kopparspiral
Vad har ni för erfarenheter av kopparspiral?
Kan man få blödningar?
Kan man få problem med fertiliteten sen?
Kan man skada livmodertappen?
Kan man ta ut den hos bm när man vill?
Kan man få någon annan biverkning?
Tack på förhand!
Vad har ni för erfarenheter av kopparspiral?
Kan man få blödningar?
Kan man få problem med fertiliteten sen?
Kan man skada livmodertappen?
Kan man ta ut den hos bm när man vill?
Kan man få någon annan biverkning?
Tack på förhand!
Jag hade kopparspiral i tre månader.
Blödde konstant efter första mensen.
Hade ont vid ägglossning och mens.
BM tog ut den direkt när jag berättade om hur mycket blödningar jag hade ...
Jag kan bidra med lite mer positiva erfarenheter. Jag hade kopparspiral i 4,5 år och för mig var det toppen. Jag har aldrig haft några mellanblödningar, men mensen blir rikligare. Lite mer mensvärk kan man också få. Vad gäller fertiliteten är kopparspiral toppen, man tar ut den hos barnmorskan och kan bli gravid direkt. Spiralen stör inte kroppens rytm på något sätt. Att skada livmodertappen har jag inte hört ska kunna ske. Jag gillade verkligen kopparspiralen då den inte på något sätt tillför kroppen hormoner och man inte behöver tänka på att komma ihåg piller.
Hejsan.
Kopparspiralen gav mig rikligare mens och mer ont. Inte så kul en gång per månad, men jag har inget alternativ eftersom jag inte klarar av hormonerna i p-piller (olika anledningar). Inga mellanblödningar.
Blev gravid 4 dgr efter att spiralen plockats ut (efter mens), så fertiliteten är bättre än för de flesta hormonbaserade preventivmedel.
/Gävletjejen.
Jag har också bara positiva erfarenheter av kopparspiral! Jag hade min i 1½ år och trivdes jättebra. Mensen kan bli lite rikligare, och för mig blev den någon dag längre men eftersom jag inte har speciellt jobbig mens var det inga problem. Hade inte heller mellanblödningar men någon gång kunde jag få lite mensvörk; det brukar jag inte ha i vanliga fall.
När vi ville bli med barn ringde jag bara till BM som tog ut sprialen. Jag blev gravid två veckor senare och eftersom kopparsprial inte påverkar ägglossningen mm ska den inte inverka på fertiliteten!
Så ni tycker att den kanske är värt ett försök?
En kompis till mig tycker den är jättebra, förutom att hon blöder jättemycket vid mens. Eftersom jag redan blöder floer vid mens utan kopparspiral så tyckte jag inte det var något alternativ... Funderar dock på att prova hormonspiral efter att nästa bebis är född (och det är OK att sätta in en sån). Alla jag vet som har provat hormonspiral är jättenöjda. Hormonerna verkar lokalt i livmodern och sprids inte i kroppen som vid vanliga p-piller.
Jag hade kopparspiral i 2 år. Skönt att få slippa hormonpåverkningar på kroppen, o piller som man glömmer eller strula med kondomer.
Jag hade rikligare mens i början, men inte efter ett tag. Lite mer mensvärk kanske.
Jag tyckte den var jättebra, det ända dåliga var att jag fick svampinfektioner ofta av den, men det behöver ju inte alla få.
Tog ut den i oktober och blev gravid i december på första försöket.
Jag har inte så mycket erfarenheter ännu.
Har stoppat in spiralen den 23 april. Har blödit i nästan 4 veckor nu Hoppas det bara är tillfälligt.
Med kopparspiral får man oftast mer blödningar och mer mens smärtor medan man med hormonspiral får mindre blödningar alt inga alls och mindre menssmärtor, fördelen med kopparspiral är att man inte tillför kroppen några hormoner.
Hade kopparspiral i +-10 år. Blödde vad jag minns lite mer precis i början, därefter hade jag mens en dag längre än utan tills jag tog ut den. Inga problem, inga smärtor, inga hormoner. Funkade bra för mig. TOg ut den då den suttit för länge o skavde så jag blödde pga det. Gick till bv och hon tog ut den på några sekunder, gjorde inte ens ont.
Fertilitet... tjaa, det kan jag inte svara på eftersom vi håller på och försöker så smått... Det är mycket individuellt också. Inga hormoner som stör kroppen med kopparspiral iaf.
Jag kommer att sätta in en kopparspiral igen, framöver. Prova en månad. Funkar det inte, byt/ta bort.
Lycka till!
Jag har haft kopparspiral i ett antal år. Första åren gick det väldigt bra, jag blödde lite mer bara. Menssmärtor har jag mycket lite efter det att jag fött barn. Inte mer med denna alltså.
Sen fick jag inflammation i livmodern och störtblödde av o till under lång tid. Enda alternativet var då att plocka ut den. Nu satte jag in ny efter sista barnet, och jag hade stora blödningar samt mellanblödningar hela tiden. Bara att plocka ut den igen alltså.
Tydligen är det vanligt med mellanblödningar samt inflammationer i livmodern när man använder spiral. Detta enligt min gynekolog då alltså.