Inlägg från: Fru Wirenborg |Visa alla inlägg
  • Fru Wirenborg

Hästtråden v. 11

JohannaJ: oj då!! Det lät verkligen inte roligt...krya på dig {#lang_emotions_flower}

• Fru Wirenborg

JohannaJ: nix. Har noll koll på sadelvärlden...

Jahapp. Igår satt svägerskan upp på sin unghingst. Vi har ingen paddock så hon och en tjej hade gått iväg en bit på en skogsväg där hon provade att sitta upp.
    ehh..hon blev inte kvar där särskilt länge...han slängde genast av henne och sprang sedan hem.

Svärmor mötte upp hästen vid stallet och släppte ut honom i sin hage (hon törs inte hantera hästar..hästrädd) så där lyckades han sno in sig i sina tyglar som åkte över huvudet på honom när han nosade på marken.
    Blev skiträdd...kutade iväg och tyglarna gick av.

Inte så bra första försök.....

• Fru Wirenborg
    {#lang_emotions_laughing} *asg* En film vore superduper roligt ...hahaha..jag har redan hotat svägerskan med Youtube..haha

Ja..jag sa ju åt henne från början att hon skulle ha medhjälpare som har låångt ledrep eller longerlina just för att det inte ska kunna bli tok. Man tappar ju liksom inte longerlina just med tanke på längden.

Men nix. Det var ju sååå farligt att ha det.
    (bättre att hästen sliter sig och galopperar hem på snorhal VÄG, riskerar att krocka med bil/lastbilar och bryta benen eftersom han inte är skodd)

Jag har även försökt "tipsa" om det ena och det andra men får inget gehör.

Hon vet ju vad hon gör..hon har ju gått naturbruksgymnasium-hästhållning och har en papa som är känd för sina fina körhästar. Och hon har ju haft häst sen hon var liten...mm mera.

Så tyvärr...som sagt..följetongen fortsätter...
    Jag håller tummarna för att ingen ska skada sig och att unghingsten inte blir rädd för att ha nån på ryggen för all framtid.
  • Fru Wirenborg
    Fru X: nybörjar tur ja...hahahaha...du har väl ett gott djuröga?! {#lang_emotions_smile}

Jag är ju motsatsen till min svägerska...
    Jag frågar hellre en mera kunnig person en gång för mycket än att genomföra saker och ting fel. Och säkerheten kommer främst!

Så för mig är det lite plågsamt att se henne hålla på lite hursomhelst..haha..{#lang_emotions_tongue_out} eftersom jag hellre läser på innan än att bara göra nånting slarvigt..

Men det drabbar ju som sagt inte mig.Inte min häst hon grejar med...{#lang_emotions_dreamer}

Ja,nu tycker jag att den här otäcka kylan kan ge med sig. Här ska oxå bli lite igångsättning efter flera veckors vila men att rida lär det ju inte bli om det är så här kallt för man blir ju isbit!
  • Fru Wirenborg

Skvaller ...skvaller..hehe

Pappan är mest känd i Nordsvensk kretsar så ni kanske inte vet vem det är...
    Roland Wirenborg.

Han har tävlat mycket i både DM/SM/NM i plöjning med häst och skogskörning med häst.
    Numera jobbar han på Kvinnersta Naturbruksgymnasium som lärare i brukshäststallet. Fast han har många järn i elden så han brukar kunna dyka upp lite varstans..haha..han har ju även eget företag som kör vid bröllop mm.

Och han håller på med avel, just nu har han Lindus 1885 hemma på gården. Han hade ju en som hette Orkan 1911 innan men de fick tyvärr avliva honom.

Han är jätteduktig {#lang_emotions_smile} 

Att hon inte frågat honom är nog för att han inte har tid...och så tror jag inte hon vill ha hjälp :S

Jag var ju med som medhjälpare ett par gånger när hon satt upp på sin förra unghäst (ett sto ,arab/nordsvensk) och då tog hon det ju lugnt. Jag höll i ett långt ledrep..båda hade hjälm och handskar o s v.
    Men det blev ju bara ett par gånger sen sålde hon den för att kunna köpa sin drömhäst..en arabhingst.

Nu när hon har en riktigt temperamentsfull häst så har hon så bråttom. vet inte varför..

• Fru Wirenborg
    Lathunden skrev 2010-01-10 18:02:05 följande:
    Är det nån här som håller på med detta?
    " target="_blank">

häftigt! har aldrig sett förut....
    Och min jhaxe skulle ALDRIG gå med på att trava in i en plasttunnel sådär...haha...han vill att saker och ting ska se ut precis som det gjorde de andra 2000 gångerna man gått där..
  • Fru Wirenborg
    Nemia noj skrev 2010-01-10 22:25:07 följande:
    Har haft en underbart skit kul kall kväll, någon stanna utanför vår tomt och varva med en V8, så O och B skena genom grinden.. Var bara att ut och fånga in dom skärrade pollarna, få in dom i hagen och tyna staket i närmare 30-35 min. De var KALLT och man blir inte mycket gla när man redan har en sjuhelvetes tandvärk.. *Tycker synd om mig själv *
    V8 i all ära {#lang_emotions_dreamer}...men när nån gör så är det inte roligt.{#lang_emotions_yell} 

Kramar {#lang_emotions_flower}
  • Fru Wirenborg
    cajsasmamma skrev 2010-01-10 21:57:26 följande:
    ja gör det... min pappa hade en häst engång(en av hans egen uppf. ) hon var rädd för ett trä som vi hörde förbi 5ggr/vecka i 5år sen såga dom ner trädet men lika förbannat så var hon rädd på samma ställe fortfarande...
    knas hästar..haha.. Min  jhaxe är ju övertygad om att röda hus är skitfarligt..speciellt lador. Va fasen..vi bor ju på landet så hur ofta rider man inte förbi lador och röda hus men ändå så ska det darras i ben och frustas när man rider förbi. hahaha
  • Fru Wirenborg

Halloj halloj!

Fy fan vad slö man blir av att gå arbetslös. Suck. Jag kommer av mig helt..."orkar" inte ens städa hemma..haha

Red i måndags..märktes att han inte gått på länge för nu var han rädd för sin egen skugga! ( red med pannlampa) haha..så han höll på {#lang_emotions_dreamer} löjliga nordsvensk...

Svar på tråden Hästtråden v. 11