, och sedan dess har den hållit i sig! =) Men nu har den som sagt svalnat lite, även om det såklart är barn man tänker på är man vaknar, och barn man tänker på när man somnar, och lite däremellan! =)

/TomMon

• TomMon

Provis: Vad menar du med att väntetiden just förlängdes? Nu är jag inte riktigt med... väntade ni inte precis besked från AC?

/TomMon

• TomMon

Provis: Men det kan ju ha ändrat sig igen när ni väl är där, misströsta inte!! Men jag förstår, jag är likadan, man har ju vissa tankar; När kommer mitt framtida barn att födas? Ungefär då och då har vi vårt barn här!   ....har fattat att det är dumt att tänka så, men jag MÅSTE! =)

Vi funderar också på asien, men inte Korea, för BFA har inte det landet. Vi har våra tankar mot Thailand och Taiwan. Det har även kommit lite "bubblare" i våra tankar, efter att vi fattat att väntetiden i båda dessa länder ökas på hela tiden... Nu tänker vi även in Bolivia, Litauen, Sri Lanka och Indien. Men jag antar att väntetiden kommer att öka även där, finns ju ingen idé att försöka vara optimist! hehe..

Hur länge har ni stått i kö i Sverige? Är ni endast med i AC, eller har ni valt flera organisationer? Vi är bara med i BFA..

/TomMon

• TomMon

Härligt Qermit! Vad är NP?

Vi fick hem vår utredning innan helgen, vi skickade tillbaka den med lite ändringar igår. Snart kommer den upp i nämnden, spännande!

TomMon

Svar på tråden Hemutredning hösten 2009 #3