• Novemberstjärnan

Någon som sparar till barnet genom folksam??

Har varit i kontakt med folksam genom mina egna tillgångar. Hon rådde oss att börja spara åt sonen i folksam.

Någon med erfarenhet av detta?
    Fungerar det bra/dåligt???
    tack för svar!
  • Svar på tråden Någon som sparar till barnet genom folksam??
  • stjärnmamman

mina barn har fått pengar efter sin pappas död.. jag har lagt pengarna i en kapitalförsäkring TREND genom folksam.
    jag la in 140tusen var ( dom är 2stycken) den 18december..

i onsdags hade deras pengar stigit med 2500kr var

• stjärnmamman

sparar du i en sån kapitalförsäkring så måste du spara minst 400kr/månad. Du står på försäkringen.. Sen sätter du barnet som förmånstagare om nåt skulle hända dig..
    Men vi räknar ju med att du kommer att leva då kan du själv styra hur pengarna ska förvaltas
    ett år måste pengarna vara låsta. Sen är det 4 uttag/år gratis

• jale

Jag skulle undvika kapitalförsäkringar i Folksam eller för den delen alla banker och försäkringsbolag som tar ut avgifter för kapitalförsäkringar. Folksam tar inte bara ut en årlig avgift på 0,7%+295 kr (kapitalförsäkring fond), de tar också ut avgifter om du vill göra återköp. De har dessutom ett mycket begränsat utbud av fonder och en värdelös websida. Undvik.

Avanza, Nordnet och Skandiabanken har alla mycket bättre avgiftsfria kapitalförsäkringar.

• stjärnmamman
    jale skrev 2010-01-08 15:54:46 följande:
    Jag skulle undvika kapitalförsäkringar i Folksam eller för den delen alla banker och försäkringsbolag som tar ut avgifter för kapitalförsäkringar. Folksam tar inte bara ut en årlig avgift på 0,7%+295 kr (kapitalförsäkring fond), de tar också ut avgifter om du vill göra återköp. De har dessutom ett mycket begränsat utbud av fonder och en värdelös websida. Undvik.Avanza, Nordnet och Skandiabanken har alla mycket bättre avgiftsfria kapitalförsäkringar.
    kapitalförsäkring Trend kostar 120kr/år ..

Den årliga förvaltningsavgiften är en procent av det totala fondvärdet och tas ut månadsvis.

Dom väljer ut dom bästa fonderna..

TS jag pratar bara från egen erfarenhet.. när det gäller folksam  kapitalförsäkring Trend.

• Novemberstjärnan
    stjärnmamman skrev 2010-01-08 17:06:12 följande:
    kapitalförsäkring Trend kostar 120kr/år .. Den årliga förvaltningsavgiften är en procent av det totala fondvärdet och tas ut månadsvis. Dom väljer ut dom bästa fonderna.. TS jag pratar bara från egen erfarenhet.. när det gäller folksam  kapitalförsäkring Trend.
    Ja, hon nämnde den fonden. och skickade med oss papper hem om den också det blir nog den. Ville bara höra erfarenheter!
  • stjärnmamman

jag kan berätta om en annan story. Dom har dock inte trend utan byter fonder själva. För dom är duktiga på sånt.

hade 40tusen kronor på en försäkring. Tog ut 25 och har nu 33kvar

• jale
    stjärnmamman skrev 2010-01-08 17:06:12 följande:
    kapitalförsäkring Trend kostar 120kr/år .. Den årliga förvaltningsavgiften är en procent av det totala fondvärdet och tas ut månadsvis.
    120 kr + 0,7% av totala kapitalet är det om det är Kapitalspar du har (vilket det verkar vara utifrån din beskrivning), se villkoren www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S9235.pdf/$FILE/S9235.pdf så det blir 1100 kr per år i avgift för 140000 kr.

1% för Trend är sedan utöver fondernas egna avgifter (det är ju en form av fond-i-fond), vilket totalt gör att det går bort en hel del i avgifter. Uträknat på 140000 kr blir det närmare bestämt 2500 kr/år i, enligt mig, helt onödiga avgifter (1 % + 0,7% + 120 kr).

Så som sagt är någon av de avgiftsfria kapitalförsäkringarna hos Avanza, Nordnet eller Skandiabanken mycket bättre tycker jag. Vill man inte sätta sig in i att välja fonder kan man t ex välja någon av Avanzas färdiga paket www.avanza.se/aza/fonder/fondpaket/intro.jsp (som de inte tar några avgifter för utöver fondernas egna avgifter). Eller om man nu gillade idén med Trend så har det bolaget som förvaltar den åt Folksam, eTurn, en fond som går att köpa direkt www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp men som inte är en fond-i-fond, dvs. det blir inte dubbla avgifter.
  • stjärnmamman
    jale skrev 2010-01-08 23:21:04 följande:
    120 kr + 0,7% av totala kapitalet är det om det är Kapitalspar du har (vilket det verkar vara utifrån din beskrivning), se villkoren www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles.../$FILE/S9235.pdf så det blir 1100 kr per år i avgift för 140000 kr.1% för Trend är sedan utöver fondernas egna avgifter (det är ju en form av fond-i-fond), vilket totalt gör att det går bort en hel del i avgifter. Uträknat på 140000 kr blir det närmare bestämt 2500 kr/år i, enligt mig, helt onödiga avgifter (1 % + 0,7% + 120 kr).Så som sagt är någon av de avgiftsfria kapitalförsäkringarna hos Avanza, Nordnet eller Skandiabanken mycket bättre tycker jag. Vill man inte sätta sig in i att välja fonder kan man t ex välja någon av Avanzas färdiga paket www.avanza.se/aza/fonder/fondpaket/intro.jsp (som de inte tar några avgifter för utöver fondernas egna avgifter). Eller om man nu gillade idén med Trend så har det bolaget som förvaltar den åt Folksam, eTurn, en fond som går att köpa direkt www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?order... men som inte är en fond-i-fond, dvs. det blir inte dubbla avgifter.
    med tanke på hur mycket mina barns pengar växer så anser jag att jag gjort ett bra val ändå. Så TS du får göra som du själv vill :)
Svar på tråden Någon som sparar till barnet genom folksam??